Video: Eirik Helland Urke

På Roa stasjon på Gjøvikbanen lyser det grønt for toget. Videre nordover skjer alt digitalt.
Nå kommer alle signal og beskjeder direkte inn på skjermen foran lokføreren.
Det nye ERTMS-systemet skal gjøre jernbanen tryggere og mer pålitelig.
Samferdsel

Her tar toget et enormt teknologisk sprang på få sekunder 

Mellom Roa og Gjøvik på Gjøvikbanen har det ikke vært noe signalsystem tidligere. Nå er strekningen landets tryggeste.

13. feb. 2025 - 05:00

Gjøvikbanen: Klokken 13:07 forlater tog RE30 Gjøvik Roa stasjon i Lunner. Utenfor ruta, på siden av skinnegangen, lyser det grønt i hovedsignalet. Toget passerer lyset og kjører videre nordover mot Gjøvik.

Etter få sekunder dukker der opp ny informasjon inne på dashbordet hos lokfører Kim Andre Bjørklund.

Et blått felt, som tidligere var mørkt, viser hvor langt toget har kjøretillatelse. I en grå bue utenfor speedometeret vises hvilken hastighet det er lov å kjøre på strekningen. 

Les videre med et abonnement

Allerede abonnent?Logg inn