99 prosent av de spurte i undersøkelsen var villige til å betale for hurtiglading av elbil.

HURTIGLADING AV ELBIL

Så mye er elbilister villige til å betale for hurtiglading

– Brukerbetaling er helt nødvendig, sier Snorre Sletvold i Norsk Elbilforening.

99 av 100 elbileiere er villige til å betale for å benytte seg av hurtigladere. Det viser tall fra en ferske undersøkelse gjennomført av Norsk elbilforening.

Sprik mellom kunde og tilbyder

Undersøkelsen viser at elbilistene er villige til å betale for en tjeneste. Det er utrolig bra, sier generalsekretær Snorre Sletvold i Norsk Elbilforening.

Sletvold sier det er et stort sprik mellom hvor mye bilistene er villige til å betale, men at betalingsviljen viser at muligheten er der.

– Vi har kommet et stort steg lenger i bilistenes forståelse av at betaling er nødvendig for at denne typen tjenester skal bli bygget ut. Dernest er det et sprik mellom hva tilbyder og kunde er villig til å betale, sier han.

Les også: Slik ser nye Leaf ut på innsiden

Urealistiske forventninger

1.254 elbilister har svart på undersøkelsen. De fleste mener at prisintervallet mellom 20 og 50 kroner kan være passende for et kvarters hurtiglading.

Rundt ti prosent av svarene antyder 100 kroner som maksgrense. Mens andre har svart at de kan være villig til å betale tilsvarende det de betaler for sitt vanlige strømforbruk i husholdningen.

Å betale rundt én krone pr. kWh, som de fleste betaler ellers, er nok helt urealistisk. Dette er en tjeneste det er dyrt å bygge ut, så en mer realistisk pris vil være mellom fire og fem ganger vanlig strømpris, sier Sletvold.

To prosent av bilistene har svart at de er villige til å betale mellom 150 og 200 kroner.

Les også: Tesla kan bytte batteri på 90 sekunder

Oppfordrer staten

Det finnes i dag 68 hurtigladepunkt for elbiler i Norge. Sletvold forteller at betalingsformen varierer mellom de ulike tilbyderne.

For å få fart på utbyggingen av hurtigladere oppfordrer Sletvold staten til å stimulere til utbygging.

Skal utbyggingen skje må staten i større grad frem på banen, gjerne i samarbeid med bilbransjen, sier han.

Sletvold ønsker samtidig å komme med en klar utfordring til hurtigladebransjen.

– Det er behov for å synliggjøre den reelle ladeprisen mot kostnaden ved etablering og drift av ladestasjonene. I dag kan sammenhengen fremstå som krevende å forstå for forbrukeren. Derfor bør tilbyderne være ærlige og forklare hvorfor de forlanger de prisene de gjør, sier han.

Sletvold understreker at hurtiglading er mer enn bare prisen på strømmen.

– Det er også en tjeneste, sier han.

Les også: Her får elbilen strøm fra veien

Hurtiglading er framtiden

Sletvold har stor tro på at hurtiglading er framtiden. Han sier salget av elbiler går som aldri før.

Salget av elbiler så lagt i år har vært vedlig bra. Det har vært en enorm økning fra år til år de siste årene, sier han.

 I fjor ble det registrert ca 4400 elbiler i Norge. Så langt i år er det registrert over 3.000 nye.

– I år kommer vi nok til å bikke 5000, kanskje 6000 også. Det avhenger av leveringshastigheten på de nye modellene som kommer, sier Sletvold.

Elbilen som har solgt best så langt i år er Nissan Leaf, som nå dominerer 80% av elbilmarkedet.

Les også:

Slik kan de elektriske bussene kjøre 24/7

Volvo tør bare produsere 100 av denne elbilen

– Personbiler bør ikke gå på hydrogen