NORDIC UNMANNED

Han ba kompisene i oljebransjen om en gründer-idé. Dette ble resultatet

– Oljekrisen er en kjempefordel for oss, sier gründer.

Kriseprofitørene

  • Et oljemarked i nedoverbakke fører til krise. Tusenvis mister jobben, færre prosjekter blir gjennomført, de store selskapene sparer penger, og inntektene til statskassa daler. Men for enkelte er det ingenting som en god krise.
  • Nye kostnadsbesparende løsninger er sårt tiltrengt noe som gjør at de små teknologiselskapene kan få innpass hos oljeselskapene.
  • Samtidig gir krisen oljeselskapene en anledning til å utnytte teknologi, innovasjon og menneskelige ressurser på en mer helhetlig måte.
  • I denne artikkelserien får du møte teknologiselskaper og andre som tjener penger mens andre taper, og lese om hvordan de lykkes.
  • I tillegg får du lese om generelle og konkrete besparelser oljeselskapene gjør for å bli mer kostnadseffektive.

Gründer Knut Roar Wiig utfordret noen av sine kompiser i oljebransjen til å komme med ideer til konsepter som kunne bedre hverdagen i deres daglige virke.

Tanken var å finne fram til noe som kunne effektivisere eller på andre måter være kostnadsbesparende for bransjen.

Han ga dem to måneder til å klekke ut noen gode konsepter, som de så skulle drøfte sammen. Resultatet ble droneselskapet Nordic Unmanned.

– Vi vil bruke droneteknologi offshore til å øke effektiviteten ved inspeksjoner, og til å forbedre beredskapen, sier Wiig til Teknisk Ukeblad.

Les også: Midt i oljekrisen sa de opp trygge jobber i FMC for å starte for seg selv

– Store besparelser

Mer spesifikt ser selskapet for seg at droner kan brukes til utvendige inspeksjoner på offshore oljeinstallasjoner. Det kan være inspeksjoner i høyden og andre steder det kan være vanskelig eller risikofylt å komme til. Eller inspeksjoner som normalt vil kreve at man stenger ned operasjoner.

Dronene kan utstyres med en mengde ulike sensorer, blant annet videokamera og infrarødt kamera, og kan sende live bilder.

– Vi ser muligheter for store besparelser her, sier Wiig.

I tillegg mener gründerne det er et marked for droner innen beredskap og sikkerhet. Ved et oljeutslipp vil beredskapsfartøy utstyrt med en drone lettere kunne få oversikt ved hjelp av infrarødt kamera, og vil ha mulighet til å følge oljen i vannet.

Ved en nødsituasjon vil en drone kunne søke, finne og følge personer som har falt i sjøen. 

Dronene har også fordelene framfor helikoptre ved at de raskt kan være i luften, de kan fly om natten og i dårlig sikt. Dessuten er droner som kjent ubemannede, og du trenger ikke piloter i luften som utsettes for risiko.

– Vi tror dette kan være en game changer innen beredskap og inspeksjoner, sier Wiig.

Les også: Nancy (47) mistet jobben på grunn av oljeprisen. Nå er hun Uber-sjåfør

Gründer Knut Roar Wiig utfordret noen av sine kompiser i oljebransjen til å komme med ideer til konsepter som kunne bedre hverdagen i deres daglige virke. Resultatet ble droneselskapet Nordic Unmanned. Ina Steen Andersen

– En kjempefordel

Forretningskonseptet for droneselskapet er å kunne spare tid og penger for sluttbrukerne.

– For mange av de potensielle brukerne av denne teknologien vil det ligge muligheter for effektivisering av arbeid, og dermed store kostnadsbesparelser. Det var det som var utgangspunktet for ideen vår, forklarer Wiig.

Og oljekrisen, med store budsjettkutt i bransjen, er ingen bekymring, tvert om.

– Oljekrisen er faktisk en kjempefordel for oss. Vi kan jo tilby en teknologi som gir besparelser, noe som er svært aktuelt for mange nå, poengterer han.

Samtidig ser de likevel et behov for å tenke bredt, foreløpig er det ingen store markedssegmenter for droner.

Les også: Denne kamera-dronen følger etter deg over alt

Dronene til Lockheed Martin veier 2,2 kilo, og har en garantert flytid på 45 minutter. De tåler opptil seks millimeter regn i timen og flyr i en middelvind på opptil 12 meter i sekundet. I tillegg tåler de temperaturer ned til minus 34 Ina Steen Andersen

500.000, - per drone

Nordic Unmanned utvikler ikke egne droner, men har inngått en avtale om å bli nordisk distributør av dronene til Lockheed Martin.

– Det finnes mye bra, utprøvd teknologi på området fra før av. Teknologien til industrielle droner har eksistert i mange år, men har til nå nylig kun vært brukt av militæret. Men nå når USA og andre nasjoner trapper ned sine operasjoner, ser leverandørene etter sivile bruksområder, forklarer Wiig.

For dette er droner som stiller i en helt annen kategori enn de som tilbys massemarkedet til noen få tusenlapper.

Hver av dronene Nordic Unmanned skal levere vil ha en prislapp på rundt 500.000 kroner. Det inkluderer utstyr og opplæring.

