En av tre mener at de blir i stor grad mer produktive hvis de sitter i nærheten av sjefen, viser en svensk undersøkelse. (Bilde: Scanpix)

PRIVATE GJØREMÅL I ARBEIDSTIDEN

Dette gjør vi i skjul mens vi er på kontoret

Flere enn sju av ti gjør unna private ærender mens de er på jobb.

Kontorsbarometern

  • En svensk undersøkelse gjennomført av eiendomsselskapet VasaKronan.
  • 2036 svensker mellom 18-65 år som arbeider på kontor har svart.
  • Datainnsamlingen skjedde via digitale spørreskjema.
  • Kjønnsfordelingen er 56 prosent menn og 44 prosent kvinner.
  • Aldersfordelingen er 18-30 år – 8 prosent, 31-50 år – 54 prosent, 51-65 år – 38 prosent.
  • 26 prosent som svarte var ledere.
  • 2036 svensker mellom 18-65 år som arbeider på kontor har svart.

Kilde: Vasakronan

73 prosent av svensker gjør private ting på kontoret som de ikke vil at noen andre skal oppdage.

25 prosent av dem som jobber på kontor sier at de aldri gjør det.

Av dem forklarer over halvparten det med at de aldri har tid, mens 26 prosent sier at de har høy arbeidsmoral og at det ville kjennes uærlig overfor arbeidsgiveren.

Det viser en svensk undersøkelse gjennomført av eiendomsselskapet VasaKronan. 2036 svensker mellom 18-65 år som arbeider på kontor har svart.

Les også: Slik blir du en elendig sjef

Undersøkelsen kartlegger hva ansatte bruker arbeidstiden på:

  • 58 prosent – tar private telefonsamtaler
  • 50 prosent – surfer
  • 47 prosent – sender eposter eller sms med venner
  • 33 prosent – Facebook
  • 19 prosent – planlegger ferie
  • 14 prosent – ser på Youtube
  • 13 prosent – leter etter en ny jobb
  • 11 prosent – spiller spill, f.eks Wordfeud
  • 7 prosent – redigerer private bilder
  • 4 prosent – tvitrer privat

4-5 timer er nok

Sosiolog Roland Paulsen har skrevet boken "Arbetssamhället: Hur arbetet överlevde teknologin" om hvordan fire-fem timers arbeid per dag ville vært nok for å produsere alt som samfunnet trenger for at å holde velstanden vedlike.

Paulsen skriver at mange som jobber 40-timersuker egentlig ikke har så mye å gjøre.

Hans forskning viser at man bruker en god del av arbeidstiden på private eposter, meningsløse møter, Facebook-surfing og strategiske maktspill på arbeidsplassen.

– Det er to hovedforklaringer på hvorfor folk sløser bort med tiden, sier Paulsen til Teknisk ukeblad.

Den første er fordi folk opplever arbeidet som meningsløst.

– Når vi hele tiden øker produktiviteten, kvitter vi oss med gamle jobber og må skape nye jobber. Slik får vi flere og flere jobber vi tidligere ikke hadde behov for. Folk er ikke engasjert i disse jobbene.

Den andre er at sløseriet med tiden kan være ufrivillig.

– Det hender at det ikke finnes nok arbeidsoppgaver. Vi tror ofte at det finnes uendelig med arbeid, men organisasjoner er betydelig mindre rasjonelle enn hva man kan tro. De drives ikke av effektivitet, men av egeninteresse, sier Paulsen.

Les også: Ikke gjør dette når du innkaller til møter

Når vi er mest produktive

Vi er mest produktive på formiddagen, helst kl. 10.00, viser den svenske undersøkelsen. Nesten halvparten av de spurte svarer dette.

21 prosent sier at de er mest produktive tidlig på morgenen, fra kl. 0600 og utover.

10 prosent sier at de er mest effektive sent på ettermiddagen, gjerne fra kl. 1700 og utover.

Men bare én prosent sier at de er veldig produktive kl. 01.00 på natta.

Les også: Riktig musikk gir bedre konsentrasjon på jobben

Sitter nærme sjefen

En av tre mener at de i stor grad blir mer produktive hvis de sitter i nærheten av sjefen. Samtidig sier omtrent det samme antallet at det ikke har så mye å si for hvor mye de får gjort.

For åtte prosent har det å sitte ved siden av sjefen alt å si for deres effektivitetsnivå.

Sjefer selv sier at de får gjort mye mer hvis de sitter hjemme, enn på kontoret. 25 prosent sier at da kan de jobbe uten forstyrrelser og fokusere på arbeidsoppgavene.

Britt Lundqvist, utviklingssjef i Vasakronan, som står bak undersøkelsen sier at for å utforme et godt arbeidsmiljø er det viktig å starte med å kartlegge selskapets mål.

– Man bør kartlegge utfordringer og strateg. Og utforme kontoret på en måte som støtter opp under dette, sier Lundqvist til Teknisk ukeblad.

Hunsier at de har gjennomført undersøkelsen i flere år.

– Men de tallene som gjelder produktivitet har vi ikke stilt tidligere. Derfor har vi ingen mulighet til å sammenligne med produktivitetstall fra tidligere år.

Les også:

Slik kan norske bedrifter frigjøre tusenvis av arbeidstimer

1 av 4 IT-jobber kommer til å stå ubesatt i 2030

Så mye betyr karakterene for lønna