Dette er den første ferdigproduserte komponenten som skal sitte i et norsk F-35. (Bilde: Progressive Incorporated)
Dette er den første ferdigproduserte komponenten som skal sitte i et norsk F-35. (Bilde: Progressive Incorporated)

F-35A

Denne delen tilhører det første norske F-35

Spesiallaget for de norske kampflyene.

Komponenten det er snakk om, er et av spantene som sitter rundt motoren.

Forsterket for bremseskjerm

De norske F-35A-flyene er de første som skal utstyres med bremseskjerm.

For å takle belastningen det er å stanse opp til 30 tonn fly med skjerm, må spantene lages i en sterkere legering enn den som vanligvis benyttes, blant annet med mer titan, får Teknisk Ukeblad opplyst fra det norske kampflyprogrammet.

En av Lockheed Martins underleverandører - Progressive Incorporated, et datterselskap av PCC - har nettopp startet produksjonen av den spesialdesignede «norske» komponenten.

Disse spantene, samt kablingen fram til en egen bryter framme i cockpit, er den eneste fysiske forskjellen på norske og amerikanske F-35. Programvaren er imidlertid forskjellig.

Les også: Her flyr en førerløs F-16

Klar til norske operasjoner

Canada og Nederland er også med på bremseskjermutviklingen som er delt inn i to hovedkategorier: Det som må gjøres med selve flyet/strukturen, og boksen med skjermen som skal monteres bak.

Tidligere har TU fått opplyst fra kampflyprogrammet at dette er en «missionized» bremseskjerm, som man kan velge å ha på eller ikke.

Målinger tyder på at skjermen vil gi neglisjerbart større radarsignatur og at økt drag vil redusere aksjonsradiusen med 6 nautiske mil.

Nå opplyses det at skjermutviklingen er i rute, slik at det oppfyller det norske kravet om at ingen kampfly skal operere fra norsk jord uten bremseskjerm.

Det handler for eksempel om evnen til å kunne lande på potensielt glatte rullebaner med tung last og til å operere i områder med tynnere luft.

Les også: Norge kan få europeisk motorsenter for F-35

Nærmer seg samlebåndet

Produksjonen av F-35 skjer i tre faser. Den første fasen er komponentproduksjon, hvor de ulike underleverandørene for F-35 begynner å produsere delene som skal inn i flyet.

Noen av disse skal også produseres i Norge, både til skrog og avionikk. Halerordeler og deksler til rygg og buk produseres av Kongsberg Defence Systems, mens Kitron lager bakplan.

Den andre fasen er sammenstillingen av flyet på Lockheed Martins fabrikk i Fort Worth i Texas. Her settes de ulike delene sammen og systemene om bord integreres.

Teknisk Ukeblad får opplyst at denne prosessen starter om lag 500 dager før levering. Det vil si at det første norske flyet vil starte sin ferd på samlebåndet i løpet av første halvår neste år.

Den tredje og siste fasen er testing og sertifisering som produsenten gjennomfører før flyene overleveres til norske myndigheter. Denne prosessen tar samlet litt over to år.

Les også: Har nesten ikke fått en F-35-kontrakt på tre år

«AN» var opptatt

Helt til flyet tas inn i norsk tjeneste vil det bære en betegnelse gitt av produsenten.

Alle norske fly som produseres vil omtales med forbokstavene «AM» og deretter fortløpende nummerering. Det første norske flyet har derfor fått betegnelsen AM-1.

Hvorfor ikke «AN», kan man spørre.

Årsaken er at denne betegnelsen alt var reservert for Nederland. Dermed skal de norske kampflyene dele initialene til direktøren i det norske kampflyprogrammet, Anders Melheim.

Les også: Nederland bestiller 37 F-35-jagerfly

Inngikk ny hovedkontrakt

Disse bremseskjerm-relaterte komponentene tilhører en spesialbestilling under forkontrakten som ble absorbert i den nye hovedkontrakten.

Fredag signerte det flernasjonale programkontoret for F-35 i USA (JPO) hovedkontraktene for den 6. og den 7. produksjonsserien av flyet.

De første to (trenings)flyene til Norge skal produseres innenfor LRIP 7 med en grunnpris på 98 millioner dollar.

Hovedkontrakten gjelder kun for flyet. Hovedkontrakt om motoren skal inngås direkte med produsenten Pratt & Whitney senere i år.

Les også: Nå har F-35-motoren flere norske deler

Kampflyprogrammet