Elbiltettheten på Østlandet, gjør at testarenaen får tilgang på et volum av testkandidater som er unikt i verdenssammenheng, ifølge Sintef. Her en Tesla Model S, en elbil som mange nordmenn venter på. (Bilde: Tesla Motors)

Electric Mobility Norway

Lager unikt elbil-laboratorium i Norge

Strekningen Kongsberg - Oslo skal bli testarena for elbilteknologi.

Næringsklyngen Electric Mobility Norway (EMN) lager en testarena for å forbedre elbilteknologi.

Planen deres er at strekningen mellom Oslo og Kongsberg kan brukes som et laboratorium for utvikling og testing av elbilteknologi.

Til testingen vil de kunne rekruttere opp til 200 elbilsjåfører som trafikkerer strekningen. Klyngen Danner norsk elbilklynge under Teknologidagene på Kongsberg i 2010. Bakgrunnen for at klyngen ble dannet, er at det ligger forretningsmuligheter for partnerne i å gjøre elbilbruk bedre for brukerne.

Les også: Borten Moe vil ha slutt på «elbil-hypen»

Søker testsjåfører

– Dette er interessant fordi vi har verdens høyeste elbiltetthet i dette området, og fordi brukermønsteret for elbil begynner å likne vanlige biler, forteller Leif Næss, prosjektleder for Electric Mobility Norway.

Han mener det ikke er mange andre steder i verden som har potensial til å gjøre tilsvarende tester de nærmeste 2-3 årene.

At strekningen i tillegg byr på to høydedrag med 250 høydemeter stigning, samt fire årstider med svært ulike temperatur- og klimaforhold, gjør det interessant å bruke den for å forske på teknologi og løsninger rundt elbiler, ifølge Næss.

EMN vil samarbeide med Elbilforeningen om å rekruttere sjåfører til teststrekningen når dette bli aktuelt.

EMN vil samarbeide med Elbilforeningen om å rekruttere sjåfører til teststrekningen når dette bli aktuelt.Sintef skal blant annet finne utstyr til prosjektet. De ser på utstyr som kan hente ut data fra elbilenes systemer og kombinere dette med GPS-data, for så å sende dette til en server for lagring og prosessering. Ingrid Forbord

Les også: Teslas superladere åpner i dag

Logge atferd

Teststrekningen vil for eksempel kunne brukes til å forske på hvordan elbilsjåfører bruker hurtigladere og betalingsløsninger. Det er blant annet interessant å se på bruken av hurtigladere som blir satt opp ved kjøpesentre og andre forretningsbygg.

– Fordi folk står lengre på disse stedene enn ved en bensinstasjon, kan man nøye seg med vesentlig billigere semi-hurtigladere på for eksempel 22 kW. Det er interessant å undersøke brukermønsteret av slike ladere, sier Næss.

Gjennom teststrekningen ønsker de også å lære mer om atferden til elbilsjåførene i det totale transportsystemet. En annen ting de ønsker å undersøke, er hvordan de mellom 50 og 60 hurtigladerne for elbil som finnes mellom Oslo og Kongsberg blir brukt. Målet er blant annet å bidra til å utvikle teknologi som kan hjelpe elbilsjåførene til å få mest mulig ytelse ut av bilen med hensyn til transportbehovene deres.

Gjennom teststrekningen ønsker de også å lære mer om atferden til elbilsjåførene i det totale transportsystemet. En annen ting de ønsker å undersøke, er hvordan de mellom 50 og 60 hurtigladerne for elbil som finnes mellom Oslo og Kongsberg blir brukt. Målet er blant annet å bidra til å utvikle teknologi som kan hjelpe elbilsjåførene til å få mest mulig ytelse ut av bilen med hensyn til transportbehovene deres.Terje Moen i Sintef sammen med Runar Søråsen, testarena-ansvarlig i EMN. EMN

Henter data fra bilene

SINTEF er en av deltakerne i klyngen. De har fått i oppdrag å spesifisere og planlegge innholdet i testarenaen.

– Med elbiltettheten vi har i Norge, og spesielt den vi har på Østlandet, vil testarenaen ha tilgang på et volum av testkandidater som er unikt i verdensmålestokk, forteller Terje Moen, forskningsleder i SINTEF Teknologi og samfunn.

SINTEF skal blant annet finne utstyr til prosjektet. De ser på utstyr som kan hente ut data fra elbilenes systemer og kombinere dette med GPS-data.

Konkret vil det gå ut på å hente ut data fra elbilenes OBD II-port og kanskje fra CAN-busen, som er bilenes system for intern datakommunikasjon. Dette sammen med GPS-data vil så bli sendt til en server for lagring og prosessering.

Sintef skal også finne utstyr som kan brukes til undersøke hjemmelading og andre forhold knyttet til elforsyningen.

– Tilgang på energi og behov for energi er viktige tema, spesielt utfordringene om vinteren er det viktig å gå i dybden på. Kan vi for eksempel stole på at elforsyningen alltid har overskudd nok til å håndtere hurtigladerne, forteller Moen.

De ser for seg at noe av utstyret vil kunne installeres fast hos frivillige aktører. En viktig del av dette er å sikre personvernet til personene som deltar i testingen. Dataene fra elbilene må derfor anonymiseres.

Les også:

Her får de hurtigladere for hver 50. kilometer

Så mye er elbilister villige til å betale for hurtiglading  

Nissan Leaf og Tesla Model S sørger for rekordsalg av elbiler