To arbeidere omkom i en brann på et LNG-skip, og en arbeider ble klemt i hjel i en heis. Dette er noen av de tragiske ulykkene som fagforeningene mener skyldes brudd på enkle HMS-regler. (Bilde: HHI Subcontractors Union)

HYUNDAI HEAVY INDUSTRIES

Drukning, brann, klemskader og fall krevde 13 liv. Nå bes Oljefondet selge aksjene

Dersom ikke innleide slutter å dø på jobb hos verftsgiganten.

I disse dager kan Oljefond-sjef Yngve Slyngstad vente seg en rapport fra en rekke av Sør-Koreas største arbeidstakerorganisasjoner.

Bakgrunnen er at 13 innleide arbeidere døde på jobb for verftsgiganten i fjor, ifølge fagforeningene.

Rapporten ble publisert i dag og sendes nå til selskapets investorer og kunder. Oljefondet er en av eierne av Hyundai Heavy Industries (HHI).

Fagforeningene ber blant annet Oljefondet om å selge seg ut av selskapet, dersom ikke sikkerheten for innleide arbeidere bedres.

To innleide arbeidere døde i fjor på jobb med det norske Goliat-prosjektet i Sør-Korea, meldte Teknisk Ukeblad tidligere i år. De fleste av dødsfallene hos verftsgiganten skjedde imidlertid under bygging av skip.

Les også: Verftet: – Vi beklager sterkt at det har vært triste øyeblikk langs veien

Norske kunder i kø

Ikke bare er det norske Oljefondet en av HHIs investorer. Selskapets ordrebøker har også vært fulle av skip og borerigger som bygges for norske selskapet.

Hyundai har også blitt en stor byggmester til norsk sokkel. Mest kjent er trolig Goliat-flyteren som nå er på vei til Norge.

Et annet av prestisjeprosjektene til verftsgiganten er spar-plattformen som bygges for Statoils Aasta Hansteen-utbygging.

Les også: Statoils «store Korea-test» kommer seg ikke av gårde i mars likevel

Grafikk: Kjersti Magnussen

Åtte dødsfall i mars og april

Rapporten som nå skal sendes til Yngve Slyngstad er ikke det første han mottar fra de sørkoreanske fagforeningene. I fjor sommer ba de Oljefond-sjefen om å starte gransking av Hyunday Heavy Industries.

Bakgrunnen for brevet var at åtte innleide arbeidere omkom på bare to måneder. Ulykkene fikk stor oppmerksomhet i sørkoreanske medier.

Les hele brevet til Oljefond-sjefen her.

Fagforeningene hevder i brevet at den sørkoreanske giganten ikke oppfyller selv de mest grunnleggende HMS-standarder. De mener dødsfallene også skyldes selskapets komplekse system med underleverandører i flere ledd.

«Hyundai presser underleverandørene til å holde stramme tidsfrister, og underleverandørene presser igjen deres arbeidere til å gjøre ferdig prosjektene så raskt som mulig», heter det i brevet til Oljefond-sjefen.

I april i fjor lovet Hyundai-ledelsen forbedringer, men dødsulykkene fortsatte, blant annet med to dødsfall på Goliat-prosjektet. Til sammen omkom 13 personer hos Hyundai Heavy Industries og underbrukene Hyundai Samho Heavy Industries og Hyundai Mipo Dockyard i fjor, ifølge fagforeningene.

Les også: Statoil: Sør-Korea blir en av våre største destinasjoner

Oslo  20150205.Yngve Slyngstad som er leder for Norges Bank Investment Management, under et presseseminar om ansvarlig forvaltning i Statens pensjonsfond utland i Oslo torsdag formiddag.Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
I fjor sommer ble Oljefond-sjef Yngve Slyngstad bedt om å granske Hyundai Heavy Industries. Håkon Mosvold Larsen/NTB Scanpix

– Ett av de verste

De sørkoreanske fagforeningene er svært bekymret for situasjonen ved verftet.

– HHI har blitt sett på som ett av de verste selskapene med tanke på arbeidsmiljø. De har aldri tatt noe moralsk eller juridisk ansvar for de mange industrielle ulykkene, svarer Choi Myoung Sun i en epost til Teknisk Ukeblad.

Han er direktør for arbeidssikkerhet og helse i Korean Confederation of Trade Unions (Sør-Koreas svar på LO, red.anm). De har lenge vært bekymret for sikkerheten ved Hyundais arbeidsplasser.

– Underleverandørene hos Hyundai har aldri fått akseptabel lønn eller gode arbeidsvilkår, slik at HHI kan maksimere profitten. Et stort antall arbeidere har omkommet eller blitt skadet hvert år, fortsetter direktøren.

Sun understreker at systemet som blir brukt med et avansert og utstrakt bruk av underleverandører har negativ effekt, ikke bare på underleverandørene i seg selv.

