Foto: Arash A. Nejad

Hver dag i over 1,5 år har MS Marit og MS Therese seilt fram og tilbake mellom Moss og Horten med trailere fulle av varer.
Planen var at det skulle skje autonomt i løpet av 2024. Det må kaptein Henning Høibjerg og resten av mannskapet foreløpig vente med.
Matvaregiganten har som mål å operere helt utslippsfritt – enten det er på land eller sjø.
Maritim

Elektrisk – men ikke helt førerløs sjøtransport

Selv om autonomien er forsinket, er likevel klimakuttene reelle.

Tore StensvoldTore Stensvold– Journalist
Arash NejadArash Nejad– Fotojournalist
5. jan. 2025 - 11:00

Horten, Vestfold: Asko frakter hver dag store mengder varer på vei for eieren Norgesgruppen.

Selskapet Asko Maritime ble etablert for å ta seg av sjøtransport. I 2022 ble de to «sjødronene» MS Marit og MS Therese – oppkalt etter de to skidronningene Bjørgen og Johaug – levert fra et verft i India. Spekket med norsk utstyr – ikke minst fra Kongsbergkonsernet, er det gjort klar for selvkjøring – det vil si autonomi.

Kongsberg Gruppen og Wilhelm Wilhelmsen opprettet allerede i 2018 selskapet Massterly, som skal fjernkontrollere og overvåke autonome skip hvor som helst i verden. Fra et senter i Horten kan kapteiner, navigatører og elektrikere ha oppsyn med en hel flåte fartøy.

Les videre med et abonnement

Allerede abonnent?Logg inn