OLJE OG GASS

Livbåt-bremsen sviktet på «Yme-flotell»

 – Maersk Drilling med fem regelverksbrudd.

Yme (bildet) brukte riggen Maersk Giant som flotell da en livbåt låret utilsiktet til sjøen under en livbåttesting tidligere i år.
Yme (bildet) brukte riggen Maersk Giant som flotell da en livbåt låret utilsiktet til sjøen under en livbåttesting tidligere i år. Bilde: Jesper Holm, Esvagt Don
Roald RamsdalRoald RamsdalJournalist
Lars TaraldsenLars TaraldsenJournalist
15. apr. 2015 - 14:57

Maersk Drilling brøt fem regelverkspunkter i forbindelse med testing av en livbåt på riggen Maersk Giant tidligere i år.

Hadde det vært en reell situasjon, kunne hendelsen ha medført dødsfall.

Dette har Petroleumstilsynet kommet frem til etter at de har gransket hendelsen.

Det var like etter klokka fem på morgenen 14. januar i år at en utilsiktet låring av en livbåt på Maersk Giant-riggen inntraff.

Riggen fungerte som et flotell for Yme-installasjonen i Nordsjøen da hendelsen skjedde.

Les også: På tre måneder har Ptil 50 prosent flere granskninger enn i hele 2014

Feiljustering av brems

Hendelsen skjedde i forbindelse med testing av livbåtsystemene, og livbåten drev etter hendelsen bort fra riggen med et beredskapsfartøy som følge. Til slutt drev livbåten i land på Obrestad på Jæren.

Ingen personer kom til skade, men granskingen har likevel avdekket flere regelverksbrudd.

– Den direkte årsaken til hendelsen var at den mekaniske bremsen hadde en redusert bremseeffekt på grunn av feiljustering av det manuelle bremsehåndtaket, ifølge Petroleumstilsynet.

Ptil understreker at ettersom bremsen kun hadde delvis effekt vet man ikke nøyaktig hvor stor vektforandring som skulle til for å løse den ut.

Les også: Mann falt i sjøen i Barentshavet

– Potensielt dødsfall

– Men det er potensiale for at livbåten kunne begynt å låre med en person om bord under pågående vedlikeholdsarbeid.

Konsekvensen av dette kunne vært alvorlig personskade, under de aktuelle værforholdene.

Men dersom livbåten hadde begynt å låre i en reell evakueringssituasjon, mener Ptil det at en delvis fylt livbåt hadde låret til sjø uten livbåtfører tilstede i livbåten.

– Vi vurderer det også som mulig at det hadde vært fare for at personell falt fra livbåt eller fra mønstringsområdet idet låringen startet. Konsekvensen av dette er potensielt dødsfall, konkluderer Ptil.

Les også: Stor oversikt: Dette er de 30 største oljeavdelingene i Norge

Brudd på regelverk

Det ble som nevnt funnet fem avvik i forbindelse med hendelse. Avvik er av Ptil definert som regelverksbrudd. Det var avvik på følgende punkter:

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre
  • Vedlikeholdsrutiner på livbåtdavitsystemet
  • Opplæring
  • Prosedyrer som omhandler livbåter og evakuering
  • Periodisk program for sakkyndig kontroll og sikring av kompetanse på personell som utfører vedlikehold
  • Kvalifisering og oppfølging av leverandører

Teknisk Ukeblad har forsøkt å få en kommentar fra Maersk Drilling, uten å lykkes.

Skal svare

Daglig leder for Maersk Drilling Norge, Jakob Korsgaard, forteller at de nå skal svare Ptil.

– Jeg kan bekrefte at vi har fått Ptils granskningrapport og at vi har frist til 8. mai med å komme med tilbakemelding på hvordan vi planlegger å håndtere de fem avvikene og de to forbedringspunktene i rapporten, skriver han i en epost til Teknisk Ukeblad.

Han forteller at både medlemmer fra selskapets eget granskingsteam og arbeidstakere blir involvert i arbeidet.

Les også: Nytt oljefunn ved Gatwick flyplass kan være åtte ganger så stort som Sverdrup

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.