Far Solitaire ble kåret til Årets skip 2012. Teknologidirektør Børge Nakken sier at skipet bruker bare halvparten så mye drivstoff som et ti år eldre fartøy, takket være mye mer automatisering og frekvensstyring. (Bilde: Global Maritime AS/Farstad)

AVANSERTE FARTØYER

– Det er menneskene som feiler

Til tross for mer og mer automatiserte og avanserte fartøy, er det sjelden tekniske feil som er årsak til ulykker.

ÅLESUND: Det var konklusjonen til flere av foredragsholderne på den årlige konferansen Avanserte fartøyer i Ålesund denne uka.

Norsk forening for automatisering (NFA) samlet 145 deltakere til den åttende konferansen.

For ti år siden kunne et offshoreskip ha 500 deler med innebygde datakomponenter. I dag har avanserte fartøy over 7000, de fleste installert for å øke sikkerhet og unngå miljøskader. Likevel skjer det ulykker.

Feilkilde

– Mennesker gjør feil, sier Jarle Gimmestad, tidligere flykaptein og nå sikkerhetsrådgiver.

– Det må vi erkjenne. Derfor må det bygges inn hindringer mellom feil og konsekvens, sier Gimmestad.

Han trakk sammenlikningen mellom fly og skip. I fly er det alltid to i cockpiten, og de har faste prosedyrer og sjekklister de går gjennom sammen.

Han mener det er merkelig at ferger med opp til 600 personer om bord kan være operert av bare en person på brua.

– Sikkerhet bygges på samarbeid, sa han.

Les også: 

Norge vurderer disse ubåtprodusentene

Tilbyr offshoreskip som hyllevare  

Håndtering

Senioringeniør Håvard Gåseidnes i Sjøfartsdirektoratet bygger opp under Gimmestads konklusjon.

– Få ulykker trigges av teknisk svikt, sa Gåseidnes. Det er menneskenes håndtering – manglende eller feilaktig – som ofte er årsak til grunnstøtinger eller andre ulykker.  

Han nevnte blant annet at sjøfolkene ikke reagerer riktig på alarmer, misforstår eller tar gale avgjørelser i stressede situasjoner.

Miljø og drivstoff

Teknologidirektør Børge Nakken i Farstad Shipping sier automatisering er vesentlig for nye fartøy.

– Drivstofforbruk er nær halvert på moderne fartøy, mye takket være automatisering og frekvensstyring av motorer, sier Bakken.

Han mener at automatisering er viktig på flere områder.

– Sikkerhet og miljø ligger i ryggmargen på oss. Det er det kundene våre er opptatt av og måler oss etter. Automatisering er avgjørende, sier Nakken.

Rekord

Administrerende direktør Lars Anfinn Ekornsæter i NFA tolker rekordoppslutningen på 145 deltakere som et bevis på at automatisering i fartøy blir mer og mer viktig.

– Vi har et variert innhold på konferansen, med maritimt overblikk, innlegg fra myndigheter og detaljerte og faglig tunge innlegg, sier Ekornsæter.

I innlegg fra Johnny Rabben i Shore Connection og Stig Olav Settemsdal fra Siemens, ble det diskutert fordeler og ulemper med lukkede bus-er i DP2 og DP3. Det er gode argumenter, både for og mot. Sikkerhet og redundans står opp mot økonomi og stabilitet i nettet.

Konferansen holdes på Høgskolen i Ålesund, som ligger rett ved Norsk Maritimt Kompetansesenter.

Les også:

Her er verdens største batteridrevne ferge

Dette skipet drives med lokomotivteknologi

– Skipsfarten skal ikke slippe ut klimagasser

30 % mindre utslipp i 2020