– Det går også ut over kvaliteten på det ferdige produktet. Derfor tror jeg HHIs kunder bør oppmuntre og presse HHI til å forbedre arbeidsforholdene for underleverandørene ved å spesifisere slike krav i kontraktene, sier han.

– Slik kan kunden være med å spille en avgjørende rolle for arbeidernes rettigheter.

Les også: Da Yme allerede var tre år forsinket, manglet over tre MILLIONER timers jobb

Tørrdokk på skipsverftet til Hyundai Heavy Industries i Ulsan, Sør-Korea.
Hyundai Heavy Industries har etter hvert blitt et populært verft for norske oljeutbygginger. Men nå har koreanske fagforeninger bedt oljefondet om å granske verftet. Roald Ramsdal

– Uvirkelig, men reelt

Lederen for fagforeningen til de innleide arbeiderne ved HHI sier at de har tatt kontakt med Oljefondet i et forsøk på å vise verden hva som foregår ved verftet.

– Norge og europeiske land er kjent for å ha større forståelse og bekymring for menneskerettighetsbrudd. Jeg ønsker at disse landene skal bli klar over det ekstremt dårlige arbeidsmiljøet ved HHI, sier Ha Chang-min, som leder HHI Subcontractors Union, til Teknisk Ukeblad.

– Jeg ønsker å vise disse tilsynelatende uvirkelige, men reelle fakta for verden. Dette er faktisk noe som skjer i et internasjonalt anerkjent selskap, sier han videre.

Chang-min forteller til Teknisk Ukeblad at han begynte å engasjere seg i fagforeningsarbeid og arbeidsmiljø etter at han ble vitne til at en kollega mistet livet på HHI i 2003. Han hevder imidlertid at han nå har fått stempel som en brysom ansatt og er blitt nektet å jobbe for HHI.

Les også: 7 grafikker som forklarer hvorfor Johan Sverdrup-feltet er så viktig

– Setter ut farlig arbeid

– Hyundai setter ut farlige arbeidsoppgaver til underleverandører, forteller advokat Kim Donghyun i organisasjonen Hope and law, som jobber med å følge opp saken for fagforeningene.

Den siste dødsulykken ved Hyundai, var da en 21-årig innleid arbeider ble klemt i hjel i en heis i forbindelse med ferdigstillingen av Goliat-plattformen. Mannen gjorde arbeid han ikke hadde fått opplæring i, ifølge fagforeningen.

Fagforeningen mener ulykken var et resultat av tidspress.

Les også: – Goliat føyer seg inn i rekken av kostnadssprekker når oppdrag settes til verft i utlandet

– Snakk med styret eller toppsjefen

I fjor sommer svarte Oljefondet fagforbundene på den første henvendelsen. De henstilte dem til å ta opp sikkerheten ved Hyundai med selskapets toppsjef og styre. De spurte også fagforbundene om ulykkene er blitt etterforsket av myndighetene, hvorvidt resultatene er offentliggjort og om skritt er blitt tatt for å redusere risikoen.

Teknisk Ukeblad har sendt spørsmål om hvordan henvendelsen ble håndtert av Norges Bank Investment Management, som forvalter Oljefondet.

– Innen vår risikohåndtering har vi etablerte prosesser for hvordan vi tar imot forespørsler og vurderer disse. Selskapsanalyser er beskrevet i vår rapport om ansvarlig forvaltning i kapittelet om risikohåndtering, svarer fungerende kommunikasjonssjef Marthe Skaar i Norges Bank Investment Management på spørsmål om hvordan henvendelsen ble håndtert.

– Det er ikke naturlig for oss å kommentere innholdet i vår interaksjon med enkeltselskaper, svarer hun på spørsmål om de er i dialog med Hyundai på grunn av HMS-forholdene.

Har solgt seg ned

Kjersti Magnussen/Roald Ramsdal

Nylig publiserte fondet sin første rapport om ansvarlig forvaltning. Her heter det at NBIM tok opp temaer innenfor selskapsstyring, miljø og samfunnsmessige forhold i en fjerdedel av selskapsmøtene. Nærmere bestemt 623 møter. I rapporten heter det også at arbeidstakeres rettigheter og HMS har vært tema i 11 av 135 selskapsrapporter.

Oljefondets beholdningsoversikt viser for øvrig at fondet har solgt seg ned i Hyundai Heavy Industries.

Ved utgangen av 2014 hadde fondet investert over 475 millioner kroner i HHI. De hadde da en eierandel på 0,8 prosent. I 2013 hadde fondet investert 831 millioner kroner i selskapet.

Les også:

Dette er verdens største verft

Tekna om Statoil-kutt: – Viktig at man ikke får panikk og bygger ned kunnskapsmiljøene

Nytt oljefunn ved Gatwick flyplass kan være åtte ganger så stort som Sverdrup