Tomprat kan være et sterkt virkemiddel for å få gjennomslag for beslutninger som folk ellers ikke ville ha akseptert, mener psykolog Tor Åge Eikerapen. (Bilde: Colourbox)

LEDELSE

Dette er tegnet på at sjefen driver med tomprat

Og slik sier du fra.

Det er når du hører den andre snakke og samtidig tenker: Er det jeg som er litt dum, er det noe jeg ikke har fått med meg her, noe grunnleggende viktig som jeg ikke forstår?

Det sier Tor Åge Eikerapen, psykolog og konsulent i Storform.

Han har selv irritert seg over ledere og fagfolk som har tillagt seg et språk som er for folk flest vanskelig å forstå. Det er blitt mer tomprat, mener han.

– Tomprat er blitt et sosialt støttehjul, og mange kommer unna med å bruke moteord og fremmede ord selv om de selv ikke forstår hva disse ordene betyr. Det er demotiverende for dem som hører på.

Les også: Slik leder du uten å være sjef

Større krav til ledere

Han forklarer det blant annet med at vi i større grad enn før er en del av kunnskapssamfunnet.

– Det stiller større krav til ledere. Man skal skrive mer, skrive bedre og snakke og uttrykke seg mer enn før. Ledere skal være gode til å kommunisere og snakke slik at folk forstår dem.

Eikerapen sier ledere kan drive med tomprat fordi de er usikre på rollen sin, føler at de ikke er kompetente nok, eller ikke er komfortable med å snakke foran mange mennesker.

Les også: – Hemmeligheten til høyere lønn er å ikke be om noe

Dekke over sannheten

Samtidig påpeker han at utydelig budskap også kan brukes som en effektiv strategi for å oppnå resultater.

– Tomt prat kan brukes til å dekke over hvordan verden, og du, egentlig er. Det kan være et sterkt virkemiddel for å få gjennomslag for beslutninger som folk ellers ikke ville ha akseptert.

Eikerapen sier at det er en måte utøve makt på, rett og slett en hersketeknikk.

– Det er også en metode for å skape mistillit på. Lederen sender ut mange signaler og vi har vanskelig for å stole på budskapet.

– Hvordan si fra til en leder at han eller hun driver med tomsnakk?

– Det er en utfordring. De fleste søker anerkjennelse og vil bli likt. Vi er redd for å komme med kritikk og bli avvist.

– Likevel er den beste måten å si fra å gjengi sin egen opplevelse. Bruk gjerne spesifikke eksempler på hva slags ord og situasjoner det gjelder.

Les også: Toppledere surfer mest privat på jobb

Vær tydelig

Henning Bang ved Psykologisk institutt på Universitetet i Oslo sier at gode ledere lykkes med å formidle tydelig hva de ønsker av sine ansatte.

– Mange ledere kan være utydelige på hva de forventer av sine medarbeiderne. Da blir det vanskelig å vite hva man skal levere.

Han har forsket på gruppeprosesser, teameffektivitet og møtevirksomhet. 

To av funnene hans er at dårlig forberedte møteledere og avsporinger ofte er den største kimen til frustrasjon blant ansatte.

– Man setter seg rundt bordet for å snakke sammen om et tema, men greier seg ikke å holde seg til det. I stedet lar vi oss friste til å snakke om andre ting som ofte har lite relevans for møteagenda.

Bang sier det skyldes at den som skal lede møtet ikke har en konkret plan, og ikke styrer diskusjonen.

Hans råd er å sette et konkret møteagenda og tenke gjennom hvilke spørsmål man ønsker å diskutere. Slik kan man unngå tåkeprat og ineffektive møter.

Les også: Sjefer foretrekker A-mennesker

Involverer alle

Bang sier at den tredje hindringen er at i møter snakker noen mer enn andre.

– Når vi sitter rundt bordet og diskuterer en sak, så er det alltid noen som dominerer og snakker mer enn andre. Tenk hvordan du kan aktivere og involvere så mange som mulig.

Han anbefaler å henvende seg med navn til dem som ikke deltar i diskusjonen.

Er det snakk om en større gruppe, kan man be folk å sette seg sammen tre og tre og bruke noen minutter til å snakke om problemstillingen.

Les også:

Hjelp, jeg har flere jobbtilbud. Hvilket skal jeg velge?

Tre tips for et produktivt hjemmekontor

Slik overlever du din første dag i ny jobb