Det vil ta lang tid før Norske elbilister kan måle seg med nederlandske i antall hurtigladere. (Bilde: Espen Zachariassen)

HURTIGLADING AV ELBIL

Her får de hurtigladere for hver 50. kilometer

Det samme er umulig å få til i Norge i dag, mener leverandøren.

I løpet av 2015 vil det være over 200 ladestasjoner med hurtigladere for elbiler langs veiene i Nederland.

Men det er lenge til norske elbilister kan oppleve det samme tilbudet, ifølge Norsk elbilforening.

Stor forskjell

Vi er veldig langt unna det antallet ladepunkter Nederland planlegger her i Norge, sier Snorre Sletvold, generalsekretær i Norsk elbilforening.

Han anslår at de rundt 200 ladestasjonene i Nederland vil ha minimum to hurtigladere hver. Det betyr at nederlandske elbilister får mer enn seks ganger så mange hurtigladere som det norske får.

Når Norge kan få et liknende tilbud er Sletvold usikker på.

– Det er mulig i Norge, men det vil ta lang tid. I Nederland har staten valgt å gå inn og støtte utbyggingen. Det er derfor det er mulig med en helhetlig utbygging. Så lenge staten ikke går inn med støtte er det ikke mulig med utbygging i samme størrelse her hjemme, sier han.

Les også: Slik ser nye Leaf ut på innsiden

Viktig for komfort

Nederland er det tettest befolkede landet som satser på et riksdekkende nett av hurtigladere for elbiler.

Landet har totalt rundt 8200 elektriske og hybride biler, hvorav cirka 2000 er rene batteribiler, ifølge ABB. Norge rundet til sammenlikning 10000 elbiler allerede i februar.

Hurtigladerne skal plasseres med maksimalt 50 kilometers avstand langs alle motorveier.

Internasjonale undersøkelser har vist at det er den lengden som må til for at brukere skal få en god komfort og føle seg sikre på veien, sier Sletvold.

Laderne skal være multistandard ladere, som kan betjene elbiler fra alle større bilprodusenter i Europa, Asia og USA.

De skal leveres med bransjeledende programvareløsninger for fjernstyring og fjernservice, samt tilkobling til abonnentsbasert forretnings- og betalingssystemer.

Les også: Tesla kan bytte batteri på 90 sekunder

Lite lukrativ utbygging

Det er selskapet ABB som skal levere hurtigladerne i Nederland.

De sier det norske valget av utbyggingssystem gjør det umulig å få til en liknende utbygging i Norge.

– Mens de i Nederland har valgt å gi oppdraget til ett selskap og bygge ut helhetlig, har vi i Norge valgt å konkurranseutsette utbyggingen gjennom offentlig-privat samarbeid. Siden staten ikke tar en del av utbyggingskostnaden slik som i Nederland, er det så langt dyrt å bygge ut i Norge, og dermed lite lukrativt, sier Arne Sigbjørnsen, produktsjef for ladestasjoner i ABB.

Les også: Slik kan de elektriske bussene kjøre 24/7

Oppfordrer politikerne

Både Sigbjørnsen og Sletvold oppfordrer norske politikere til å gjøre som nederlandske myndigheter.

Uten offentlig støtte skal det mye til å komme opp på et nederlandsk nivå på antallet hurtigladere her i Norge, sier Sigbjørnsen.

Sletvold mener staten minst må inn og betale femti prosent av utbyggingskostnadene.

Jeg mener femti prosent statlig andel er et minstekrav. Det er absolutt noe politikerne våre burde få til, sier han.

Akkurat hvor mange hurtigladere det bør være langs norske veier har ikke Sletvold noe svar på.

– Det kommer an på hva politikerne har som mål. Det er helt avhengig av om de kun vil bruke elbilen for å ta unna trafikk i storbyene eller om den skal brukes som en normal bil rundt i hele landet, sier han.

Les også:

Elektrisk BMW blir prisgunstig

Volvo tør bare produsere 100 av denne elbilen

– Elbilen kan ikke dekke alle behov