Bilde fra videoopptak fra COSLInnovator kl. 14:24 på hendelsesdagen 30.12.2015. (Bilde: Petroleumstilsynet)

Ptil om COSL-dødsulykken: Overbygget tålte ikke bølgen

Presset inn 17 vinduer.

30 desember i fjor traff en brottsjø boligkvarteret på COSL-riggen på Statoils Troll-felt i Nordsjøen. Som følge av dette omkom én person og ytterligere fire ble skadet. Innretningen fikk også omfattende skader i deler av boligkvarteret, hvor blant annet 17 vinduer ble knust.

Ptil har i alt avdekket to alvorlige regelverksbrudd i forbindelse med dødsulykken: 

Petroleumstilsynet konkluderer med at COSL Innovator hadde ikke god nok klaring mellom underkant av nederste dekk og høyeste bølgetopp. I tillegg var ikke overbygget med vinduer dimensjonert for å motstå bølger som treffer fra siden.

Tilsynsmyndigheten peker dessuten på at det tok lang tid, hele 40 minutter, å etablere oversikt over personell om bord.

Varsler pålegg

Petroleumstilsynet varsler at de vil komme med pålegg til COSL Drilling Europe. 

Selskapet må verifisere at innretningene COSL Innovator, COSL Promoter og COSL Pioneer, etter gjennomførte modifikasjoner etter hendelsen, er i samsvar med rammeforskriftenom bygging av flyttbare innretninger.

Disse må også verifiseres av en uavhengig, kompetent tredjepart. 

COSL har lagt ut en pressemelding på sin nettside i dag og sier at de ikke kommer til å kommentere saken ytterligere.

– Det er viktig at bransjen lærer av en slik tragisk hendelse. Vi har et felles ansvar for å gjøre alt vi kan for at arbeidsplasser i Nordsjøen er trygge. Derfor har COSL Drilling Europe vært opptatt av å dele læringspunkter etter hendelsen med bransjens aktører. Blant annet er det gjennomført flere møter der bransjens aktører er blitt orientert om hendelsen, samt de tiltak som er iverksatt, heter det i meldingen.

Hendelsesforløpet

30. desember 2015, cirka klokken 16.38, ble deler av dekkskonstruksjonen forut på COSL Innovator truffet av en bølge. Innretningen var på dette tidspunktet frakoblet brønnen og hevet til sikkerhetstilstand.

Bølgen traff innretningen på babord side av dekksboksen forut og presset inn 17 vinduer, hvorav seks på nedre dekk og 11 på midtre dekk.

Vanninntrenging førte til omfattende skader i lugarer fordelt på de to nevnte dekkene.

Én person omkom og fire personer ble lettere skadet i ødeleggelsene som fulgte. Bølgen forårsaket også noe deformasjon av frontskottet på dekksboksen.

Dersom hendelsen hadde inntruffet på et tidspunkt hvor flere ombord oppholdt seg i lugarene, kunne flere menneskeliv ha gått tapt, skriver Petroleumstilsynet.  

Ikke god nok klaring

Det ene avviket handler om at riggen ikke hadde god nok klaring mellom underkant av nederste dekk og høyeste bølgetopp, kalt air gap.

Ptil forklarer at HMS-regelverket i petroleumsvirksomheten setter krav til dette dersom innretningens overbygg ikke er dimensjonert for å tåle bølgeslag.

– En vesentlig del av granskingen har vært å se på hvordan bølgeslag kunne nå opp på fremsiden av overbygget. Analysene utført i designfasen, for å klarlegge air gap, er derfor sentrale i granskningsrapporten, skriver tilsynsmyndigheten. 

Ptil skriver videre at det foreligger ulike beregninger av air gap for COSL Innovator, med forskjellige resultater, i tillegg til en modelltest.

– Det er Ptils vurdering at to sentrale gjennomførte analyser ikke ble tatt tilstrekkelig hensyn til i designutviklingen. ​Det er sannsynlig at dette forholdet har hatt betydning for skadeomfanget av hendelsen.

Ikke dimensjonert for bølgeslagene

Dersom en rigg har negativt air gap, slik Ptil konkluderer med at COSL Innovator har, skal dekket dimensjoneres for påkjenning av bølger.

Dette er krav som er gitt av både Sjøfartsdirektoratet og DNV GL. Kravene skiller ikke spesifikt mellom vertikale og horisontale bølgeslag, som er knyttet til henholdsvis underside og ytterside av skottet.

– Ptil observerer at horisontale bølgeslag ikke har fått oppmerksomhet, selv om det er påvist negativt air gap i analyser utført av både DNV og Grenland Group. 

Vinduene på innretningen var heller ikke dimensjonert for påvirkning fra bølger.

Innretningens overbygg var ikke dimensjonert for å motstå horisontale bølgelaster, konkluderer Petroleumstilsynet.

Det andre avviket handler om at aksjonene i den akutte fasen tok for lang tid. Det tok cirka 40 minutter å etablere oversikt over personell om bord.

Første dødsulykke på seks år

Dødsulykken var den første på seks år i den norske petroleumsvirksomheten. Mannen som omkom var en 53-åring, ansatt i Aker Solutions og bosatt i Oslo.

To av dem som ble skadd, ble brakt i helikopter til sykehus i henholdsvis Bergen og Florø. Den ene av dem, en 36 år gammel mann, fikk lettere skader i det som Haukeland sykehus betegner som en fallulykke.

Det var 106 personer om bord på riggen COSL Innovator, som driftes av selskapet COSL, da ulykken skjedde i kraftig uvær sent onsdag ettermiddag. 44 personer ble brakt til land i helikopter, mens 59 offshorearbeidere ble igjen på riggen mens den torsdag seilte mot land i Hordaland.

Riggen var som følge av det dårlige været allerede tatt av brønnen da den store bølgen traff boligkvarteret.

Petroleumstilsynet besluttet alt dagen etter hendelsen å granske ulykken. 

Terminerte kontrakten

COSL Innovator var på langtidskontrakt med Statoil, og boret brønner på Troll-feltet da ulykken skjedde. 

I mars meldte oljeselskapet at de «benytter seg av den kontraktsfestede retten til å terminere kontrakten med COSL Offshore Management AS for leie av den mobile riggen COSL Innovator». I tillegg ble COSL Promoter suspendert. 

Ifølge Statoil var det ikke dødsfallet som var årsaken til at selskapet avsluttet kontrakten med COSL Innovator.

Om lag 230 ansatte i COSL mistet jobben som følge av den terminerte kontrakten. 

Kommentarer (3)

Kommentarer (3)