AIM Norway her på Kjeller har i dag komplett vedlikeholdsansvar for F-16 og Sea King. Nå jobber statsforetaket for å skaffe oppdrag også på F-35. (Bilde: Håkon Jacobsen)
AIM Norway her på Kjeller har i dag komplett vedlikeholdsansvar for F-16 og Sea King. Nå jobber statsforetaket for å skaffe oppdrag også på F-35. (Bilde: Håkon Jacobsen)
Britenes tredje F-35B på sin første flyging i juni. (Bilde: john E. Wilson M.Photog.Cr.ASP)

F-35

Norge kan få europeisk motorsenter for F-35

Motorvedlikeholdet for flere hundre europeiske kampfly blir trolig lagt til Kjeller.

Bak en tilsynelatende hverdagslig byggesøknad til Skedsmo kommune ligger et stort potensial for nye aktiviteter på Kjeller.

Mandag sendte AIM Norway inn en søknad om å oppføre et nytt bygg som skal huse en ny testcelle for motoren F135.

F135-motoren fra Pratt & Whitney sitter i kampflyet F-35. Det kommende motorverkstedet og testcella er et ledd i arbeidet med å sikre industrielle muligheter i Norge.

– Vi har jobbet mye med F-35-motorprogrammet, spesielt det siste året, og vi posisjonerer oss til å kunne drive understøttelse for en stor del av den av den kommende F-35-flåten i Europa, sier administrerende direktør Ove Haukåssveen i AIM Norway.

Aerospace Industrial Maintenance (AIM) Norway het tidligere Luftforsvarets hovedverksted Kjeller (LHK) og fikk det nye navnet da det ble gjort om til statsforetak for snart to år siden.

Les også: Forsvarets flygende testbenk trer av

Flere F-35-aktiviteter

Bygg for motorverksted finnes allerede tilgjengelig gjennom det tidligere hovedlageret for Luftforsvaret på Kjeller.

Nybygget skal settes opp i tilknytning til det 11 tusen kvadratmeter store hovedlageret som nå står tomt.

Dette blir et depot både for F135-motorene, men også potensielt for GE CT7-8-motorene som sitter i AW101-helikoptrene Norge vurderer å kjøpe som erstatter for Sea King.

AIM Norway er AgustaWestlands vedlikeholdspartner i tilbudet i den norske redningshelikopteranskaffelseskonkurransen Nawsarh.

I tillegg skal bygget huse øvrige F-35-aktiviteter som AIM selvsagt håper det blir mer av.

Under flyshowet på Le Bourget i Paris i sommer vant AIM Norway sin første F-35-kontrakt med Lockheed Martin. Den dreier seg om overflatebehandling og klargjøring av halerordeler for den nyåpnede italienske F-35-fabrikken.

Ved siden av motorvedlikehold, jobber AIM Norway iherdig med å skaffe seg oppgaver innen komponentvedlikehold, både regionalt og globalt, opplyser Haukåssveen. Noe tilsvarende som statsforetaket i dag utfører vedlikehold på mikrobølgedelen av radaren til hele den europeiske F-16-flåten (EPAF-konfigurasjonen).

Les også: 13 mils sykling i 1912 la grunnlaget for 3000 teknologiarbeidsplasser

Norsk-britisk samarbeid

I april i fjor inngikk det statseide selskapet en samarbeidsavtale med Pratt & Whitney som la grunnlaget for at AIM Norway kunne starte utviklingen av et europeisk, industrielt vedlikeholdsdepot for F135.

Denne aktiviteten er potensielt verdt 150 millioner kroner i året.

– Muligheten er forholdsvis stor for at vi kan etablere et norsk motordepot som andre nasjoner kan være med og utnytte. Dette henger også sammen med at Norge er tidlig ute med å bestille F-35, sier Haukåssveen.

For hvert partnerlands industrielle muligheter ligger mye innen vedlikehold. Det er selvsagt mange som ønsker å bygge slik kapasitet, og forhandlingene pågår.

For eksempel har AIM Norway diskutert motordepot med Nederland. Tidligere i år var driftssamarbeid tema da kampflydirektør Anders Melheim fikk besøk av den italienske programdirektøren.

Torsdag i forrige uke besøkte statssekretær Eirik Øwre Thorshaug i Forsvarsdepartementet sin britiske kollega Phillip Dunne i London. Der ble Norge og Storbritannia enige om et tettere samarbeid om framtidig drift av F-35.

Ifølge en felles uttalelse vil de to nasjonene «se etter spesifikke områder innen teknisk vedlikehold og understøttelse, samt opplæring av piloter og teknisk personell, hvor begge kan dra nytte av et tettere forhold».

Et Sea King inne på IRAN-ettersyn hos AIM Norway. Det kan bli flere redningshelikoptre å vedlikeholde på Kjeller dersom 330-skvadronen skal fly AW101.
vil de to nasjonene «se etter spesifikke områder innen teknisk vedlikehold og understøttelse, samt opplæring av piloter og teknisk personell, hvor begge kan dra nytte av et tettere forhold».Et Sea King inne på IRAN-ettersyn hos AIM Norway. Det kan bli flere redningshelikoptre å vedlikeholde på Kjeller dersom 330-skvadronen skal fly AW101. Håkon Jacobsen

Sabrejet sist

– Dette vil være første gang på nesten 60 år at Norge og Storbritannia vil operere med lignende typer kampfly, og dette åpner naturligvis for nye muligheter for samarbeid, sier Thorshaug.

Storbritannia er i ferd med å anskaffe F-35B, altså STOVL-versjonen av kampflyet («short takeoff/vertical landing»). Norge planlegger å kjøpe den konvensjonelle versjonen F-35A.

Sist RAF og Luftforsvaret opererte nokså like kampfly, var en liten periode midt på 1950-tallet da Norge anskaffet F-86 Sabre mens Storbritannia fortsatt hadde en del Sabre bygget på lisens av Canadair.

Les også: Et enestående norsk kampfly

48 fly hver

Norge skal motta de første to av i alt fire treningsfly i slutten av 2015, mens de første av totalt 48 fly skal leveres til Ørland hovedflystasjon fra 2017. Målet er at de skal oppnå såkalt første operative evne i 2019.

Storbritannia ligger litt foran i løypa. RAF har mottatt tre F-35B og skal i løpet av 2014 starte såkalt operativ test og evaluering (OT&E) på flybasen Edwards i California i 2014.

Storbritannia forventer å motta operative fly i USA fra 2016 og planlegger å begynne operasjoner med F-35 i Storbritannia fra flystasjonen RAF Marham i 2018 med samme antall fly som Norge, 48, slik det ligger an nå.

Les også:

– Norge har verdens beste Sea King-motorer

Her skytes missil fra F-35-buken

Slik skal fremtidens jagerflygere trene