Pinovo fjerner maling og rust og har merket nedgangen i oppdrag og kjøpere i vedlikeholdssegmentet. Nå håper selskapet å treffe markedet på vei oppover. (Bilde: Pinovo)

PINOVO

Vedlikehold nedprioriteres offshore: – De pisser i buksa for å holde varmen

Men rustfjerneren Pinovo håper å treffe markedet på vei oppover.

– Absolutt alle steder der ståloverflater skal males, er et sted for oss og teknologien vår, sier Jarle Akse i serviceselskapet Pinovo.

Selskapet har utviklet et knippe løsninger for å kunne fjerne gammel maling og rust, blant annet på vanskelig tilgjengelige steder. I tillegg gjøres det med lite støy, støvfritt og vibrasjonsfritt, noe som gjør at man slipper å maskere alt utstyr og sperre av områder.

– Det muliggjør multidisiplint arbeid og gir ikke noen arbeidstidsbegrensning ved bruken av det, sier Akse.

Men Pinovo har den siste tiden merket at oljeselskapene bruker mindre penger på vedlikeholdssegmentet.

Les også: Borerigger har 500.000 sensorer som ikke brukes. Disse vil GE nå utnytte

Rust never sleeps

– Det er tøffe tider. Vi merker dette vi også, så aktiviteten er ikke så stor akkurat nå, sier Akse.

Han forteller at ett av de større oljeselskapene på Modifikasjonskonferansen fortalte at de har redusert malingsprogrammene sine med 60 prosent på grunn av den lave oljeprisen.

– Da begynner det å bli dramatisk, når det kan være snakk om en installasjon som begynner å nærme seg 30-40 år. For å bruke et bergensk uttrykk: Det er som å pisse i buksa for å bli varm, sier Akse.

Som et selskap som i snart et tiår har spesialisert seg på maling og rust, er de bekymret for både aktivitetsmengden på vedlikeholdsfronten, samt sikkerheten på installasjonene.

– Neil Young synger at «Rust never sleeps». Det er helt sant. Rusten bare durer på. Omfanget av korrosjonsområder er dramatisk. Det spiser seg frem, sier Akse.

Les også: Oljekrisen har gjort at antall oljegründere har eksplodert

Selvgående rørblåser

Historien bak Pinovo startet i 2006 som et utspring fra det Austevoll-baserte selskapet Dalseide Shipping Service på Bekkjarvik. De fikk en forespørsel fra Exxon Mobil og Shell i Storbritannia om å utvikle en selvgående rørblåser basert på vakuumteknologi.

– Denne skulle kunne brukes på lange rørstrekk. De ønsket en lukket, luftdrevet, støysvak og støvfri løsning som ikke hadde samme krav til tildekking som konvensjonell sandblåsing.

– Den skulle også kunne fjerne gammel maling og korrosjon, samt lage en overflateprofil på levende rør i felt med eksplosjonsfare. I tillegg var det ønske om å kunne gjenbruke og resirkulere blåse-mediet så mange ganger som mulig uten å miste kvaliteten på den behandlede overflaten, sier han.

Dette endte opp i løsningen «PiBlast», med støtte fra investorer og Innovasjon Norge. Konseptet har fire blåsedyser som beveger seg i sekvens for å blåse et rør i 360 grader og som har en traktor som drar verktøyet bortover røret.

– Men etter en stund fant vi ut at verden ikke alltid er som man har forestilt seg. På stedene vi trodde «PiBlast» kunne utgjøre en forskjell for kundene var det ikke mange meterne mellom hver gang verktøyet traff et hinder i form av en flens, ventil eller noe annet, sier Akse.

Les også: Se det 8900 tonn tunge stålunderstellet bli senket ned

– Vil redusere kostnadene

I tillegg var traktoren for stor til å kunne blåse helt inntil hindringene. Da startet selskapet å utvikle manuelle håndverktøy for å kunne blåse røret helt ut.

