På knappe to måneder er det registrert nesten 1500 nye VW e-Golf i Norge. (Bilde: Volkswagen)

ELBILSALGET I NORGE

Denne sørger for ny elbilrekord

Elektrisk Golf.

Så langt i år er 18 prosent av nye registrerte biler i Norge elektriske.

På samme tid i fjor var elbilandelen av nybilsalget 12,5 prosent.

Det viser tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) som videreformidles av Norsk elbilforening.

Les også: Derfor er Tesla Model X så forsinket

Etterslep

Mens det i fjor var Tesla S som bidro mest til å øke elbilparken i Norge, er det Volkswagen som så langt i år dominerer salgsstatistikken.

Per 23. februar er det registrert 1 494 VW e-Golf. Det tilsvarer 46 prosent av elbilsalget.

Inkludert e-Up har VW en markedsandel på 55 prosent av elbilsalget så langt i 2015.

– Noe av forklaringen på økningen er at Volkswagen har begynt å levere ut etterslep på sin elektriske e-Golf med varmepumpe, påpeker Elbilforeningen i en pressemelding.

Les også: Nordmenn selger brukte Teslaer i Tyskland

– Norge styrer industriutviklingen

Som kjent er det lengre mellom elbilene i resten av verden enn her til lands.

Ifølge ACEA, den europeiske bilprodusentorganisasjonen, ble det solgt 58 244 elbiler i Europa i 2014 (97 791 dersom man inkluderer ladbare hybrider).

18 090 av elbilene ble solgt i Norge. Norsk elbilforening hevder at hva som skjer her er viktig for elbilens framtid:

– Hvis regjeringen fjerner elbilfordelene for tidlig vil markedet kollapse. Lille Norge er foreløpig det største markedet for elbiler i Europa. Stopper det opp her, vil bilprodusentene bremse opp teknologiutviklingen av nye elbiler som kan konkurrere med bensin- og dieselbiler, sier Christina Bu, generalsekretær i Elbilforeningen, i pressemeldingen.

Les også: Nå må svenskene betale 90 kroner for å hurtiglade elbilen

Christina Bu er generalsekretær i Norsk elbilforening.
Christina Bu er generalsekretær i Norsk elbilforening. Norsk elbilforening

Elbilrabatt: 10 000 euro

Interesseorganisasjonen mener at å fjerne elbilinsentivene vil ha negativ påvirkning på hva som skjer med tilrettelegging i andre land, og viser til at både Frankrike og Storbritannia innført tiltakspakker for elbiler den siste tida.

I Frankrike består dette blant annet av en subsidiering på 10 000 euro ved kjøp av elbil, som for eksempel vil redusere prisen på Renault Zoe til kun 12 400 euro.

– Det er klart de inspireres av oss. Vi viser resten av verden at det går an, sier Bu.

Les flere nyheter om elbil.

Få med deg «Nordic EV Summit 2017» den 7. februar 2017.