Imponert: Både miljøvernminister Bård Vegar Solhjell (t.h.) og lederen av FNs klimapanel, Rajendra Pachauri, lot seg imponere av Frederic Hauges Tesla Model S. Foto: Anders Martinsen (Bilde: Anders Martinsen)

Elbilgodene må justeres

LEDER: Bransjen var naiv da den ikke trodde elbilene ville kunne konkurrere med bensin og diesel.

Avtroppende olje- og energiminister Ola Borten Moe ertet på seg Bellonas Frederic Hauge tidligere i høst da han sa at det måtte bli slutt på «elbil-hypen».

Hauge og andre Tesla Model S-eiere er ifølge Borten Moe skattesubsidiert med flere hundre tusen kroner. Tilsvarende luksus med bensin eller diesel ville kostet en til to millioner og ikke 500.000–800.000 kroner.

Borten Moe har sikkert rett i at små forbedringer av forbrenningsmotoren utgjør en større klimagevinst enn om noen få tusen kjøper seg en elbil, men det er ikke det som er poenget.

Det aller viktigste med salgsrekordene for elbil i Norge er at stadig flere nordmenn skaffer seg et mer miljøvennlig transportmiddel.

Bilbransjen mener politikerne ikke visste nok om konsekvensene av sitt eget vedtak da de ga avgifts­fritak til elbilene i forbindelse med klimaforliket i 2008.

Bransjen selv var naiv da deres talsmenn ikke trodde at bilprodusentene ville klare å konstruere elbiler som var attraktive nok til å konkurrere med de mest populære bensin- og dieselbilene.

Det store salget av Nissan Leaf og Tesla Model S viser at denne nye generasjonen kan konkurrere både mot tradisjonelle små familiebiler og store luksus­biler.

Om du er miljøbevisst eller millionær eller liker å se på deg selv som begge deler – slik mange nordmenn gjør – er det moro å kjøre bil når du kan aksele­rere fra 0–100 km/t på fire–fem sekunder.

Ingen andre land har så mange elbiler per innbygger som Norge. Totalt er det nå solgt cirka 15.000 biler­. Dette skyldes like mye de praktiske fordelene som følger med elbil som stor miljøbevissthet.

Politikerne har planlagt at elbilgodene skal vare fram til 2017 før de vurderes på nytt. De har også tatt høyde for at dette kan skje tidligere om antallet elbiler skulle passere 50.000.

Elbilinsentivene bør justeres. Når mange ressurssterke kjøper seg en trang elbil, gjør de det mer for å spare tid enn penger.

SUV-en står i garasjen. Etter hvert vil teknologiutviklingen forbedre både rekkevidde, sikkerhet og komfort, slik at elbilen blir konkurransedyktig i forhold til biler med forbrenningsmotor.

Den nye Erna-regjeringen må legge til rette for en avgiftspolitikk som gir ny fart til omlegging av transportsystemet i en mer miljøvennlig retning både når det gjelder nybilsalg og kollektivtrafikk.

Og elbilen bør prioriteres ettersom den representerer et teknologiskifte som endrer bilhistorien.

Les også:

Her er Buddys nye minilastebil

Lager unikt elbil-laboratorium i Norge

Lanserer ny billig-elbil i Norge