Vinnerforslaget ”Tango” er en skråstagbru med skråstilt tårn. (Bilde: Aas-Jakobsen / ViaNova / Plan ark / Grindaker LARK / Selberg Ark)
Dagens Sluppenbru blir ren gang- og sykkelbru. (Bilde: Aas-Jakobsen / ViaNova / Plan ark / Grindaker LARK / Selberg Ark)

SLUPPEN BRU

Slik blir den nye brua over Nidelva

En moderne skråstagbru.

Denne uken ble det bestemt at den nye brua over Nidelva i Trondheim blir en moderne skråstagsbru.

Løsningen var et av fem forslag som ble vurdert, og vant klart med en helt enstemt jury.

Les også: Rotfrukt skal forhindre is på svenske vinterveier

Ulike brutyper

Det er et team fra Aas-Jakobsen, ViaNova, Plan ark, Grindaker LARK, Selberg Ark, NGI, Geovita, ECT og Brekke&Strand som står bak vinnerkonseptet.

– Vinnerforslaget til ny bru over Nidelva og styrking av elvekorridoren vil øke attraktiviteten for Trondheims befolkning, sier planprosjektleder og juryleder Terje Simonsen i Statens vegvesen.

I tidligere kommunedelplan ble det stilt krav til en grundigere vurdering av alternative brutyper, utforming og terrengtilpasning før bruvalget skulle tas.

– Det ble levert inn forslag om to skråstagbruer, om en bru med underliggende, bærende bue, en platebru med understøtting og en fagverksbru, forteller Simonsen.

Og sier alle brutypene har sine fordeler.

– Men samlet sett mener vi skråstagbrua i vinnerforslaget var best, sier han.

Les også: Derfor er nye dieselbiler verre for byluften enn gamle

Tunnelportal for en framtidig Byåsentunnel inngår i plan- og designkonkurransen.
Tunnelportal for en framtidig Byåsentunnel inngår i plan- og designkonkurransen. Aas-Jakobsen / ViaNova / Plan ark / Grindaker LARK / Selberg Ark

Nasjonal lakseelv

Vinnerforslaget ”Tango” er en skråstagbru, båret av et skråstilt tårn, plassert bakoverlent med foten i tunnelutløpet.

– Vi har lagt vekt på et løsningsforslag som tar hensyn til elva og naturområdene rundt, sier Ola Garli ved Aas-Jakobsen i Trondheim.

En av de største utfordringene ved brudesignet er nemlig Nidelva, som er en nasjonal lakseelv.

– Dette gjør at brua ikke kan fundamenteres i elva og i stede forankres i fjellet på baksiden under Dovrebanen, forklarer Garli.

Siden den eksisterende Sluppen bru ikke skal rives, men bevares og brukes som gang- og sykkelbru, er det i tillegg svært trangt om plassen over elva.

Les også: 37000 registrerte skred: Dette er Norges 5 farligste veier

Bru ved Sluppen binder sammen Byåsen, rv. 706 Osloveien og E6 Omkjøringsvegen.
Brua ved Sluppen binder sammen Byåsen, rv. 706 Osloveien og E6 Omkjøringsveien. Aas-Jakobsen / ViaNova / Plan ark / Grindaker LARK / Selberg Ark

Koples til tunnel

Det er ifølge prosjektlederen mye arbeid gjenstår før bygging av brua kan starte.

– Det er lagt opp til en stram tidsplan, og det blir krevende å holde fremdriftsplanen, han. 

Dersom planlegging og anleggsfase går som forutsatt kan ny bru åpnes sommeren 2018. Planen er at den skal koples til den nye tunnelen som planlegges under Dovrebanen.

– Brua skal gå like inn i en tunnel som skal gå under Dovrebanen, men penger til denne utbyggingen ligger ikke inne i bymiljøpakken før fra 2018 til 2024, sier Simonsen.

Les også:

Skal bore få meter fra Norges største oljelager - slik skal de unngå skader

Nå blir det mindre salt på norske veier

Dette er forslagene til ny Oslofjord-bru