GAMMEL: StatoilHydro vil forlenge Gullfaks A ved å oppgradere boreutstyret, blant annet for å kunne bore opp til 10 kilometer lange hull. (Bilde: Øyvind Hagen/Statoil)
Konserndirektør Øystein Michelsen skal sende ledere på kurs for å lære å tåle kritikk. (Bilde: Ole Ketil Helgesen)

Arrogant ledelse bidro til Gullfaks-hendelsen

  • Olje og gass

Stavanger/Oslo: Forskningsinstitusjonen Iris har gransket Statoil i etterkant av Gullfaks-hendelsene i 2010. Rapporten avdekker en rekke problematisk forhold på Gullfaks-feltet og i Statoil-organisasjonen generelt.

Et av problemene som kommer frem er at ansatte har blitt oversett når de har varslet om farlige situasjoner. Konsernsjef for norsk sokkel i Statoil, Øystein Michelsen, sier at dette ikke er akseptabelt.

– Det er eksempler på ansatte som ikke føler de blir tatt på alvor og som har fått negative tilbakemeldinger når de har uttrykt bekymring. Dette er svært alvorlig, og det må adresseres. Vi skal ikke ha det slik i Statoil. Sikkerheten er helt avhengig av åpenhet, sier Michelsen til Teknisk Ukeblad.

Les også: – Rapporten er skremmende lesning

I intervjuene har det også kommet frem at ansatte vegrer seg for å uttale seg kritisk, spesielt skriftlig, i visse sammenhenger, i frykt for at det kan gi negative konsekvenser. En slik vegring utgjør en helt sentral barriere for læring, står det i Iris-rapporten.

Statoil tror det er mulig å lære opp lederne sine i åpenhet.

Kurs og opplæring

– Fører dette til omrokkeringer i ledelsen for å gi plass til personer som er mer åpne for kritikk?

– Det viktigste for oss nå er å sette alle våre ledere i stand til å legge til rette for åpenhet og som evner å lytte, sier han.

Nå skal Statoil-ledere kurses i å tåle kritikk og åpenhet.

Les også: Unnlater å varsle om farlige situasjoner

Kjent problemstilling

Leder for sokkelforeningen i IE, Per Steinar Stamnes, sier at han kjenner til at Statoil-ansatte opplever en fryktkultur i selskapet, og ikke tør å si i fra.

– Vi synes det er synd at man føler det slik, og at det ikke går an å stå frem, men at man heller velger å være anonym, sier Stamnes.

– Synes du kursing av ledere er tilstrekkelig håndtering av situasjonen?

– Nei, dette har mye med kulturen og holdningen i selskapet å gjøre. Det vil avgjøre om vi får ting på riktig kjøl. Vi må begynne å bygge kulturen på en helt annen måte, man må få empati og kjennskap til hvordan folk agerer og opplever ting. Slik det er nå, er det mange som opplever at det ikke er rom for å si fra. Det er synd at de forholder seg anonyme, og vi får da ikke sjans til å følge dem opp, sier Stamnes.

Les også: Statoil brøt regelverket på Gullfaks

Fikk beskjed om å fortsette

I rapporten som ble presentert av Statoil og Iris i dag kommer det frem at nesten-katastrofen på Gullfaks kunne vært unngått dersom ledelsen var mer mottakelige for kritikk og innsigelser.

– Informantene forteller at det var flere indikasjoner underveis i prosessen på at noe var galt. I selve boreoperasjonen gikk man flere ganger på tap, og det kom stadig mindre borekaks tilbake. Informanter hevder at det ble gitt tilbakemeldinger om dette flere ganger, men man fikk bare beskjed om å fortsette, står det i rapporten.

Les også: Avhopper med krass kritikk av Statoil-ledelsen

Ble oversett

Personer i Statoil og hos leverandørene forteller også om bekymringer for operasjonen allerede før kick’et i brønnen i desember 2009.

Informantene sier til Iris-forskerne at det i mai ble sendt bekymringsmelding om boreoperasjonen. Men fra ledelsen høyere oppe sies det at dersom en slik bekymringsmelding hadde vært sendt, ville den blitt tatt hensyn til.

– Vi synes derfor å ha en situasjon der bekymringsmeldinger hevdes å ha blitt sendt, men enten 1) ikke blir tatt i mot eller 2) ikke tatt hensyn til. Begge disse aspektene kan være tegn på at systemet på en eller annen måte ikke er godt nok, konkluderer rapporten.

Les også: SAFE kaller Statoils HMS-tall for «visvas»

Redde leverandører

Leverandørene har ikke turt å varsle om farlige situasjoner.

– En metafor som brukes av flere er at det er ”militære kommandolinjer” på en plattform. Leverandørinformantene forteller gjennomgående at vi forholder oss til beskjedene som kommer ovenfra. Vi er jo kunden og skal levere det oppdragsgiver ber oss om. Som boredekksarbeider så får man instrukser som man forholder seg til, og det handler mye om å utføre instrukser som blir gitt. Utsagn som Statoil bestemmer og vi gjør som Statoil vil, illustrerer også hvordan forholdet mellom leverandørene og Statoil synes å være, står det i Iris-rapporten.

Les også:

– Sikkerheten tilhører festtalene i Statoil

Derfor vil utblåsningene fortsette å skje

Gullfaks-arbeidere frykter for livet

Risikoekspert advarer mot økende fare:<br/> – Oljebransjen må bli bedre på risikostyring

– Vi skal lære av våre feil

Pålegg til Statoil på Gullfaks C