Tilgang til kollektivfelt blir mindre viktig for elbilsalget. Bompenger betyr mye. Forskerne tør ikke spå hva som vil skje om alle fordelene fases ut i 2017. (Bilde: NTB scanpix)

ELBIL

Dette er det viktigste elbil-godet for kjøperne

Elbiltall

Sommeren 2013 var andelen elbiler i den norske bilparken 0,5 prosent.

Tre prosent av nybilsalget er nå elbiler

Ingen andre land har høyere elbilandel enn Norge

California kommer som nummer to når det gjelder andel elbiler av bilparken.

Flertallet av elbilkjøpere er menn mellom 35 og 50 år. De har høy utdannelse og høy inntekt. Elbilsalget tok virkelig av omtrent samtidig som det ble forbudt å kjøre minibuss i kollektivfelt.

Det kommer frem i rapporten Elektromobilitet i Norge - erfaringer og muligheter med elkjøretøy som er gitt ut av Transportøkonomisk Institutt.

Rapporten viser at salget av elbiler gikk rett til værs omtrent samtidig som minibussene ble kastet ut av kollektivfeltene.

– At minibussene ble kastet ut av kollektivfeltene fikk stor betydning i vest-korridorene i Oslo, Asker, Lier og til dels Bærum, sier forsker Erik Figenbaum ved Tranportøkonomisk Institutt.

Reduserte priser

Han legger til at det samtidig skjedde to andre endringer som var med på å bidra til økt elbilsalg.

– Mitsubishi, Renault og Citröen kom omtrent samtidig med "ordentlige" elbiler. I tillegg ble prisene redusert.

Figenbaum legger til at forskerne nå tror at tilgangen til kollektivfelt betyr mindre enn det gjorde.

– Vi ser at elbilsalget øker steder der det knapt er kollektivfelt, i hvert fall ikke over lengre strekninger. Vi ser også at fritaket for bompenger betyr mer.

Les også: Borten Moe vil ha slutt på «elbil-hypen»

Bompenger utløser salg

Enkelte steder vil daglige jobbreiser utløse kostnader på 20 000 kroner årlig for bompenger. «Noe som har utløst elbilsalg på uventede og nokså øde steder,» heter det i rapporten.

Forskerne har gjort en vurdering av virkemidlene som skal stimulere elbilsalget. Der kommer fritak for merverdiavgift, tilgang til kollektivfelt og gratis bomring høyest på listen.

Som nummer to følger hurtiglading, økonomisk støtte til ladestasjoner, redusert årsavgift, gratis parkering og fritak for engangsavgift.

Les også: Han er mannen som skal redde kollektiv-Oslo

Tesla som firmabil

Nederst på listen kommer gratis riksveiferger og redusert fordelsbeskatning for firmabil.

Begrensningene i kjørelengde har også begrenset bruken av elbiler som firmabiler. Det kan nå endre seg.

I rapporten heter det at « ...men fra 2013 vil det kunne få stor betydning for salget av Tesla Model S. Denne bilen antas å kunne være attraktiv som firmabil i og med den lange kjørelengden og fordi den har lav pris i forhold til andre firmabiler i samme størrelse.»

Les også: Magnetfeltene i elbiler er ikke skadelige

Miljø på topp

TØI har også brukt et bløtkakediagram som viser hvorfor folk kjøper elbil. Der kommer miljøhensyn på topp.

38 prosent svarer at miljøhensyn var den viktigste fordelen ved å ha elbil. Deretter fulgte økonomi med 29 prosent av svarene foran praktiske forhold som var utslagsgivende for 28 prosent av kjøperne.

I gruppen «andre» finner vi de siste fem prosentene.

– Det er gjort mange slike undersøkelser. I noen av dem er ikke engang miljø med, sier Marika Kolbenstvedt som har laget rapporten sammen med Figenbaum. Hun forteller at de har brukt tid på å kartlegge folks holdninger.

– Miljø er viktig, det er det ingen tvil om, sier hun.

Les også:

Her setter ingeniørstudentene fyr på en Peugeot iOn

Dette kan skje dersom du kræsjer en elbil

– Avgiftsendringer på bil kan gi betydelige utslippskutt