De største dronene kan gi så store skader hvis de styrter at de ikke vil kunne nå de samme sikkerhetsnivåene som gjelder for sivil luftfart, ifølge dansk forsker. (Foto: HLK)

DRONER

I Norge foreslås drone-grensen til 2,5 kg: I Danmark foreslås grense på 250 gram

Skal hindre dødsfall.

Lektor Anders La Cour-Harbo ved Institut for Elektrotekniske Systemer ved Aalborg Universitet har regnet seg fram til hva sikkerhetskravene for droner bør være om man skal ha samme sikkerhetsnivå som bemannet luftfart. Det skriver danske Ingeniøren.

I bemannet luftfart har man en tommelfingerregel om at det ikke skal skje mer enn ett dødsfall per 100 millioner flytimer. Med utgangspunkt i dette har professoren forsøkt å beregne hvor stor sannsynligheten er for at en drone faller ned, hvor stor sannsynligheten er for at den treffer noen, og hvor stor skade den potensielt vil kunne påføre personen den treffer.

Det finnes imidlertid lite statistikk over hvor ofte droner havarerer og hvor mange som rammes av dette. Derfor har La Cour-Harbo måttet gjøre en rekke antagelser og overføre forskningsresultater fra andre områder.

Les også: Disse dronene kan du snart fly uten tillatelse

Strengere regler

Grensen bør ifølge forskeren egentlig defineres av hvor mye kinetisk energi en gitt drone kan påføre det objektet som rammes. For å finne ut det, må man blant annet kjenne dronens maksimale hastighet, stivhet og utforming.

Dette vil det imidlertid være svært vanskelig å forholde seg til for importører, butikker og kunder. Derfor har La Cour-Harbo beregnet at en fornuftig vektgrense bør være 250 gram.

Danmark har strenge krav til droneflyging, basert på regelverket for modellfly. Dronene må ifølge regelverket være minst 150 meter vekk fra tettbygd strøk og offentlige veier, og det er ikke lov å fly over områder med mange mennesker, for eksempel i parker. Innspillet er et forsøk på å få myket opp regelverket.

Les også: Robotiserte krigs-baller kan bli USAs nye angrepsvåpen

For tungt

Trafikkstyrelsen i Danmark har nylig sendt en rapport om behovet for ny dronelovgivning til Transportministeriet. Rapporten skal snart sendes på høring, men det er ennå ikke klart hvilke konkrete grenser som foreslås for dronene.

Blir grensen på 250 gram, vil imidlertid en del av de mest populære hobbydronene bli for tunge.

I Norge har Luftfartstilsynet i en høringsforslag foreslått at droner under 2,5 kg skal kunne benyttes kommersielt uten krav til spesiell tillatelse som i dag.

Tilsynet skriver imidlertid at de vil vurdere om det skal gis en egen forskrift som regulerer modellflyging, altså ikke-kommersiell «lekeflygning».

Les også: Droner skal overvåke kraftnettet