(Bilde: Fisker Automotive)

Miljøbil bruker 1,18 liter på mila

Den vakre designen, kan ingen ta fra den.

Men den ladbare hybriden Fisker Karma må justere ned batterirekkevidden og justere opp bensinforbruket i forhold til tidligere oppgitte spesifikasjoner.

51,5 km på strøm

Det amerikanske miljøverndirektoratet, Environmental Protection Agency (EPA), kom tidligere denne uka med utslippssertifiseringen som behøves før leveransene i USA kan starte, skriver Green Car Reports .

EPA-sertifiseringen gir Fisker Karma et forbruk på 52 mpge (0,45 l/mil), som er et produkt av elektrisk rekkevidde pluss forbruket når batteriet er tappet.

Ifølge EPAs målinger har Fisker Karma en batterirekkevidde på 32 miles, altså 51,5 kilometer, mens forbruket med flatt batteri ligger på 20 miles per gallon (mpg). Det tilsvarer 1,18 liter på mila.

Dette er et godt stykke under den elektriske rekkevidden Fisker Automotive tidligere har oppgitt, nemlig 50 miles (80 kilometer).

– Nok rekkevidde

I en pressemelding gir imidlertid Fisker dette en positiv «spin»:

– For å sette den elektriske rekkevidden på 32 miles i perspektiv: En Karmasjåfør med 40 miles pendlerdistanse som starter hver dag med fulladet batteri, behøver bare å besøke bensinstasjonen hver tusende mile (1 609 km) og vil kun bruke ni gallons (34 liter) bensin i måneden.

Det er en 197 kW 2,0 liter bensinturbo fra GM som sitter i Karma og som driver en 175 kW generator. Seriehybriden har to elmotorer à 150 kW på bakakslingen og et litiumionebatteri med 22 kWh energikapasitet.

Framtidige Fisker-modeller vil garantert bli mer effektive ettersom de skal benytte motorer fra BMW.

Les mer:

BMW-motorer i Fisker

Her er Fiskers nye hybrid