Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (t.v.) og veidirektør Terje Moe Gustavsen var i godt humør da budsjettet med påplussinger i veibudsjettet ble lagt frem, det var ikke elbilentusiastene. Foto: Per-Ivar Nikolaisen (Bilde: Per-Ivar Nikolaisen)

ELBIL I STATSBUDSJETTET 2013

Derfor kutter Solvik-Olsen i elbilsatsingen

Samferdselsministeren tror markedet nå kan ta over, men liker elbil-hypen.

– Staten kan ikke bli bensinstasjonsleverandøren i Norge. Derfor må du sørge for å stimulere ulike private selskaper til å gjøre den jobben – gjerne også at flere energiselskaper ser muligheter, sier Solvik-Olsen.

Det kom – Budsjettet er en katastrofe for elbiler da det viste seg at Regjeringen vil kutte tilskuddet til miljøvennlig transport, gjennom Transnova-prosjektet, til 49,9 millioner kroner.

Dette er nesten 20 millioner mindre enn i det første forslaget, som var 69,6 millioner kroner. I praksis betyr 2014-budsjettet en halvering av årets Transnova-midler som var på 87,2 millioner kroner.

Les også: Derfor vil elbilen trenge statshjelp til 2030

- Katastrofalt budsjett

Elbilforeningen var blant organisasjonene som kalte budsjettet "en katastrofe" for elbilsatsingen. Zero, NAF og Grønn bil var også svært skuffet.

– At det er en katastrofe, er jeg ikke med på. Stoltenberg kuttet en del, og vi kuttet en del. Men det er fortsatt en del millioner igjen, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Han viser til at det nå er 4000 ladestasjoner i landet, og at halvparten av disse er bygget uten midler fra Transnova.

– Det er fortsatt vår ambisjon at det skal være avgiftsfritak på kjøp og kjøring av elbil. Men når vi kutter som vi gjør, er det fordi vi ønsker å ta en runde med Transnova og andre om hva som er den mest hensiktsmessige strategien.

Les også: Oslo skal kjøpe 1000 nye klimabusser

– Vingeklipping

I en felles pressemelding fra organisasjonene Zero, Norsk Elbilforening, NAF og Grønn Bil karakteriseres forslaget til neste års midler til Transnova som «svært utilstrekkelige».

De fremhever at store deler av midlene som tildeles for 2014 allerede er øremerket pågående prosjekter. Det vil derfor være svært lite midler til nye utlysninger i 2014. Dermed vil utbygging av helt nødvendig ladeinfrastruktur for landets stadig flere elbilister settes på pause.

Utbygging av blant annet hurtigladere for elbil vil ikke være kommersielt lønnsomt på lang tid, og bortfall av støtte fra Transnova vil dermed bety investerings – og utbyggingsstopp, ifølge pressemeldingen.

Grønn bil kaller kuttet en vingeklipping av elbilsatsingen.

Les også: Dette er det viktigste elbil-godet for kjøperne

– Private må ta ansvar

Hvordan reagerer du på påstanden om at budsjettet for neste år ikke holder til å gi nye tilsagn, og bare er nok til å sluttføre gamle prosjekter?

– Det bekrefter at det vil bli bygd mange nye ladestasjoner fortsatt. Kommunene må også ta et ansvar her. Og det er jo summen av alt det som skjer privat, kommunalt, fylkeskommunalt og med støtte fra Transnova som er det viktige her.

Solvik Olsen viser til at Tesla har sitt eget ladestasjonsprogram som skal sørge for at bileierne deres kan kjøre over hele landet. Regjeringen vil sammen med private se på hvordan man kan få til noe slikt for alle.

– Vi mener at privat næringsliv skal ta mer ansvar. Her sitter det en del bilselskaper og tjener ganske gode penger fordi elbiler er avgiftsfrie i Norge. Da er det i deres interesse at det er godt med ladestasjoner, sier samferdselsministeren.

Han understreker at strømmen på ladestasjonene ikke kan være gratis i all fremtid.

– I dag er det stort sett kommunene som betaler. Men etter hvert må det komme et kommersielt marked, understreker han.

Han påpeker at Transnova fortsatt vil ha en rolle i å få god spredning av ladestasjoner, slik at det blir mulig å kjøre elbil i stadig større deler av landet.

Du er ikke redd for at det blir et kaos av ulike standarder om private og de ulike bilfabrikantene kommer inn med hver sin standard?

– Jeg tviler veldig sterkt på at BMW designer sine kontakter utfra det som skjer i det norske markedet. Her er det en egen drivkraft i den internasjonale bilindustrien for å få en internasjonal standard. Akkurat som det var på bensin i sin tid, ser de at det er best å ha én type kontakter. De vet veldig godt at hvis alle har sin standard, så vil det gå utover deres eget bilmerke.

- Hype-stopp?

Det er forventet at elbilsalget vil passere 10.000 biler i 2014. Organisasjonene frykter at flere nå vil velge konvensjonelle biler når de ser at utbyggingen av ladestasjoner kan komme til å bremse opp. Og at forbrukerne og miljøet vil tape.

Din forgjenger Ola Borten Moe, som du ofte ga uttrykk for at du likte ganske godt, kalte elbilen en hype her i Teknisk Ukeblad, og ville ha en slutt på dette. Vil du også stoppe hypen?

– Nei, jeg mener at elbilveksten er en fornuftig utvikling. Elbiler er relativt energieffektive, og det er en ren energiform i byene. Samtidig skjer det en rask utvikling. Som amcar-entusiast er jeg veldig glad for at Tesla fremstår som en av de mest fremtidsrettede. Jeg har ingen intensjon om å stoppe elbilsatsingen. Og ingen er gladere for avgiftsfrie biler enn nettopp Frp-ere.

Kan bli økt igjen

Han utelukker ikke at Transnova igjen vil komme til å få høyere bevilgninger i revidert budsjett for 2014 når det kommer til våren, eller når 2015-budsjettet legges frem neste høst.

– Hvis vi bommer og behovet er til stede, vil vi se på bevilgningene igjen. I dette budsjettet ligger det ingen signaler om at vi vil endre elbilpolitikken eller ønsker færre elbiler. Men en ting er da elbilprodusentene solgte ti biler i året og gikk med underskudd. Når elbilene nå er blant de mest solgte bilmerkene i Norge, har produsentene en helt annen økonomi til å ta et ansvar for at det skal være attraktivt å være eier av disse bilene, mener Solvik Olsen.

Har du begynt å tenke på hva som skjer med elbilinsentivene etter 2017, den foreløpige levetiden til virkemidlene?

– Vi har jo skrevet 2017, og ikke nevnt tallet som sa at man skulle stoppe  på 50.000 biler. Jeg er som sagt veldig glad i bil. Men om markedet er modent, og du har et bredt utvalg biler, er det ikke gitt at man skal ha avgiftsfritak i all framtid. Hvis markedet er på 50 prosent, er det en helt annen diskusjon enn om det er på to til tre prosent av det totale bilsalget. Men denne diskusjonen tar vi når vi kommer til 2017.

Les også:

Dette kan skje dersom du kræsjer en elbil

Lager unikt elbil-laboratorium i Norge

– Avgiftsendringer på bil kan gi betydelige utslippskutt