Nancy Zabak ble Uber-sjåfør i Houston etter at hun mistet jobben i oljebransjen. - Det har vært veien ut, sier hun til Teknisk Ukeblad. (Foto: Tormod Haugstad)

ARBEIDSLEDIGHET BLANT INGENIØRER

Nancy (47) mistet jobben på grunn av oljeprisen. Nå er hun Uber-sjåfør

Houston alene kan miste 75.000 oljejobber.

Houston: Desperate times calls for desperate measures, er det noe som heter. Det har gjort seg gjeldende for Nancy Zabak (47) i Houston.

Da oljeprisfallet viste seg ikke å være en kort affære, men en langvarig nedtur, førte det til globalt mannefall i oljeindustrien.

Bare i Norge har om lag 15.000 mistet oljejobben sin. I den amerikanske oljebyen Houston skal tallet være rundt 30.000.

Les også: Prøvd Uber? Her er den selvkjørende, flygende varianten

Uber ble veien ut

En av dem som ble nedbemannet i Houston var Nancy Zabak. Hun jobbet med avklaring av eiendomsrettigheter i et privat oljeselskap. Selskapet driver i den landbaserte industrien over hele USA.

Med forskjellige eiere av tomten på overflaten, og de eventuelle verdiene i undergrunnen, var det Nancys jobb å sørge for at selskapet fikk det de hadde krav på.

Men oljenedturen og den lave oljeprisen ble kroken på døra for henne. For to uker siden mistet hun jobben.

– Det var veldig kjedelig. Jeg likte meg godt i jobben. Og det er klart man settes i en vanskelig situasjon og blir deprimert. Men for min del ble Uber en vei ut, sier hun til Teknisk Ukeblad.

Hun hadde tidligere hatt noe befatning med Uber som sjåfør, men sluttet etter en stund.

– Jeg er nødt til å betale leia. Så da ble dette løsningen. Nå kjører jeg stort sett noen timer hver dag, sier hun.

Les også: I dag åpner Uber i Oslo

Kan miste 75.000 arbeidsplasser

I forrige uke var den globale oljeindustrien samlet i Houston på verdens største oljemesse, Offshore Technology Conference (OTC).

Siden forrige gang OTC ble arrangert, har verdens oljemarked blitt fullstendig snudd på hodet. Oljeprisfallet og bransjens kostnader har tvunget industrien til å tenke annerledes. Prosjekter utsettes eller kanselleres. I USA står nå mer enn 50 prosent av landriggene i opplag.

Oljeprisfallet mange kun så på som en varslet korreksjon, ser ut til å bli tatt på høyeste alvor av industrien.

Dette fører naturlig nok til at flere og flere må finne seg noe annet å gjøre. På svært kort tid har en av hovedproblemstillingene blitt snudd på hodet: Fra problemer med å få nok ingeniører, har industrien nå for mange.

– Antallet arbeidsplasser som har blitt kuttet er langt over 100.000 globalt, rapporterte Bloomberg tidligere i vår.

– Og tallet kommer til å øke, skrev nettsiden Oilprice.com.

Blant byene som har blitt hardest rammet, er naturlig nok Houston. Ifølge Robert W. Gilmer og Adam W. Perdue ved Universitetet i Houston, kan byen i verste fall miste hele 75.000 arbeidsplasser som følge av situasjonen i bransjen.

– Dette vil være et enormt sjokk når man tar i betraktning at Houston har fått 100.000 nye jobber hvert år siden 2011, skriver Forbes-skribent Christopher Helman i en artikkel.

Les også: Disse ingeniørene er mest ettertraktet nå

Gir ikke opp oljebransjen

Nancy Zabak sier til Teknisk Ukeblad at hun er fornøyd med å være Uber-sjåfør på tross av at hun helst skulle ha vært i oljebransjen fortsatt.

– Jeg får 80 prosent av summen kundene betaler. Resten går til Uber. Hvis vi planlegger litt på forhånd og oppfyller noen få vilkår, så får vi også en garantilønn av Uber over et gitt tidsrom. Det fungerer rett og slett veldig bra, sier hun.

Zabak forsøker nå å komme seg tilbake i oljebransjen og vil starte på ingeniørutdanning om kort tid.

– Jeg skal begynne på et petroleumsingeniørkurs. Men jeg kommer nok til å kjøre Uber på deltid om jeg får meg en fast jobb igjen. Det er greit å ha noe ekstra cash, sier hun.

Les også: Denne «norske» oljegrafikken har blitt et tema i valgkampen i Alberta