K-SIM OFFSHORE

Bli med inn i «verdens mest avanserte offshoresimulator»

Her kan sjøfolk trene uten å risikere liv og helse, å stenge ned oljefeltet eller ødelegge milliardfartøyet.

KONGSBERG: – De mest kritiske og kompliserte operasjonene for et offshorefartøy, for eksempel å bore oppunder iskanten, får man ikke trent på utenom i simulator, sier Eirik Hågensen, som er daglig leder for opplæringsvirksomheten i Kongsberg Maritime (KM).

Denne typen simulatortrening og -opplæring er til for at folk om bord kan dra nytte av det teknisk avanserte utstyret om bord. Det handler også om å forberede mannskap på eventualiteter som kan møte dem i røffe omgivelser offshore.

Når disse er ute på havet er det enorme verdier på spill. Ikke bare fartøyet i seg selv, men også petroleumsinstallasjonene de opererer ved.

Les også: Norge blir simulator-stormakt

Realisme

Kongsberg selv hevder at K-Sim offshore er verdens mest avanserte simulator av sitt slag. Den har det siste innen software og navigasjonsinstrumenter.

Den nye offshoresimulatoren ble satt i drift på Kongsberg Maritimes treningssenter i Kongsberg i fjor høst. Nå er simulatoren i ferd med å rulles ut til KMs øvrige treningssentre i Aberdeen, Houston, Rio de Janeiro og Singapore.

Fra en generisk bro, som kan simulere rundt 20 forskjellige skipstyper, kan mannskap læres opp eller trene på en rekke scenarioer og prosedyrer: Ankerhåndtering, dynamisk posisjonering (DP), boring, kran- og vinsjoperasjoner, navigasjon og kommunikasjon.

Det er naturligvis vesentlig at sjø, fartøy, anker, kjettinger og kraner opptrer som i virkeligheten.

I tillegg er alt utstyret på simulatoren identisk med det som finnes om bord på offshorefartøy. Instrumentene tror de er til sjøs, det er inputen de får som simuleres.

– Vi ser at bransjen er i endring og man ønsker å trene mer realistisk. Avanserte simulatorer kan hjelpe oss med med dette, sier Hågensen.

360-video: Norske offshore-flygere får simulator-glis til 180 millioner

Ingen simulatorkrav

Mens for eksempel helikopterflygere som frakter offshorearbeidere må trene i simulator minst åtte timer hver sjette måned, finnes det ingen krav om gjentagende trening for dem som arbeider til sjøs.

Står du ombord i fem år, fornyes sertifikatet automatisk.

– Med andre ord sier ikke sertifikatet så mye om hva du kan. På et skip som ligger på DP og borer på det samme stedet i månedsvis vil ferdighetene til operatørene være dalende. De får ikke kjørt, sier Hågensen.

– For å vedlikeholde ferdigheter, gir simulatortrening muligheten til  å trene på ulike scenarioer som kan oppstå. Det er vanskelig å få trent under normale operasjoner, hvor man gjerne ligger i samme posisjon eller utfører samme operasjon gjentatte ganger, sier Hågensen.

Les også: Sjekk ut vårt gigantiske multimedierigg fra Statfjord B

Tidligere seilende

Rundt 100 personer er ansatt i KM Training globalt. Instruktørene består av tidligere seilende: kapteiner, maskinister og DP-operatører i tillegg til senioringeniører med spisskompetanse på kongsbergsystemene.

Det er like mye teknisk personell som operativt personell som trener.

KM byr på opplæring av KM-utstyr og -produkter og myndighetsgodkjente kurs, og har nå i tillegg begitt seg over på operasjonell trening.

Les også:

Slik trener Barentshavets redningsmenn

Statoil bruker fjernstyrte helikoptre for å inspisere fakler

Forsvaret henter ut 100 beltevogner fra fjellet og gjør dem nye