CATJ Oppjekkbar kategori J-rigg, Statoil (t.h.). Kategori D-rigg til venstre. (Bilde: Statoil)

KOSTNADENE PÅ NORSK SOKKEL

Helge Lund forsvarer strenge riggkrav på norsk sokkel

Viser til Macondo-ulykken.

Statoilsjef Helge Lund brukte i går mye tid på LOs olje- og gasskonferansen til å fortelle hvorfor næringen må kutte kostnader. Han sa at oljebransjen har fundamentale utfordringer når det gjelder lønnsomhet.

Likevel gikk han langt i å forsvare særnorske riggkrav overfor de tillitsvalgte.

De høye riggratene på norsk sokkel er i stor grad med på å påvirke lønnsomheten i tiltak for økt utvinning. Da Teknisk Ukeblad tidligere denne uken spurte en rekke oljeeksperter hvordan kostnadene kan reduseres på norsk sokkel, foreslo flere å forenkle kravene.

Les også: Slik kan norsk sokkel bli billigere

Macondo ulykken

Etter innlegget ble Lund spurt ut om høye riggrater og de særnorske kravene til borerigger av en tillitsvalgt i Odfjell Drilling.

Lund svarte at man må ha oppmerksomhet på kravene, men advarte også mot å gjøre forhastede endringer. Han svarte at enkelte av reglene sikkert kan utfordres, men at andre absolutt bør være der, fordi de er med på å sikre mennesker og miljø.

Lund mener debatten rundt reglene er vanskelig.

– Dette er en veldig vanskelig debatt å ta i det offentlige rom, for jeg tror at man må ta den veldig spesifikt fra område til område.

– Vi gjør en feil hvis vi gjør ting som øker risiki – det går selvfølgelig først og fremst på menneskeliv, men det går også på hva vår konkurrent har måttet betale, er det 45 milliarder? Det er også et perspektiv som vi må ha med, sa Lund med klar henvisning til Macondo-ulykken som har kostet BP dyrt.

– Det er ikke til å stikke under en stol at noen av de kravene gjør at kostnadene øker og at det er vanskeligere å flytte en rigg inn på norsk sokkel og at det totalt sett påvirker markedet, men så må det veies opp mot andre hensyn - spesielt sikkerhet

Dyre oppgraderinger

Til Teknisk Ukeblad utdyper Lund hvorfor debatten er vanskelig.

– Vi kan konstatere at det er få rigger som kommer inn i det norske markedet, det kommer blant annet av disse kravene, fordi det er dyrt å oppgradere en rigg for at den skal komme til Norge, sier han til Teknisk Ukeblad.

– Samtidig så er mange av kravene først og fremst innført av hensyn til HMS og sikkerhetsårsaker, så det er viktig at vi går spesifikt inn og ser på hva man kan justere på og hva som må være som det er, fortsetter han.

Kutte borekostnader

Tina Bru, ny energipolitisk talskvinne i Høyre tok tidligere på LO-konferansen til orde for å gjøre det lettere å flytte utenlandske rigger inn på norsk sokkel for å redusere borekostnadene.

– Vi må redusere borekostnadene ved å gjøre det lettere å flytte og ta i bruk rigger på norsk sokkel, uten å svekke sikkerhetsnivået, sa Bru.

De særnorske riggreglene var blant annet tema i den kontroversielle Åm-rapporten. Den slår fast at det kan koste 200 millioner kroner å oppgradere en rigg fra internasjonale farvann til norsk sokkel.

Les også:

De viktigste olje- og gass-messene i 2014  

– Oljebransjen har fundamentale utfordringer på lønnsomhet

Oljeboring og skipstrafikk gir mer norsk romvirksomhet