Johan Castberg, tidligere kalt Skrugard, kan bli bygd ut enten med plattform eller med produksjonsskip. (Bilde: Statoil)

JOHAN CASTBERG

Dette er de to Castberg-alternativene

Lokomotiv-plattform eller billigere produksjonsskip.

Oljefeltet Johan Castberg blir bygd ut i Barentshavet. Enten med plattform som et lokomotiv for andre felt, eller med et billigere og mer begrenset produksjonsskip.

Øystein Mikelborg, prosjektleder for studier ved Tromsø-kontoret til Aker Solutions, kjenner de to alternativene.

Det er Aker Solutions som har designet både den opprinnelige løsningen med en halvt nedsenkbar plattform og ilandføring til terminal på Veidnes, og det billigere alternativet med et flytende produksjonsskip.

Konseptstudiene er overlevert Statoil nå nylig.

Billig-løsning

Statoil ønsker å bygge et produksjonsskip, men er under sterkt press fra oljeminister Tord Lien (Frp), oljedirektør Bente Nyland og Petoro-sjef Grethe Moen for å satse på en langsiktig løsning.

– Den opprinnelige løsningen har potensial for å knytte til seg mindre felt, og vil kunne bidra til en videre utvikling av området. Den har plass til å bygge ut prosessanlegget for andre felt. Denne riggen har plass til søk- og redningshelikopter. Plattformen kan være feltsenter for alle de mindre utbyggingene rundt, sier Mikelborg til NTB.

En løsning med et flytende produksjonsskip kan også ta inn andre ressurser i området, og ha mulighet for å ha plass til et søk- og redningshelikopter.

Disse mulighetene var ikke inkludert i forutsetningene for konseptstudiene som Aker Solutions gjennomførte, ifølge Mikelborg.

Les også: – Minst 30 prosent dyrere å utvinne i Barentshavet

Avgjør tempo

Han sier valget Statoil gjør vil være avgjørende for tempoet videre ut i Barentshavet. Den billigere varianten dekker oljefunnet på 400-600 millioner fat olje, men ikke noe mer.

Oljeministeren og Petoro er interessert i et langsiktig perspektiv. Kostnadsoverslaget for den opprinnelige løsningen er på 80-100 milliarder kroner. Statoil kan spare mange milliarder kroner på den billigste løsningen.

Statoils direktør for feltutbygging i Nord-Norge, Erik Strand Tellefsen, sa nylig i et intervju med NTB at den opprinnelige løsningen var blitt for stor etter skuffende resultater i letekampanjen for å påvise tilleggsressurser.

Les også: Dette er de største utfordringene med oljeutvinning i Barentshavet

Krav til selskapene

Oljedirektør Bente Nyland frykter at oljeselskapene også kutter framtidige muligheter når de nå skal kutte kostnader.

– For øyeblikket er det Johan Castberg som er drivkraften i Barentshavet. Vi vil stille krav til Johan Castberg om at man er nødt til å tenke nabolag. Det handler om at man samler sammen nok ressurser til at man kan rettferdiggjøre den store kostnaden som er knyttet til å bygge en infrastruktur, sa Bente Nyland til NTB under Barentshavkonferansen i Hammerfest nylig.

Posisjonerer seg

Oljeindustrien har allerede inntatt Nord-Norge. Utviklingen av mer petroleumsindustri kommer, men kanskje ikke i det tempoet folk har forventet.

Aker Solutions er ett av de tunge selskapene som nå har posisjonert seg i Nord-Norge. I Tromsø er også Subsea Seven på plass.

– Tempoet nordover vil avhenge av kostnadsnivået. Det er dyrt å bygge ut nordover, selv i den isfrie delen. Vi er nok avhengige av å gjøre funn som er drivverdige og ha en teknologi for å bygge dem ut lønnsomt, sier Mikelborg til NTB.

Les også:

Finnmark frykter for ilandføringen etter ny letebom

Goliat kan bli ett år forsinket

Etter 16,5 millioner arbeidstimer er hissige Gudrun i produksjon