Statens vegvesen anbefaler å bygge nye tunneler fremfor å ruste opp tunnelene langs E6 gjennom Sørfold. Kallvik tunnel i Nordland vil i såfall byttes ut. (Bilde: Tomas Rolland)

TUNNELSIKKERHET

– Det koster like mye å bygge nye tunneler som å oppgradere de gamle

Dagens tunneler

  • Det er i dag 16 tunneler på den 53 kilometer lange strekningen mellom Megården og Mørsvikbotn i Sørfold.Tunnelenes samlede lengde er 19 kilometer.
  • Kjørebanebredden på 5,5 meter i tunnelene gir redusert framkommelighet for tunge kjøretøy, som utgjør om lag 25 prosent av trafikken.
  • I tillegg har nær fem kilometer av strekningen en stigning på 8 %, og det er også andre store standardmangler.

Kilde: Statens vegvesen.

Statens vegvesen jobber for tiden med å oppfylle sikkerhetsforskriftene for tunneler i hele landet.

På E6 gjennom Sørfold anbefaler de å erstatte dagens 16 tunneler med nye.

– Prisen på å oppgradere de eksisterende til dagens standard, og å bygge nye tunneler er tilnærmet den samme, sier avdelingsdirektør for Veg- og transportavdelingen i Statens vegvesen, Tore Lysberg.

Statens vegvesen Region nord har beregnet at det vil koste mellom 0,6 og 1,2 milliarder kroner å oppfylle sikkerhetsforskriftene for dagens tunneler.

Vil gi trangere tunneler

Sikring av tunneler er hovedsatsingen i Statens vegvesens forslag til handlingsprogram 2014-2017 som ble offentliggjort mandag. P

lanen omfatter oppgradering av totalt 200 tunneler på landsbasis, til en total kostnad på 8 milliarder kroner.

Tunnelene på E6 gjennom Sørfold er ikke med på lista.

– En oppgradering av de eksisterende tunnelene vil ikke gi bedre fremkommelighet. Det vil tvert imot gjøre tunnelene enda trangere enn de er som følge av sikkerhetsinstallasjoner, forklarer Lysberg.

Vegvesenet anbefaler derfor at det i stedet bygges helt nye tunneler.

Les også: Denne tunnelen skulle ta fem år å bore...

Vil bedre beredskapenKartet illustrerer en mulig omlegging av E6 i Sørfold som kam minske antallet tunneler langs veien. Statens vegvesen

Vil bedre beredskapen

Lysberg sier bygging av nye tunneler enten kan skje ved at de nye tunnelene i hovedsak bygges ved siden av de eksisterende, eller ved at E6 flyttes på den nordlige delen av strekningen.

Han sier det slett ikke trenger å bli så mange som 16 nye tunneler dersom alt bygges nytt.

– Om E6 flyttes til den nordlige delen av strekningen omfatter det en 850 meter lang bru over Leirfjorden og en opprusting av den tidligere E6-traseen mellom Bonåsjøen og Mørsvikbotn. Det vil redusere lengden på E6 gjennom Sørfold med ca. 8 kilometer, samtidig som flere kilometer med sterk stigning unngås og antallet tunneler kan falle, sier han.

Lysberg sier det er flere fordeler ved å bygge nye tunneler fremfor å oppgradere de eksisterende.

– Ved å bygge helt nye tunneler, bedres også samfunnssikkerheten ved at de gamle tunnelene kan brukes som beredskapstuneller. I dag er det ingen omkjøringsmuligheter dersom veien må stenges, sier han.

Les også: Her har de brukt over 20 år på 9 kilometer tunnel

Nasjonal transportplan

Statens vegvesen jobber nå med å få byggingen av helt nye tunneler inn som en del av Nasjonal transportplan (NTP) 2018 - 2027.

Planleggingstiden er beregnet til fire til fem år, noe som betyr at byggestart tidligst kan skje i 2018.

Les også:

Anbefaler evakueringstunneler for bedre trafikksikkerhet

Tester ut selvlysende veg- og tunnelmaling

Isolasjonen i mange norske tunneler kan gi cyanidforgiftning