(Bilde: Petroleumstilsynet)

Ptil: COSL-rapport får konsekvenser for hele riggbransjen

Vil ha sjekk av alle rigger.

– En slik endring vil få konsekvenser for mange av riggene på sokkelen, advarte riggselskapet COSL etter at Petroleumstilsynet (Ptil) i dag publiserte sin rapport etter dødsulykken på COSL Innovator like før nyttår.

Her kom det frem at Ptil i etterkant av dødsulykken tar i bruk regelverk det ikke har vært tradisjon for å praktisere. Dette gjelder regelverk rundt horisontale bølgelaster.

Petroleumstilsynet bekrefter at granskningen nå vil sette en ny standard for hvordan riggene skal dimensjoneres.

– Ny kunnskap må inn i regelverket, sier tilsynsdirektør Ingvill Hagesæther Foss og Ptil-direktør Anne Myhrvold i et intervju med Teknisk Ukeblad. 

Uvanlig bølge

Petroleumstilsynet avdekket to regelbrudd på ulykkesriggen COSL Innovator i sin gransking. Det mest alvorlige er at den ikke er utformet i henhold til regelverket, med tanke på hvor sterke bølgekrefter skroget skal tåle og klaring til bølgene.

Nå vil tilsynsmyndigheten at også resten av bransjen sjekker at sine rigger er i samsvar med regelverket på dette området - og gjennomføre nødvendige endringer dersom de ikke er det.

Ingvill Hagesæther Foss forklarer at det er kombinasjonen av de to faktorene som gjør at COSL Innovator ikke tilfredsstiller kravene.

– Riggen er ikke dimensjonert for å tåle horisontale bølgelaster, altså bølger som treffer fra siden. Hvis man ikke har designet for å tåle denne typen bølgekrefter, så må det være tilstrekkelig med klaring under dekket, sier hun.

COSL Innovator var designet for å tåle bølger opptil 22 meter, og bølgen som traff var trolig ikke høyere enn dette.

Uværet 30. desember hadde bølger på mellom 12 og 15 meter. Fra bølgedal til bølgetopp var det 18-22 meter. Det var likevel ikke høyden på bølgen, men karakteristikken på den, som var spesiell. 

– Dette uværet var ikke uvanlig, men noe vi har hatt mange ganger. Men bølger som kommer rett inn fra siden og treffer en innretning på denne måten, det er veldig sjelden vi opplever, forklarer Foss. 

Endrer praksis

Petroleumstilsynet må gi en samsvarsuttalelse for at rigger skal få tillatelse til å drive på norsk sokkel.

COSL Innovator fikk samsvarsuttalelse av Ptil i 2012, og som en del av denne skal alle kjente avvik fra regelverket legges fram.

Det ble i 2012 ikke lagt fram noe avvik knyttet til klaring til dekket, såkalt air gap, og dimensjonering av innretning, ifølge Petroleumstilsynet.

– Ptil observerer i granskingen at horisontale bølgeslag ikke har fått oppmerksomhet, selv om negativt air gap ble påvist i analyser.

I løpet av granskingen har myndigheten også fått opplyst av DNV GL at det var i tråd med praksisen på den tiden å gi mer oppmerksomhet til bølger som treffer fra undersiden. 

– Kravet har likevel vært der hele tiden. Men nå når vi har fått ny kunnskap er det opplagt at vi må ta hensyn til den, understreker Anne Myhrvold. 

Dermed vil Petroleumstilsynet ta dette med i sin behandling av samsvarsuttalelser fremover. 

– Vi vil ta det vi har lært med inn i vårt arbeid. Det må næringen også gjøre. 

Skal unngå at det skjer igjen

I første omgang er dette noe de har tatt opp med COSL for Innovator og dens søsterrigger, og riggselskapet har allerede igangsatt arbeidet med de nødvendige endringene.

– Men vi ønsker at alle rederne tar inn læringen fra granskingsrapporten og forsikrer seg om at sine rigger er i samsvar med regelverkskravene og den nye kunnskapen, sier Myhrvold. 

Hun påpeker at de tekniske forholdene rundt er ganske sammensatte, og mange rigger vil trolig oppfylle enten kravet om klaring mellom dekk og bølgetopp eller kravet om at skroget er sterkt nok, noe som vil være tilstrekkelig for å være i samsvar med reglene.

– Det er nødvendig at alle rederne tar en gjennomgang, men vi har ikke noe grunnlag for å si at mange rigger nå vil måtte gjøre endringer. Men dersom noen finner ut at de ikke er i samsvar med regelverket, så vil de måtte gjennomføre endringer, poengterer Myhrvold. 

Hun understreker at det er svært alvorlig når en ulykke fører til død og det er potensial for flere dødsfall. 

– Da er det vesentlig at vi finner frem til de bakenforliggende årsakene, slik at vi unngår at slike ulykker skjer igjen. 

– Vil få konsekvenser for mange

COSL, Statoil og Aker Solutions har tidligere utarbeidet en intern granskningsrapport som er tilsendt Petroleumstilsynet.

Teknisk Ukeblad har bedt om å få tilgang på den interne rapporten, uten å lykkes.

Ifølge COSL inneholder den interne rapporten mer eller mindre de samme konklusjonene som i Petroleumstilsynets granskning.

– En intern granskningsgruppe, bestående av representanter fra COSL Drilling Europe, Statoil og Aker Solutions, har tidligere ferdigstilt en tilsvarende, uavhengig granskning, og delte sine konklusjoner med Petroleumstilsynet i begynnelsen av mars 2016. Funnene i Petroleumstilsynets granskningsrapport samsvarer i hovedsak med funnene i den interne granskningen, ifølge meldingen fra COSL.

COSL mener samtidig at Petroleumstilsynet i dette tilfellet tar i bruk deler av regelverket som ikke har blitt praktisert tidligere.

– Petroleumstilsynet påpeker i sin granskningsrapport at COSL Innovators dekkboks på hendelsestidspunktet ikke var dimensjonert for å motstå horisontale bølgelaster av en slik størrelse som inntraff. Praktiseringen av gjeldende regelverk tar imidlertid ikke hensyn til horisontale bølgelaster på utvendige skott, heter det i meldingen.

COSL mener derfor at dette vil få store bransjekonsekvenser.

– Vi registrerer at rapporten derfor representerer krav om en ny praktisering av regelverket fra Petroleumstilsynets side. Det er sannsynlig at en slik endring vil få konsekvenser for mange av riggene på sokkelen, som også vil måtte dokumentere samsvar på en tilsvarende måte, heter det. 

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)