Pinovo har senere utviklet en rekke andre konsepter for å fjerne rust og maling.

– Siste tilskuddet er en transparent og antistatisk habitatsløsning som ved hjelp av overtrykk og en dysepistol gjør at man fra utsiden av habitatet kan friblåse et rør, en flens, en ventil, en struktur, eller en vanskelig geometri.

– Samtidig gjør vi dette med lite støy, det er støvfritt og vibrasjonsfritt, samt at systemet er effektivt, mobilt og funksjonelt. Vi mener bestemt at vår teknologi vil redusere kostnadene betydelig for operatørene, sier Akse.

Les også: Slik vil de snu opp-ned på subsea-utbygginger

Fikk utstyret i retur

Pinovo har det siste året virkelig fått kjenne at bransjen har gått inn i sparemodus. De 3D-printer så godt som alle produktene sine, og har i den senere tid også begynt å selge utstyret. Tidligere var det kun utleie.

Men i fjor sommer ble det brems i vedlikeholdsmarkedet. Blant annet måtte Aker Solutions kutte stillinger som følge av nedgangen i vedlikehold og modifikasjon.

– For ett år siden, i juni 2014, var vi helt utsolgt. Da måtte vi si nei til kunder. Så kom oppbremsingen i, og i august fikk vi mesteparten av utstyret i retur, sier Akse i Pinovo.

Selskapet har ifølge regnskapstall gått i minus i mange år på rad. Men Pinovo mener at de har gode muligheter for å fange markedet når det stiger igjen.

– Vi har begynt å selge utstyret vårt, og vil derfor begynne å posisjonere oss for andre markeder. Prosessindustri og energibransjen, for eksempel. Vi mener at vi nå er attraktive for andre industrier og markeder enn bare olje og gass.

– Har dere hatt alle eggene i en kurv til nå ved bare å satse på oljebransjen?   

– Ja, men det har også vært en bevisst strategi. Vi har holdt på med produktutvikling samtidig, og olje- og gassbransjen har tradisjonelt vært den industrien som har lagt fremst i løypen på innovasjon og nytenkning.

– Nå håper vi også å treffe markedet når det er på vei oppover, legger han til.

Les også: Språkbråk på sokkelen: Måtte ty til ordbok for å forstå jobben

– Må sette ned foten

Jarle Akse forteller til Teknisk Ukeblad at de er bekymret for sikkerheten på sokkelen når vedlikeholdsarbeid skyves på.

– Det kan være svært dramatisk. Man hører historier om H-bjelker man kan se sol igjennom, og verktøykasser som faller gjennom gangbroer på grunn av rust og dårlig vedlikehold. Det er mange eksempler og historier, sier han.

Videre mener han at det på et tidspunkt vil være nødvendig at Petroleumstilsynet kommer på banen for å sette ned foten på det minimale vedlikeholdsarbeidet.

– De må si at man ikke kan holde vedlikeholde på et minimum, selv om oljeprisen er lav. Da får vi i så fall et kjempeproblem i den andre enden. Det er allerede et etterslep på vedlikehold som er like stort som Ulriken. Om vi dytter vedlikehold foran oss, så kommer det til å gå galt, sier han.

– HMS er en bonus

Akse hevder at det virker som om hele bransjen holder pusten i påvente av at noe kommer til å skje.

– Noe kommer til å skje snart. Det virker som om man bare håper det ikke er på deres installasjon det kommer til å skje på, sier han.

Akse er klar over at det kan virke som om han snakker for sin syke mor. Likevel hevder han at det ikke er det han i utgangspunktet ønsker å gjøre.

– Selv om HMS er et viktig argument for å bruke oss, så er det man oppnår egentlig lenger levetid og bedre kvalitet med bruk av vår teknologi. God HMS er mest en bonus.

Les også: Skal unngå kritiske feil: Her leker Sverdrup-ingeniørene hviskeleken