Hos oss er et sikkert arbeidsmiljø for arbeiderne høyt prioritert, hevder Hyundai Heavy Industries etter kritikken. (Bilde: Roald Ramsdal)

HYUNDAI HEAVY INDUSTRIES

Verftet: – Vi beklager sterkt at det har vært triste øyeblikk langs veien

Lover forbedringer.

Teknisk Ukeblad har konfrontert Hyundai Heavy Industries (HHI) med de Drukning, brann, klemskader og fall krevde 13 liv. Nå bes Oljefondet selge aksjene

Fagforeningene mener HHI er en HMS-versting, der en rekke liv har gått tapt på kort tid, blant annet på det norske Goliat-prosjektet.

Årsaken mener fagforeningene blant annet kommer av den utstrakte bruken av underleverandører, som skal ha dårligere arbeidsforhold enn HHIs direkte ansatte.

De har av den årsaken bedt det norske Oljefondet - som har flere hundre millioner kroner investert i verftet - om å granske HHI.

Les også: Her spør James om olje- og gasskommisjonen vil drikke «fracking-vann»

– Vårt ansvar som samfunnsaktør

Teknisk Ukeblad har forelagt HHI alle opplysningene og påstandene fra fagforeningene. I tillegg er HHI blitt stilt en rekke spørsmål rundt henvendelsen til investorene.

Hyundai har ikke svart direkte på alle anklagene. De opplyser dog at det vil være uunngåelig for et verft som jobber med så gigantiske prosjekter ikke å benytte seg av underleverandører samt outsourcing av deler av arbeidet.

– Det er her vi møter vårt ansvar som samfunnsaktør. Vi kan forsikre om at vi har forholdt oss til de relevante lover og reguleringer i vårt land, sier pressetalsmann i HHI, Ha Jeoung-su, til Teknisk Ukeblad.

Han forsikrer også om at de har gjort mye for å oppgradere velferdstilbudene for underleverandørene.

– Vi er fullstendig overbevist om at underleverandørene er våre partnere. Blant annet har vi nå opprettet et supportkontor for underleverandører for å kunne forbedre arbeidsforholdene og gi bedre oppfølging av underleverandørene, heter det i en uttalelse fra HHI til Teknisk Ukeblad.

Les også: De har satset hus og bil på en oljeteknologi de ikke får på markedet

– Vi beklager triste øyeblikk

Teknisk Ukeblad har flere ganger forsøkt å få HHI til å bekrefte antallet døde ved verftet i Ulsan, samt HHIs underbruk for 2014, uten å få noe konkret svar. Likevel svarer de følgende:  

– Som et globalt selskap er det av stor betydning for oss å oppfylle vårt ansvar, ikke bare for våre egne eiere, men for samfunnet for øvrig. Som et forretningsforetak ser vi også betydningen av bærekraftig vekst. Til nå har vi anstrengt oss for å leve opp til dette målet og kommer til å gjøre det i fremtiden også.

– Vi beklager sterkt at det har vært triste øyeblikk langs veien, men vi vil ikke vike fra dette arbeidet, fortsetter han.

HHI understreker at de ser på HMS som svært viktig.

– Hos oss er et sikkert arbeidsmiljø for arbeiderne høyt prioritert, sier Ha Jeong-su.

Les også: Martin Linge har allerede gått på milliardsmell. Nå går det mot nye Korea-utsettelser

Nulltoleranse

Han skriver i en epost til Teknisk Ukeblad at de startet med å implementere en rekke sikkerhetsrelaterte retningslinjer i fjor.

– Blant annet kan fagforeningsmedlemmer overvåke nivået på sikkerhetsforhold, med mulighet for umiddelbart å stoppe fremdriften i arbeidet hvis de oppdager en minste mulighet for ulykker på arbeidsplassen, skriver Ha Jeong-su.

I tillegg hevder HHI at de legger til rette og hjelper underleverandørene med å trappe opp sikkerhetsovervåkningen ved å øke antallet personer som overvåker sikkerheten.

– Vi har også innført nulltoleranse for underleverandører som har blitt tatt i å skjule industriulykker mer enn én gang.

HHIs talsperson sier videre at de gjør en innsats for å forbedre den generelle sikkerhetskulturen gjennom hele selskapet, og at de gir bedre sikkerhetsopplæring til alle de ansatte, med et spesielt fokus på gruppeledere.

– Som et resultat har vi ennå ikke opplevd noen dødsfall eller alvorlige skader til nå i år. Vi håper dette fortsetter for å oppnå null dødsfall i år.

Les også:

Så mange av Aibels Sverdrup-jobber havner i Thailand

Kansellerer ONS på grunn av markedet