NYE 3-SERIE: BMWs nye 3-serie, som lanseres i februar, får mindre motorvolum, men mer ytelser og lavere forbruk. (Bilde: BMW Group)

Får mer effekt med slankere motorer

  • Motor

Mange av BMWs modeller har allerede fått nye og mer drivstoffgjerrige motorer. Det gjelder både bensin- og dieselmodellene.

Firer med turbo

Den populære 3-serien er blant modellene som i stor grad har kvittet seg med BMWs velkjente sekssylinder – bensinrekkesekseren.

– Med unntak av toppmodellen M3, som har en V8-motor, og 335 med seks sylindre og twinturbo, har samtlige bensinmodeller i den nye 3-serien firesylindrede motorer med turbo, sier teknisk instruktør i BMW Group Norge, Anders Sariberget til Teknisk Ukeblad.





Mye moment

I 5-serien blir alle modeller til og med 528i levert med fire sylindre og turbo i bensinsegmentet.

– 528i har hittil hatt en treliters sekser med 258 hk og 310 Nm med et CO2-utslipp på 188 gram/km. Nå har modellen en rekkefirer på to liters volum som yter 245 hk, har 350 Nm og et CO2-utslipp på 165 gram/km. Den gamle modellen brukte 0,8 på mila, nå er forbruket redusert til 0,71 liter per mil ved blandet kjøring, sier Sariberget.

Ytelsene er det ingen ting å si på. Mens den gamle modellen klarte 0 til 100 km/t på 6,9 sekunder, gjør nye BMW528i sprinten unna på 6,4 sekunder.





TEKNISK EKSPERT: Teknisk instruktør i BMW Group Norge, Anders Sariberget, har ansvaret for teknisk opplæring av fagfolk i BMW-ssystemet i Norden. Fotograf:Truls Tunmo

530 med sekser

I likhet med 5-serien, får samtlige BMW bensinmodeller med 28i i modellbetegnelsen og nedover rekkefirere med turbo.

– Skal man ha en 5-serie med seksylindret motor, må man derfor opp i 530i, sier Sariberget.

Miljøbil bruker 1,18 liter på mila

Tesla-rekkevidde i elektrisk E-klasse

Her er Fiskers nye hybrid

Dobbel dieselturbo

BMWs dieselmodeller blir også slanket med færre sylindre.

– For eksempel 325d og 525d har fra nå av rekkefirer og turbo. Den gamle 525d hadde en treliters rekkesekser med 204 hk, 450 Nm og 164 gram/km CO2-utslipp. Til sammenligning har nye 525d en rekkefirer med toliters turbomotor, 218 hk, 450 Nm og 138 gram/km CO2-utslipp, sier Sariberget.





Kubikkslanket

Sprinten fra 0 til 100 km/t går nå unna på 7,2 sekunder, tiendedelen raskere enn forgjengeren. Forbruket er redusert fra 0,63 til 0,53 liter per mil ved blandet kjøring.

Også 1-serien med bensinmotorer har blitt forandret. 116i og 118i, som tidligere hadde toliters rekkefirer, har begge nå fått 1,6 liters turbomotor. Forbruket er redusert, men ytelsene er vesentlig forbedret.

– Motorteknologikonseptet til BMW er nå rekkefirere med twinturboteknologi som betyr en turbo og to eksoskanaler på bensinsiden, mens forandringene på dieselsiden hovedsakelig innebærer firer med dobbel turbo. I tillegg har det selvsagt skjedd en videreutvikling med konseptet Efficient Dynamics som blant annet innebærer enda bedre heldekkete plater under bilen som bidrar til redusert luftmotstand og dermed mindre forbruk, elektrisk servostyring, elektrisk vannpumpe, styrt oljepumpe og intelligent batteriladning. Hver for seg bidrar alle disse forbedringene lavere drivstofforbruk, sier Anders Sariberget.

Les også: Ladbar Volvo-SUV med 350 hk

Ny hydrogenbil fra Nissan og Daimler

Hybridene håper på nye avgifter

Laser i hekken på elektrisk A2