Lite norsk: F-35A gjør stadig framskritt i testprogrammet, her fra den første nattflygingen i januar, men den norske industrideltakelsen i F-35-programmet er ikke blitt særlig større de siste årene. Foto: Lockheed Martin

NORSKE F-35-KONTRAKTER

Har nesten ikke fått en F-35-kontrakt på tre år

kampflyanskaffelsen

Norge skal kjøpe 52 F-35A Lightning II kampfly beregnet å koste 62,6 milliarder reelle 2013-kroner.

De første fire flyene er treningsfly som skal leveres i 2015 og 2016, mens de første operative flyene kommer til Norge i 2017.

Norge planlegger å drifte F-35 til 2054 minst, mens USA planlegger å bruke dem til nærmere 2070.

Den norske ambisjonen er at anskaffelsen av 52 kampfly av typen F-35A Lightning II skal gi mer enn 30 milliarder kroner i verdiskaping i Norge de kommende tiårene.

Men der oppdragsmengden i en tidligere fase vokste respektabelt, har F-35-aktiviteten her til lands stagnert de siste årene.

Det bekymrer regjeringen:

– Ikke godt nok

– Det er ikke godt nok at verdien av kontraktene ikke er blitt større det siste året, sa statssekretær Eirik Øwre Thorshaug i Forsvarsdepartementet henvendt til norsk forsvarsindustri på Info/Erfa-konferansen i Oslo i april.

Thorshaug kunne tatt enda hardere i: Per i dag har norsk industri vunnet kontrakter på F-35-programmet verdt 358 millioner dollar, i overkant av to milliarder kroner.

Men allerede i september 2010 passerte kontraktsverdien 350 millioner dollar. Det begynner altså å nærme seg tre år siden sist norske ordrebøker fikk et større påfyll.

– Her må alle som er involvert bli bedre, gjennom kvalitet, konkurranse og tett oppfølging av amerikanske leverandører. Vi kan åpne dører – men dere må gjennom dem, sa statssekretæren.

Direktør Torbjørn Svensgård i Forsvars- og sikkerhetsindustriens forening (FSI) deler bekymringen:

– Ja, i den forstand at det fortsatt er veldig usikkert hvor mye av potensialet i industriavtalene som blir realisert, og dessuten det ekstremt lange tidsperspektivet. Skal målet nås, betinger det at norsk industri klarer å klore seg fast i prosjektet til minst 2040 som jo er 15 år etter at vi har mottatt vårt siste fly, sier Svensgård.

Les også: – F-35 er det beste flyet som er laget

Statssekretær i forsvarsdepartementet Eirik Øwre Thorshaug. Foto: Peder Qvale

Norge får ikke konkurrere

Eksempler på kontrakter norsk industri har vunnet på F-35-programmet, er halerordeler i kompositt fra Kongsberg Defence Systems, bakplan fra Kitron og akslinger og diffuserhus til F-35-motoren fra GKN Aerospace Norway på Kongsberg.

To av selskapene som hadde F-35-kontrakter er senere blitt avviklet: Flextronics i Asker, som skulle lage kretskort til EO-DAS-systemet, og Natech i Narvik som skulle maskinere visse metalldeler til flyet.

Det er ingen gjenkjøpsavtaler knyttet til den norske F-35-anskaffelsen. Industrien kjemper om hver kontrakt om produksjon og vedlikehold av deler til fly og motorer etter det såkalte «best value»-prinsippet.

Svensgård påpeker at dette ikke bare handler om økonomi, altså best mulig produkt til lavest mulig pris, men også om for eksempel innenrikspolitiske faktorer som er mest mulig fordelaktig for F-35-programmet.

– Det er også årsaken til at det i dag foregår produksjon i 48 amerikanske stater i tillegg til Puerto Rico. Et annet og like viktig aspekt er at det er en svært liten del av programmet vi får lov til å konkurrere om. Vi får kun delta der Lockheed Martin og underleverandørene sier at det åpnes for partnerlandene. Det er flere muligheter som sperres på grunn av sikkerhetsrestriksjoner, sier FSI-direktøren.

Les også: Her er F-35 med JSM under vingen

JSM og Apex

Thorshaug påpekte at det finnes framskritt å glede seg over.

Nemlig at amerikanske myndigheter foreløpig støtter integrasjon av Kongsbergs femtegenerasjonsmissil JSM på F-35, og at 25-millimetersammunisjonen Apex fra Nammo er sikret integrering i utviklingsfasen av F-35.

Svensgård er begeistret for jobben norske myndigheter har gjort for at JSM og Apex-prosjektene skal bli realisert.

Han sier at usikkerheten når det gjelder industriplanen mot Lockheed Martin og motorprodusenten Pratt & Whitney er så stor, at det ikke er realistisk at industrien kan nå verdiskapingsmålet uten JSM og Apex.

For et drøyt år siden opprettet Forsvarsdepartementet et fireårig program der de har satt av 50 millioner kroner som skal brukes på å hjelpe norsk industri i kampen om F-35-kontrakter.

Les også: Her smeller Norges nye supervåpen

Seks bedrifter

Etter det TU får opplyst, har seks bedrifter så langt blitt tildelt midler.

En av bedriftene har alt vunnet en kontrakt, mens fem andre har fått tilskudd til å gjennomføre kvalifiseringsprosesser som er påkrevd for å bli godtatt som tilbyder.

– Ja, det er utfordringer, men ikke nødvendigvis større enn de har vært tidligere. Husk at kontraheringene til norsk industri vil aldri gå raskere enn kontraheringene av flyet i USA. Der er det fortsatt slik at de kjøper fly år for år, sier Svensgård.

Han mener det er grunn til å være optimistisk og tror den norske andelen i F-35-programmet vil øke i løpet av året.

Les også:

– Det finnes ingen tekniske problemer som vi ikke har en løsning på

Utvikler containere til F-35-missil  

Norge kan ha 20 års forsprang med dette missilet