En rekke hendelser på sokkelen i 2015 kunne ført til dødsfall. Helt på tampen av året skjedde nettopp det. Her er fire av riggene de alvorlige hendelsene har funnet sted: Scarabeo 8, Maersk Giant, Transocean Barents og West Venture. (Bilde: Smedvig drilling/Maersk drilling/Eni/Det norske)

2015 var stappfullt av alvorlige hendelser. 4 av 10 mener dårlig vedlikehold har gitt dårligere sikkerhet

I 2015 ble hele ti forskjellige hendelser i norsk oljebransje sett på som så alvorlige at norske myndigheter så seg nødt til å granske hendelsene. Én av hendelsene førte til at en Aker Solutions-medarbeider omkom.

Det er første dødsulykke siden 2009 på norsk sokkel.

Da Petroleumstilsynet i dag – samme dag som verdensdagen for sikkerhet og helse på jobb – presenterte sin årlige statusrapport for risikonivået i norsk petroleumsvirksomhet (RNNP), peker de på at de er overrasket over den negative utviklingen. 

- RNNP-resultatene er et varsko. De indikerer at noe kan være i ferd med å skje med sikkerhetsnivået i petroleumsvirksomheten, sier Ptil-direktør Anne Myhrvold i en pressemelding.  

- Tallene viser at det er riktig å stille spørsmål ved om sikkerheten står ved et veiskille. Ambisjonen om kontinuerlig forbedring og fortsatt risikoreduksjon kan være utfordret, sier hun videre.

Mange områder i negativ retning

– Resultatene fra 2015 viser at en rekke forhold har utviklet seg i negativ retning fra 2014, heter det i rapporten fra Ptil.

Ptil skriver at selv om det er forventet med årlige endringer i de indikatorene de bruker i rapporten, er det overraskende at den negative utviklingen er så omfattende, spesielt med tanke på industriens uttalte mål om å forbedre HMS-forhold. 

Petroleumstilsynet har også gjennomført en spørreskjemaundersøkelse blant alle som var offshore i oktober og november i fjor.

– Mellom 2013 og 2015 ser vi en utvikling i HMS-klimaet som på mange områder peker i negativ retning, skriver Ptil.

I undersøkelsen svarer hele 41,6 prosent at mangelfullt vedlikehold har ført til dårligere sikkerhet.

I tillegg svarer nesten 30 prosent at rapporter om ulykker eller farlige situasjoner ofte blir «pyntet på».

27 prosent er dessuten enig i påstanden om at «I praksis går hensynet til produksjonen foran hensynet til HMS».

Et år fullt av alvorlige hendelser

Norsk petroleumsvirksomhet har lenge blitt sett på som blant verdens sikreste. Men i fjor fikk det norske sikkerhetsimaget flere skraper i lakken:

Etter et svært turbulent sikkerhetsår, skjedde det tragiske like før nyttårsaften: Én person omkom på riggen COSL Innovator etter et uvær.

Da hadde det gjennom hele året kommet flere og flere hendelser som ble sett på som så alvorlige at Petroleumstilsynet (Ptil) så seg nødt til å granske hendelsene. Flere av hendelsene har også ført til politietterforskning.

Allerede i slutten av mars kom tegnene til et alvorlig år på sokkelen: I løpet av de tre første månedene i 2015 hadde Ptil 50 prosent flere granskninger enn hele 2014. I oktober skrev Teknisk Ukeblad at fire av hendelsene var ferdig gransket. I samtlige hendelser kunne hendelsene endt med dødsfall.  

I slutten av mars hadde norsk oljevirksomhet vært gjennom en drivende livbåt fra Yme-feltet, en svært alvorlig gasslekkasje på Gudrun-feltet som i verste fall kunne ha ført til fullstendig tap av hele plattformen, en mann over bord på Goliat-feltet, en alvorlig klemskade på Transocean Barents, en fallende 90 kilo tung tilkoblingsmuffe, samt en brann på Petrojarl Knarr.

Hendelsene fortsatte utover året. Til slutt endte Ptil opp med å granske totalt ti hendelser. 

Urovekkende

Teknisk Ukeblad har tidligere skrevet at fagforeningene er bekymret for at de kraftige kostnadsreduksjonene i oljebransjen har ført til et lavere sikkerhetsnivå.

Både Industri Energi og Safe har sagt at de frykter at oljeselskapenes kostnadskutt har satt den norske sokkelsikkerheten på spill.

– Det er urovekkende at det skjer så mye som må granskes på så kort tid. Spesielt når det skjer i en perioden der vi vet at alle selskaper leter med lys og lykte for å kunne redusere kostnader, fortalte forbundsleder i Industri Energi, Leif Sande til Teknisk Ukeblad.

Kommentarer (7)

Kommentarer (7)