Slik vil Uber gjerne at tjenesten deres skal fremstilles - stilfulle sjåfører som kjører trendy unge mennesker i luksusbiler. I dag åpner de sin første tjeneste i Oslo. (Bilde: Uber)

UBER

I dag åpner Uber i Oslo

– Kan ikke være lovlig, mener Norges Taxiforbund.

Onsdag åpner Uber sin første tjeneste i Oslo, UberBlack. I første omgang vil de utfordre privatsjåførmarkedet.

Prøvetjeneste

Samtidig starter en lukket prøve av tjenesten Uber Pop, i konkurranse med drosjenæringen, skriver Dagens Næringsliv.

– Vi er i ferd med å knytte til oss sjåfører og vil invitere nordmenn som har registrert seg hos oss til å prøve tjenesten i et halvt års tid, sier Jo Bertram, direktør for Uber i Storbritannia og Norden.

I andre land der Uber har etablert seg, har det blitt konflikter med den etablerte drosjenæringen. Mange mener selskapet driver en organisert form for pirattaxi.

Ubers forretningsmodell går ut på å la personer sitte på med frivillige sjåfører.

– Vi stiller oss uforstående til at det de driver med kan gjøres lovlig, sier Glenn Tuxen, leder for Norges Taxiforbunds Oslo-avdeling.

– Helt klart ulovlig

Han får støtte fra statssekretær Bård Hoksrud (Frp) i Samferdselsdepartementet.

– Dette er helt klart ulovlig. Skal man ta penger for å kjøre noen eller noe i Norge, skal man ha løyve og kjøreseddel, uansett om det er snakk om et lukket prøveprosjekt eller ikke, sier Hoksrud til Dagens Næringsliv.

Uber har ikke fått løyve for personbefordring mot vederlag av Oslo kommune.

– Vi ønsker å utforske om dette kan gjøres innenfor lovverket i Norge. Vi vurderer å la en tredjepart vurdere dette for oss, sier Bertram.

Mye kritikk

Uber har for øvrig fått hard medfart i amerikanske teknologimedier de siste ukene, etter beskyldninger om utbredt sexisme og noen særs uheldige uttalelser fra en av Uber-toppene.

Ubers såkalte senior vice president of business Emil Michael antydet nemlig at det kunne være aktuelt å hyre inn researchere for å grave i livene til journalister som skrev kritisk om selskapet.

Uber har også fått hard medfart etter lekkasjer som viste hvilke metoder de brukte for å danke ut konkurrenten Lyft.

Samtidig er det ingen tvil om at de to selskapene har hatt stor innvirkning på taxibransjen - i San Francisco sank antallet oppdrag per taxisjåfør fra 1424 i måneden i mars 2012 til 504 i juli 2014.

Uber er for tiden verdsatt til rundt 18 milliarder dollar - drøyt 120 milliarder kroner. De er til stede i 46 land.

Les også:

Voksende nettsted lar deg låne penger fra fremmede

Denne tjenesten gjør drosjer overflødige

Følg drosjen din med GPS