Ulykken på Aasta Hansteen skjedde på formiddagen 10. mars. Det er sparkeplaten på bildet til høyre som traff kvinnen i leggen, ifølge fagforeningen ISWU. (Foto: ISWU)

Den 12,8 kilo tunge platen falt 27 meter og traff kvinne (57) i leggen

Usikkert om Aasta-arbeideren kan leve et normalt liv igjen.

Like før halv ti på morgenen den 10. mars i år arbeidet to underleverandører til Aasta Hansteen-prosjektet i høyden med å sette på plass en 12,8 kilo tung sparkeplate i en trapp.

27 meter under, på Hyundai Heavy Industries verft i Ulsan, arbeidet en kvinne (57) for en annen underleverandør. Sparkeplaten falt mot gulvet der kvinnen jobbet og traff henne i leggen. Dette førte til et åpent brudd i beinet. Aftenbladet var først ute med å skrive om ulykken.

57-åringen ble umiddelbart fraktet til Ulsan universitetssykehus der hun fikk tre forskjellige operasjoner. Nå, halvannen måned etter ulykken ligger kvinnen fortsatt på sykehuset.

Dette får Teknisk Ukeblad opplyst fra fagforeningen ISWU, en fagforening for innleid personell ved Hyundai Heavy Industries.

Kritisk til Statoil

– Skaden arbeideren fikk var svært alvorlig. På den annen side er det flaks at det ikke ble verre. Hvis platen hadde truffet henne i hodet, kunne hun ha omkommet, sier Ha Chang-min, representant for In-house Subcontract Workers Union (ISWU) i en kommentar til Teknisk Ukeblad.

Chang-min stiller spørsmål ved om Statoil, som eier av prosjektet, har hatt godt nok tilsyn av sikkerheten til det innleide personellet.

Denne sparkeplaten veide 12,8 kilo og falt 27 meter før den traff en kvinnelig arbeider på Aasta Hansteen-prosjektet.
Denne sparkeplaten veide 12,8 kilo og falt 27 meter før den traff en kvinnelig arbeider på Aasta Hansteen-prosjektet. Foto: ISWU

– Så godt som alle farlige oppgaver blir gitt til underleverandører. Det virker som at eierne av de forskjellige prosjektene kun er interessert i kvaliteten på prosjektet og hvor lang tid det tar, ikke i sikkerheten til underleverandørene som bygger prosjektene, sier han.

Statoil sier til Teknisk Ukeblad at de har HMS høyt på agendaen, uansett hvor i verden de er.

– HMS er tema i alle ledermøter, på alle nivåer, og hver eneste dag når vi møter arbeiderne på byggeplassen. Vi følger opp prosjektene med egne HMS-inspektører som følger arbeidet tett. Dersom vi er utrygge, stanser vi arbeidet – akkurat slik vi gjør det i Norge og andre steder, sier pressetalsmann i Statoil Ola Anders Skauby.

– Slik demonstrerer vi også at vi mener alvor når vi sier at sikkerheten kommer først, legger han til.

Usikkert om kvinnens tilstand

I forbindelse med den alvorlige hendelsen med den fallende sparkeplaten, sier Skauby at arbeid i høyden alltid vil innebære elementer av risiko.

– På skrog og dekk i Aasta Hansteen-prosjektet er det til nå lagt ned nær 8 millioner arbeidstimer. I store prosjekter er det alltid arbeid i høyden. Det utgjør en risiko som vi gjør vårt ytterste for å redusere. Vi jobber hver eneste dag for at alle skal komme trygt hjem fra jobb. Samtidig er det en risiko for alvorlige ulykker, i alle prosjekter, uansett hvor de bygges, sier Skauby.

Teknisk Ukeblad har forsøkt å få en kommentar fra Hyundai Heavy Industries for å finne ut hvordan det går med den skadede kvinnen, men har foreløpig ikke lykkes.

Fagforeningen ISWU forsøker å finne ut om kvinnen kan leve et normalt liv igjen.

Statoil opplyser at det er HHI som tar den direkte oppfølgingen av den skadede.

– Vi følger opp og får informasjon om status fra verftet. Det er naturlig at det er de som eventuelt gir slik informasjon eksternt, sier Skauby til Teknisk Ukeblad.

Dødsulykkene har fortsatt

Statoil var for øvrig også med som partner i Goliat-prosjektet som ble bygget ved samme verftet som Aasta Hansteen. Som kjent omkom tre personer i byggingen av prosjektet, og Statoil var her pådriver for å minske presset på prosjektet. Som Teknisk Ukeblad tidligere har skrevet' rådet Statoil operatør Eni til å lette presset på prosjektet for å redusere risikoen relatert til HMS.

Teknisk Ukeblad dokumenterte i 2015 dødsulykkene på Hyundai Heavy Industries i 2014. Fortsatt sliter verftet med alvorlige HMS-hendelser.
Teknisk Ukeblad dokumenterte i 2015 dødsulykkene på Hyundai Heavy Industries i 2014. Fortsatt sliter verftet med alvorlige HMS-hendelser. Foto: Kjersti Magnussen

Teknisk Ukeblad har tidligere skrevet om de alvorlige dødsulykkene ved verftet og hvordan fagforeningene har varslet om det de omtaler som menneskerettighetsbrudd mot innleide underleverandører. I fjor dokumenterte Teknisk Ukeblad et titalls dødsulykker ved verftet fra 2014.

I år har dødsulykkene fortsatt på verftet, med hele tre dødsulykker på én uke, mellom 11. og 18. april.

Verftet har flere ganger lovet at de skal gjøre alt i sin makt for å redusere alvorlige HMS-hendelser.

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)