I og med at Trident-krana har spolet hele fibertaulengden på 3000 meter inni pidestallen, er det ingen trommel som henger som en sekk og tar opp plass når krana svinges ut over skipssiden. Det er heller ingen stor og tung kabeltrommel under dekk. (Bilde: NOV)
Yngvar Borø i NOVs avdeling for vinsjer og krnaer i Kristiansand har tatt patent på NOVs fibertau-kran Trident. (Bilde: NOV)
NOV Trident 400 skal kunne løfte opp og senke en modul på 400 tonn til 3000 meters dybde. Fibertau har nøytral oppdrift og spiser ikke av kranas løftekapasitet. (Bilde: NOV/Kvarsnes-Olsen, Sondre)
Utfordringen: Lag en kran som kan ta en 400 tonns modul som måler 40x30x20 meter (LxBxH) i ett løft og sett ned på 1400 meters dyp. Svaret er Trident 400 tonn med fibertau. (Bilde: NOV)
GA-tegning av Trident 150-tonnskrana til BOA Offshores NY100 IMR-fartøy. (Bilde: NOV)
NY120 med den "gamle" NOV-krana på 400 tonn tegnet inn på den 135,5 meter lange og 30 meter brede versjonen BOA har planer om å bestille. Men først må markedet bli bedre. (Bilde: illustrasjon: Noryards/Gunnar F AS)
Trident er ikke helt uten hydraulikk, men motoren er elektrisk permanentmagnetmotor. (Bilde: NOV)
NOV Trident 400. Med fibertau skal en 400-tonnskran kunne løfte en 400 tonns subseamodul på 40 meters lengde, 30 meters bredde og 20 meters høyde. Fibertauet er nøytralt i vann og "spiser" ikke av kranas kapasitet. (Bilde: NOV)

NOV TRIDENT

– Det sa «pling» da jeg så den. Den krana må vi bare ha

Denne krana kan revolusjonere offshoremarkedet.

– Det sa «pling» da jeg så den. Så genialt, så enkelt. Den krana må vi bare ha, sier Jostein Innerdal, leder for nybygging i BOA Offshore. Nå er første bestilling gjort.

National Oilwell Varco (NOV) i Kristiansand leverer mange typer kraner og vinsjer til offshoreskip, rigger og plattformer. Senior Manager Yngvar Borø har jobbet med dette i mange år.

Fibertau er på vei inn og konkurrerer med stålwirer, spesielt for arbeider på store dyp, det vil si fra 1000 til 4000 meter. Den åpenbare fordelen er vekt.

Fibertau er nøytralt i vann. Uansett lengde på tauet, vil det ikke bli tyngre i vann.

Dobler løftekapasitet

En 150-tonns kran kan dermed løfte og senke ned en 150-tonns modul til 3.000 meter. En tilsvarende kran med stålwire, vil kun klare om lag 60-70 tonn til samme dyp.

Vekta av stålwiren spiser om lag 50 prosent av kranas kapasitet. Skal man gå enda dypere og løfte og senke tyngre, blir wirens vekt enda større på grunn av dimensjonene.

Utviklingen av fibertau går framover. Likevel er det svakheter som designere må ta hensyn til. Ingen av kranene og vinsjene på markedet er laget med utgangspunkt i fibertau og som tar hensyn til dets svakheter.

Bli med inn: Slik bor offshorearbeiderne på Norges største boligrigg

NOV Trident 400. Med fibertau skal en 400-tonnskran kunne løfte en 400 tonns subseamodul på 40 meters lengde, 30 meters bredde og 20 meters høyde. Fibertauet er nøytralt i vann og "spiser" ikke av kranas kapasitet.
Aktiv kjøling av tauromNOV Trident 400. Med fibertau skal en 400-tonnskran kunne løfte en 400 tonns subseamodul på 40 meters lengde, 30 meters bredde og 20 meters høyde. Fibertauet er nøytralt i vann og NOV

Aktiv kjøling av taurom

– Fibertau svekkes med varme. Den kan ikke spoles i mer enn to lag og du må ha kontroll på temperaturen både under bruk og ved oppbevaring. Det var utgangspunktet i 2011, sier Yngvar Borø i NOV til Teknisk Ukeblad.  

Resultatet er blitt offshorekrana «Trident», en «knuckle boom crane - KBC».

