Elbilfordelene eksisterer til det er 50.000 biler på veiene, sier Ketil Solvik-Olsen. Deretter blir det en gjennomgang av fordelene. (Foto: NTB scanpix)

ELBILFORDELER

Solvik-Olsen vil ikke frede elbil-fordelene til 2017

Kan ikke garantere at fordelene blir videreført til neste stortingsvalg.

  • Industri

– Realiteten er at hvis man fjerner avgiftsfritaket for elbiler i dag, vil nesten ingen komme til å kjøpe elbil. Folk kommer til å slutte å kjøpe Nissan Leaf hvis den går opp 40 eller 50 prosent i pris, sier Raja til NTB.

Bilen er den mest solgte elbilen i Norge.

Regjeringen og støttepartiene Venstre og KrF satte i fjor høst ned et utvalg som skal snekre sammen et opplegg for bilavgifter, som ble en vrien sak i budsjettforhandlingene.

– Vi forhandler om dette nå. Vårt utgangspunkt er at de aller, aller fleste fordelene skal bevares og fortsette, sier Raja.

Han åpner likevel for at elbiler kan få høyere veiavgift enn i dag, og at kommunene selv skal kunne begrense elbil-trafikken i kollektivfelt på strekninger hvor elbilene lager kø.

– Feil å konkludere

Raja tok opp elbil-politikken i Stortingets muntlige spørretime onsdag.

– Står statsråden ved sine tidligere løfter om at fordelene ved elbiler skal videreføres til 2017? spurte Raja.

I sitt svar viste Solvik-Olsen til regjeringens satsing på bymiljøavtaler, jernbane og kollektivtilbud.

– Når det gjelder elbil-politikken, er klimaforliket veldig tydelig. De fordelene som gjelder nå, skal vare til det er 50.000 biler på veiene. Det nærmer vi oss nå kraftig, sa han, og la til:

– Det vil være feil av meg nå å forskuttere hva forhandlingene som skjer mellom partiene på Stortinget, skal ende opp i.

Les også: Elbiler og induksjonskomfyrer kan knekke lavspentnettet

50.000 biler

Trolig vil det rulle 50.000 elbiler på norske veier allerede før sommeren.

– Det er ikke et endelig mål. Kanskje neste delmål bør være 200.000 biler, sier Raja.

Solvik-Olsen åpner for at noen av dagens fordeler videreføres fram mot valget.

– For meg ville det vært rart om en kuttet alle fordeler. Det er det vi må diskutere. Hvilke fordeler er i dag relevante, og hvilke har motstridende effekt, sier han til NTB.

– Vi får mange henvendelser fra kollektivreisende som sier at elbil-tettheten på noen strekninger er så stor at det er problem for kollektivtrafikken, forklarer Solvik-Olsen.

Les også: Denne sørger for ny elbilrekord

Lavutslippssoner

Elbil-revolusjonen har gitt bedre luftkvalitet i norske byer de siste årene, men SV krevde i Stortingets muntlige spørretime svar på hva regjeringen gjør med problemet. Partiet understreket at dårlig luft fører til store lidelser og mange dødsfall i norske storbyer.

SV viste også til at Høyre og Frp i Stortinget har stemt imot forslag om å begrense bilbruk, miljødifferensierte bompenger, flere kollektivfelt og økte avgifter på fossil fyring for å bedre luftkvaliteten.

Miljøminister Tine Sundtoft (H) sier regjeringen nå gir kommunene flere virkemidler.

– Samferdselsdepartementet vil iverksette et lovarbeid slik at det etableres lavutslippssoner i kommuner som ønsker det, forklarte Sundtoft.

Miljøorganisasjonen Zero kaller lavutslippssoner et viktig virkemiddel for lokal klimapolitikk.

– Dette er både viktig for å redusere lokale utslipp og forurensning i store byer som Bergen og Oslo, men også et avgjørende nasjonalt tiltak for klima, sier rådgiver Ingvild Kilen Rørholt.

Les også:

Hva skjer med Tesla på torsdag?

Sjekk James Bond-hemmeligheten som ligger gjemt i Tesla-kontrollpanelet

For to år siden kostet denne 1,2 millioner kroner ny. Nå selges den for under halvparten.