– Disse dronene veier ikke mer enn 2,2 kilo, og har en garantert flytid på opptil 60 minutter med payload. De tåler opptil syv millimeter regn i timen og flyr i en middelvind på opptil 12 meter i sekundet. I tillegg tåler de temperaturer ned til minus 34, forklarer han.

Systemet kan også gjennomføre forhåndsprogrammerte flyvninger, ved hjelp av autonom teknologi.

Statoil: Statoil: – Nå gjør våre ingeniører mye av jobben vi tidligere satte ut

Systemet til dronen laster inn kart, som det kan styres etter, og det kan også legges opp ruter på forhånd, som den flyr selv ved hjelp av autonom teknologi. Ina Steen Andersen

Flere bruksområder

Offshorebransjen og rederier er det markedet Nordic Unmanned først og fremst sikter seg inn på. De ser likevel flere aktuelle bruksområder for dronene, blant annet for flere offentlige instanser.

– Politi, brannvesen, tollvesen, kystvakt er blant de statlige organene som har vist interesse for droner. I tillegg er det flere kraftselskaper som tester bruk av droner og det er også et selskap som bruker droner til å merke isfjell. Med den utviklingen av sensorer som er nå, vil bruksområdene for droner bare øke, sier Wiig.

Selskapet har også testet systemet i snøskredsøk, noe de fikk støtte fra Innovasjon Norge til å gjøre.

– Vi ser flere potensielle markeder for droneteknologi. Søk og redning i snø- eller steinskred er gode eksempler. Ved hjelp av IR-kamera ser du tydelig hvor det er mennesker i et snøras, så lenge de ikke er hundre prosent dekket av snø. En drone vil i tillegg kunne være lett tilgjengelig, og kan fly inn i farlige områder, der helikoptre ikke kommer til, poengterer han.

– Så kan man også spørre; ved et steinskred, er det riktig bruk av ressurser å sende et helikopter med to piloter og en geolog for å sjekke området, når du kan sende inn en drone som sender live bilder tilbake til geologen som kan sitte på kontoret?

Les også: I Norge foreslås drone-grensen til 2,5 kg: I Danmark foreslås grense på 250 gram

Søk og beredskap er et av bruksområdene Nordic Unmanned ser for seg at dronene skal brukes til. På datamskin kan man legge inn rutenett som dronen skal fly, for eksempel over et område hvor det har gått et snøskred. Ina Steen Andersen

Luftens ROV

Nordic Unmanned håper å kunne være med og implementere bruk av teknologien i Norden. De har også planer om å bli den ledende distributøren av industrielle droner innen olje og gass.

– De andre jeg har med meg i selskapet kommer blant annet fra ROV-industrien. Vi håper dronebruken kan ta etter den. Kan du for eksempel etter hvert bruke en drone til å utføre arbeid? Spør Wiig.

Han har tro på at droner vil utvikle seg til å kunne bli et arbeidsverktøy i luften, på samme måte som en ROV er det under vann.

– Dette er en helt ny bransje som er i ferd med å oppstå. Det er spennende å følge utviklingen.

Selskapet har foreløpig ingen sluttkunder på plass, det første operative systemet leveres til Norge i oktober. De har akkurat gjennomført en rekke tester, og har nylig fått operasjonslisens fra Luftfartstilsynet.

– Men vi er i kontakt med mange som vil ha en industriell drone. Det er mange som ser at de kan spare penger, sier gründeren.

Les også: Disse dronene kan du snart fly uten tillatelse

Vil selge 150

Droneselskapet har et mål om å selge 100 til 150 enheter i løpet av de neste fem årene.

– Og det er ganske mange, med tanke på at markedet vårt i dag er null, påpeker Wiig.

Men de har også et mål om å utvikle produktet sitt.

– Vi har et mer langsiktig prosjekt. Vi ønsker å kunne tilby en mye større drone som skal brukes til maritim beredskap. Den vil kunne levere levende bilder og lyd, ha muligheter for toveis kommunikasjon, og den vil kunne droppe redningsflåter i sjøen. Med et stort system vil du også kunne fly mye lenger, gjerne 10.000-15.000 kilometer og opptil 48 timer, sier gründeren.

Han tror et slik system vil kunne være aktuelt for operatørselskap på sokkelen, i tillegg til offentlige instanser.

– Dette er militærteknologi som finnes i dag. Den ble blant annet ble brukt i Fukushima, hvor systemet ble fløyet inn etter tsunamien, og kunne måle temperaturen i reaktoren. Et slikt system ble også brukt til å koordinere nødhjelpsarbeidet på Haiti, påpeker han.  

Han forklarer at Norge per i dag ikke denne typen teknologi tilgjengelig.

– Teknologien er foreløpig heller ikke gjort tilgjengelig for et sivilt marked. Men vi vet at den kommer. 

Les også: Her slippes 130 tonn olje rett ut i Nordsjøen

Nordic Unmanned vil bruke droneteknologi offshore til å øke effektiviteten ved inspeksjoner, og til å forbedre beredskapen. Nordic Unmanned