Det geniale BOA-lederen siktet til, er spolingen av tauet inne i selve krankroppen rundt selve «krankongen».

Han ba kompisene i oljebransjen om en gründer-idé: Han ba kompisene i oljebransjen om en gründer-idé. Dette ble resultatet

Skisser og patent

– Jeg startet med blanke ark. Jeg laget noen vage skisser og fikk NOV-ledelsen med på å fortsette i det sporet. Vi testet og prøvde ulike løsninger. Fibertau spoler ikke så bra, det kan bli for varmt ved bøying og kan ikke ligge i mer enn to lag.  Løsningen ble vertikal spoling inne i krana, i pidestallen. Der kan vi også kontrollere temperaturen, sier Borø.

Nå har han og NOV tatt patent på krana.

Åpenbaringen

NOV viste fram Trident-krana på Nor-Shipping på Lillestrøm i begynnelsen av juni. Det var der Jostein Innerdal fra BOA Offshore fikk sin «åpenbaring».

Etter en samtale mellom Borøy og Innerdal var det ikke tvil.

– Jeg tok med meg Ole Bjørnevik (BOA-eier og styreleder, red.anm.) til NOV-standen. Han trengte ikke å overtales. Han så det samme som meg. Han er alltid innstilt på å prøve ut nye ting, sier Innerdal.

Verdensnyhet: Her slepes en teknisk milliardmaskin på over 1000 tonn

Illustrasjonen viser hvordan fibertauet spoles opp inne i pidestallen. I varme strøk må temperaturen holdes på 20 grader med aircondition, uansett om tauet er i bruk eller ikke.
Illustrasjonen viser hvordan fibertauet spoles opp inne i pidestallen. I varme strøk må temperaturen holdes på 20 grader med aircondition, uansett om tauet er i bruk eller ikke. NOV

Bytter under bygging

BOA Offshore har allerede et nytt IMR-fartøy under bygging ved Noryards Fosen. Kontrakt på en vanlig 150 tonns NOV-kran var tegnet.

BOA har siden Nor-Shipping vært i samtaler med NOV om å gjøre om kontrakten og få en 150-tonns Trident-kran i stedet. Det store spørsmålet var tid.

– Den ble litt dyrere, men NOV var i utgangspunktet ikke klar til å sette i gang produksjon så raskt som vår byggeplan indikerte. Det er løst nå, sier Innerdal.

Yngvar Borø er godt i gang med detaljengineering for 150-tonnskrana.

Norsk teknologi i oljens «hall of fame»: Prosjektet ble lagt dødt - nå får norske oppfinnere plass i oljens «Hall of Fame»

Lettere og mindre

Avhengig av kranas løfteevne, vil en Trident-kran være mellom 5-8 meter i diameter rundt selve «krankongen» og 8-12 meter høy.

Det gir god plass til å spole fibertauet inni pidestallen. Det sparer veldig mye vekt og plass. Det trengs ikke store tromler til wire under dekk eller «ryggsekk» på krana som spiser dekksplass når den svinger.

Krana er elektrisk drevet med permanentmagnetmotor og regenerer kraft ved bremsing. En elektrisk drevet kran bruker 30 prosent mindre energi enn en hydraulisk drevet kran.

BOA Offshore får levert sitt IMR-fartøy (inspeksjon, vedlikehold og reparasjon) fra Noryards  i mars 2017. Skipet går deretter ned til Kristiansand og kaia til NOV. Der vil den nye krana monteres og testes i april.

– Vi fant ut at det er lettere å ta fartøyet til Kristiansand enn å frakte den store krana til Fosen. Det gir også NOV bedre tid, sier Innerdal.

Deler av krana blir produsert i Kristiansand og andre NOV-lokaliteter.

Les også: Kranene på skipet skal generere strøm når lasten senkes

Aircondition

Tauet bør oppbevares i rundt 20 grader eller kaldere. I norske farvann er det neppe nødvendig med kjøling.

Men i land der havdypet er på under 1000 meter, er det gjerne både hett i lufta og varmt i vannet.

I pidestallen er tauet allerede innelukket og det skal lite energi til å holde jevn temperatur.

