Statoil-sjef Helge Lund mener olje- og gassbransjen kan søke å gjøre spesifikasjoner og krav enklere for å kutte kostnader. (Bilde: Roald Ramsdal)

KOSTNADSNIVÅET PÅ NORSK SOKKEL

– Oljebransjen har fundamentale utfordringer på lønnsomhet

Statoil gjør sine beste vurderinger når de tildeler kontraktene til Asia, sier Helge Lund.

Statoilsjef Helge Lund er bekymret for at inntektene fra olje- og gassbransjen blir tatt for gitt i det norske samfunnet.

Lund tror det blir store omstillinger i oljebransjen og i Statoil i årene som kommer.

– Bransjen har fundamentale utfordringer når det gjelder lønnsomhet, fortalte han fra talerstolen på LOs olje- og gasskonferanse i Stavanger.

Innrømmer dyrt ingeniørarbeid

Under utspørringen av Lund etterpå innrømmet han at ingeniørarbeid i flere sammenhenger kan ha blitt for komplisert og at dette kan være med på å skru opp kostnadsnivået.

Lund illustrerte det med en historie fra en sveiser som sier han må forholde seg til fem ganger så mange tegninger nå i forhold til for 10-15 år siden.

– Det er mange områder hvor vi kan forenkle vår styrende dokumentasjon og krav. Jeg tror mange av våre krav i mange sammenhenger er så komplekse at de som leverer må skru opp prisen, sa Lund.

Han la imidlertid til at lønn også er en del av kostnadsbildet.

Les også: Fikk 40.000 i lønnshopp og 360.000 i bonus for å bli i jobben

Lære av bilindustrien

Helge Lund sier til Teknisk Ukeblad at det er først og fremst næringen selv som må ta ansvar for kostnadsreduksjon.

Myndighetene viktigste bidrag er å sørge for stabile rammebetingelser, tilgang på nytt areal og en utdanningssektor som leverer etterspurt kompetanse, ifølge Lund.

– Vi har snakket om en del av tingene vi kan gjøre for å få til dette her i dag. For eksempel hvordan vi kan redusere kravkompleksitet i industrien, hvordan vi kan redusere antallet ingeniørtimer, sier Lund til Teknisk Ukeblad.

Han mener bilindustrien er et eksempel på en næring som olje- og gassnæringen kan lære av for å redusere kostnader.

Les også: – Oljenæringen pælmer penger etter folk

– Norsk garanterer ikke suksess

På LO-konferansen har Statoil fått kritikk fra flere hold for å svikte norsk leverandørindustri ved å handle fra Asia.

Ståle Kyllingstad er en av flere som er kritiske til Statoils innkjøp fra Asia. Nylig fortalte han Teknisk Ukeblad at han gjerne skulle fått svar fra Lund på om Statoil tar de hensyn til mulige forsinkelser, kapasitetsproblemer og ikke minst reelle oppfølgingskostnader når de velger asiatiske verft.

– Kyllingstad og andre kan ha sine oppfatninger, men vi justerer for disse faktorene. Vi gjør våre beste vurderinger. Vi har ikke noen interesse av å gjøre beslutninger som ikke er best for oss, svarte Lund.

Statoil-sjefen kom også med et lite stikk:

– Det er ikke slik at alle prosjekter som er kjørt fra Norge, er en «outstanding success», sa Lund.

Les også: – Oljearbeiderne jobber overtid tilsvarende 2000 mann

Handler mest fra Norge

Han avviste også at Statoil har sviktet norsk leverandørindustri ved å velge enkelte leveranser fra Asia

– Vi kjøpte for 145 milliarder i fjor, 77 prosent av dette kommer fra norske leverandører, fortalte Lund.

Lund fortalte at mange utenlandske aktører blir overrasket over å høre hvor mye Statoil kjøper fra norsk leverandørindustri.

– Når vi snakker med andre, tror de nesten at vi subsidierer, sa Lund til de tillitsvalgte på konferansen.

Beroliget med kjempeprosjekt

Lund forsøkte å berolige de tillitsvalgte med at noen kontrakter de siste årene har gått til Asia, ikke betyr at det vil fortsette slik i all fremtid.

Statoil sjefen viste til det kommende kjempeprosjektet på Johan Sverdrup og også en fremtidig utbygging av Johan Castberg.

– Alt dette er krevende prosjekter som norsk leverandørindustri har en meget god posisjon i forhold til, sa Lund.

Les også:

Glemte et nummer på en konvolutt – milliardkontrakt glapp

Statoil krever mer effektive ingeniører

Her er tallene som viser at norske verft er billigere enn asiatiske