Trangt for alle: Morgenrushet inn mot Oslo på E18 fra Drammen i Sandvika. Vegdirektoratet skal vurdere endring av elbilfordelene og levere sin rapport innen 1. april. (Foto: Åserud, Lise)

ELBILFORDELER

Få elbilene ut av kollektivfeltet

Dagens særordninger må revurderes, skriver redaktør Tormod Haugstad.

Snart er det solgt 50.000 elbiler i Norge. Stortinget har tidligere bestemt at man bør se på fordelspolitikken igjen når dette antallet passeres og seinest innen 2017.

Fra nyttår har også salget av hybridbiler økt kraftig etter avgiftslettelser på årets statsbudsjett. For noen merker har dette resultert i en prisreduksjon på opptil 30 prosent på grunn av økt vektfradrag og lavere CO2-avgift.

Modellen virker

Salget av nullutslippsbiler viser at den norske modellen virker. Denne delen av klimaforliket har vært en ubetinget suksess. Ifølge Norsk Elbilforening vurderer flere land liknende tiltak.

Teknologiutviklingen hos de store bilfabrikantene er selvfølgelig avhengig av kjøpelysten og de rammebetingelser som gis for valg av biltype. Og den amerikanske ingeniøren og gründeren Elon Musk har vist verden hvordan også rene elbiler kan utvikles med en design og en utstyrspakke som gir status.

Forbedret batteri- og ladeteknologi vil gjøre elbilene konkurransedyktige med biler som går på bensin eller diesel. Da blir ikke elbilen en typisk nummer to-bil, slik den er i dag.

Les også: Solvik-Olsen vil ikke frede elbil-fordelene til 2017

Stridstema

Spørsmålet er hvordan norske myndigheter etter hvert skal forholde seg til fordelene og avgiftene for dem som fremdeles sverger til biler med fossilt brensel.

Hvis fordelene skal opprettholdes, må avgiftstapet kompenseres gjennom en økning i avgiftene på bensin og diesel. Skal vi tro lekkasjene fra forrige ukes budsjettforhandlinger, er dette allerede et politisk stridstema i regjeringen.

Dagens særordninger er i ferd med å bli kontroversielle. Spesielt gjelder dette den frie adgangen til kollektivfeltene.

I morgenrushet inn til Oslo velger etter hvert så mange å kjøre elbil at bussene forsinkes. Storbyene vokser raskt og må investere i ny infrastruktur for effektiv kollektivtransport.

Les også: Elbiler og induksjonskomfyrer kan knekke lavspentnettet

Miljøfelt og parkering

Kollektivtrafikken bør ikke svekkes av bilister som kjører på strøm for å snike i køen. Å etablere såkalte miljøfelt for elbiler, slik at fossilbilene fortrenges til ett felt, eller kreve mer enn en passasjer, vil bare skape konflikter.

En annen fordel som er i ferd med å bli problematisk, er gratis parkering på kommunale p-plasser. Jeg bor på Nesodden, hvor det ligger en kommunal parkeringsplass ved Tangen brygge. Den er etter hvert blitt fylt opp av elbiler. Kommunen får ingen inntekter og snart er det ikke plass til vanlige biler.

Det mest fornuftige vil være å beholde noen økonomiske incentiver for å fortsette teknologiskiftet mot el i alle transportmidler, men redusere fordeler som adgang til kollektivfelt, fri parkering og gratis frakt på bilferger, som for andre koster flere tusen kroner i året.

Les også:

Denne sørger for ny elbilrekord

Nordmenn selger brukte Teslaer i Tyskland

Nå må svenskene betale 90 kroner for å hurtiglade elbilen