Dødsulykkene på Hyundai Heavy Industries i Sør-Korea fortsetter. Til nå i år har syv arbeidere mistet livet hos verftsgiganten, som også norske oljeselskap benytter seg mye av. (Foto: Roald Ramsdal)

Falt 20 meter i døden: Ingen tegn til bedring på Hyundai-verftet

Syv dødsfall i år.

Forrige gang Teknisk Ukeblad skrev om dødsulykkene på Hyundai Heavy Industries (HHI) forskjellige verft i Sør-Korea, hadde fem personer omkommet i alvorlige arbeidsulykker i løpet av 2016. Tre av dem omkom samme uke som Erna Solberg besøkte Aasta Hansteen-prosjektet.

Verftsgiganten lovet overfor Teknisk Ukeblad at de skulle sette inn alle sine ressurser for å sikre en tryggere arbeidsplass.

Nå – under én måned senere – har ytterligere to personer falt i døden på jobb for HHI.

Falt i døden

Senest den 11. mai omkom en underleverandør på Hyundai Heavy Industries Samho-verft, Sør-Korea, etter å ha falt 20 meter til bakken. Det er den syvende i rekken til nå i år.

Den 27. april falt en annen arbeider mens han klatret fra ett stillas til et annet, med en bøtte maling i hånden.

– Han falt 5,5 meter og ble tatt med til Ulsan universitetssykehus. Han ble erklært hjernedød og kunne ikke vekkes til live. Den 10. mai ble det gjennomført en organtransplantasjon. Etter dette ble han erklært død, ifølge en pressemelding fra en organisasjon som kaller seg HHI Workplace Injury Network.

Hyundai Heavy Industries (HHI) er hyppig brukt av norske rederier og oljeselskap. Blant annet bygger Statoil sitt Aasta Hansteen-prosjekt på HHIs verft i Ulsan. Også her var det like før det gikk galt tidligere i år.

En kvinnelig arbeider ble truffet av en fallende sparkeplate av metall. Platen traff kvinnen i leggen, noe som førte til et åpent brudd. Etter hva Teknisk Ukeblad kjenner til er det fortsatt usikkert om kvinnen vil kunne bevege seg normalt igjen.

– Må ta ansvar

Alle de alvorlige ulykkene på HHI-verftene har gjort fagforeninger i Sør-Korea svært opprørt over lenger tid. Særlig dreier det seg om at det i stor grad er de innleide underleverandørene som er utsatt for de mest alvorlige ulykkene.

Nå krever en av fagforeningene, ISWU (In-House Subcontractor Union) at HHI tar ansvar også for de innleide arbeiderne. Men ifølge en pressemelding anerkjenner ikke HHI ISWU som fagforening.

– For å forhindre flere dødsfall blant underleverandører må HHI ta ansvar for dødsfallene, heter det i en uttalelse fra fagforeningen.

Ulykken på Aasta Hansteen skjedde på formiddagen 10. mars. Det er sparkeplaten på bildet til høyre som traff kvinnen i leggen, ifølge fagforeningen ISWU.
Ulykken på Aasta Hansteen skjedde på formiddagen 10. mars. Det er sparkeplaten på bildet til høyre som traff kvinnen i leggen, ifølge fagforeningen ISWU. Foto: ISWU

Det var for øvrig også hos HHI at Goliat-prosjektet opplevde tre dødsfall. Som tidligere nevnt, skjedde tre av dødsulykkene på verftet samme uken i april som Erna Solberg besøkte verftet.

Solberg: Ble forsikret om topp prioritet

Solberg har i etterkant, via sine rådgivere, fortalt Teknisk Ukeblad at det under besøket var fokus på HMS på verftet.

– Det er alltid alvorlig når arbeidere skader seg eller mister livet på arbeidsplassen sin. Det gjelder også for verft som bygger prosjekter til norsk sokkel. Da jeg besøkte Hyundai Heavy Industries’ verft, la både toppledelsen i verftet og Statoils landssjef Siv Solem stor vekt på HMS-arbeidet, heter det i en kommentar fra Solberg til Teknisk Ukeblad.

Hun sier videre at de involverte selskapene, sammen med myndighetene der en aktivitet utføres, er ansvarlige for at virksomheten skjer på en trygg og sikker måte.

Statsminister Erna Solberg, Siv Solem, landsjef for Statoil Sør-Korea og konsernsjef Choi Kil-seon foran byggingen av Aasta Hansteen på Hyundai Heavy Industries i Ulsan. Samme uke omkom tre arbeidere på verftet.
Statsminister Erna Solberg, Siv Solem, landsjef for Statoil Sør-Korea og konsernsjef Choi Kil-seon foran byggingen av Aasta Hansteen på Hyundai Heavy Industries i Ulsan. Samme uke omkom tre arbeidere på verftet. Foto: Heiko Junge/NTB scanpix

– Under besøket ble jeg forsikret om at den tette oppfølgingen Statoil har med verftet om HMS har topp prioritet også fremover, sier statsministeren.

– Beklager dypt

Sikkerhetssituasjonen på verftet ble da sett på som så alvorlig at myndighetene valgte å forby bruken av gaffeltrucker, som var én av årsakene til flere av dødsfallene.

Teknisk Ukeblad har forsøkt å få en kommentar fra HHI, men har foreløpig ikke lykkes. Forrige gang vi omtalte ulykkene, uttalte verftskjempen at de ville gjøre alt de kunne for å forhindre nye ulykker.

– Vi beklager dypt og er svært lei oss for tapet av fem arbeidere i år. Vi gir vår dypeste kondolanser til familiene som har mistet sine kjære. Vi tar disse hendelsene svært avlorlig og vil gjøre hva vi kan for å hindre dette fra å skje igjen. Vi kommer til å konsentrere alle våre ressurser mot å gjøre arbeidsplassen vår tryggere, sa Kim Moon-ju, pressetalsmann for HHI til Teknisk Ukeblad.

Kommentarer (21)

Kommentarer (21)