Noryards NY100 – et IMR-fartøy Noryards Fosen skal levere til BOA Offshore i mars 2017. Opprinnelig ble skipet bestilt med en 150-tonns NOV-kran med stålwire. Det er nå endret til en NOV Trident med fibertau som kan løfte 150 tonn og sette ned på 3000 meter. Dermed kan skipet også fungere som konstruksjonsskip. Bruksområdet øker, uten at skipet blir større.
Noryards NY100 – et IMR-fartøy Noryards Fosen skal levere til BOA Offshore i mars 2017. Opprinnelig ble skipet bestilt med en 150-tonns NOV-kran med stålwire. Det er nå endret til en NOV Trident med fibertau som kan løfte 150 tonn og sette ned på 3000 meter. Dermed kan skipet også fungere som konstruksjonsskip. Bruksområdet øker, uten at skipet blir større. Illustrasjon: Noryards/ Gunnar F AS

Revolusjon

– Dette er revolusjonerende, sier Arild Andersen, senior salgssjef for løfteutstyr i National Oilwell Varco i Kristiansand.

– Med en slik kran kan man for første gang i historien faktisk løfte og senke en 400 tonns modul fra dekk på skipet og sette det ned på 1000 eller 4000 meters dyp uten de-rating (redusert løfteevne på grunn av wirens vekt - red. anm.) med en 400-tonns kran, sier han begeistret.

Han påpeker at oljeselskapene kan spare store summer på å bruke mindre skip med lavere dagrater.

– De kan klare seg med mindre kraner med lavere vekt, lavere gravitasjonssenter (COG) og mindre kip-moment (vertikalt moment på grunn av skipets bevegelser - red. anm.) til å utføre den samme jobb på store dyp, sier Andersen.

Klar med rekordmotor og nytt skipsdesign: Klar med rekordmotor og nytt skipsdesign - nå venter de bare på kundene

Utfordring

NOV er blitt utfordret av offshorerederier og oljeserviceselskaper i fornbindelse med nyere norske feltutbygginger til å kunne foreta et løft på 400 tonn av en modul som er 40 meter lang, 30 meter bred og 20 meter høy og som skal ned til  1400 meter.

Løfteåket skal festes slik at du får gravitasjonssenteret (VCG) midt på og svinges ut over skipssiden. Dette skal skje med en singel vaier – eller  tau.

– Dette er faktisk mulig å få til med en 400-tonns Trident-kran og singeltau, sier Andersen.

For skipets stabilitet har en Trident-kran store fordeler. Det vertikale tyngdepunktet blir lavere. Det gir økt løftekapasitet.

NOV skal sammen med BOA Offshore og Noryards jobbe videre med en 400-tonnskran med tanke på BOAs planlagte flerbruksskip (AHTS/konstruksjonsskip) som designes av Noryards.
NOV skal sammen med BOA Offshore og Noryards jobbe videre med en 400-tonnskran med tanke på BOAs planlagte flerbruksskip (AHTS/konstruksjonsskip) som designes av Noryards. NOV

Større og mindre

NOV har to-tre andre mulige kunder som teller på knappene om de skal bestille Trident eller ordinær offshorekran.

I ett av prosjektene vurderer den potensielle kunden å gå fra en 600-tonns kran til en 400 tonns Trident. I to andre prosjekter, er det snakk om 165-tonns kraner.

– Interessen etter at vi viste dette fram på Nor-Shipping er stor, sier Andersen.

Vard lanserte et konseptskip som også vakte stor oppmerksomhet. De syntes NOV Trident passet veldig godt inn i deres futuristiske skip.

400 tonn

BOA Offshore jobber sammen med Noryards Fosen og Wärstilä om utviklingen av et stort og kraftig flerfunksjonsskip. Det designes av Noryards med betegnelsen NY120.  

En 400-tonns kran er prosjektert. Nå har BOA bedt NOV om å se på en Trident-kran for dette prosjektet også.

Selv om fibertau foreløpig er atskillig dyrere enn stål, har det en klar fordel, ifølge Jostein Innerdal i BOA Offshore: Det kan spleises og skjøtes. Ryker en stålwire, må den kasseres.  

– Det jobbes med å utvikle tau hvor man har full oversikt over tauets temperatur og tilstand, sier Innerdal.

Installeres på marinefartøy: Skrogvinge øker rekkevidden med 850 nautiske mil