VW ID.R

VW-elbilen slo 20 år gammel Formel 1-rekord

Første bil under 40 sekunder i Goodwood.

Romain Dumas i første kurve i bakkeløpet Goodwood Festival of Speed.
Romain Dumas i første kurve i bakkeløpet Goodwood Festival of Speed. (Volkswagen AG)

Første bil under 40 sekunder i Goodwood.

Mens vi venter på at Volkswagen skal få opp produksjonstakten på elektriske biler, fortsetter selskapets motorsportavdeling å pumpe ut rekorder med den elektriske sportsbilen ID.R.

VW ID.R knuser den 20 år gamle Goodwood-rekorden.

Siste skalp: «Goodwood Festival of Speed» sør i England sist helg. ID.R kom seg opp den 1,86 kilometer lange bakken på 39,9 sekunder og slo dermed den 20 år gamle rekorden med 1,7 sekunder.

Rekorden ble satt en måned etter at Volkswagen var hjemme i Nürburg og satte rekord for elektriske biler på Nordschleife med den imponerende rundetida 06:05.336.

– Ved å sette en ny all-time-rekord på «Goodwood Festival of Speed», viser ID.R nok en gang at Volkswagens elektriske drivlinje kan utkonkurrere selv de kraftigste konvensjonelle drivlinjer, sier Volkswagen Motorsport-sjef Sven Smeets i ei pressemelding.

Les også

Mindre batteri denne gang

Nok en gang har VW-ingeniørene gjort ganske store modifikasjoner på ID.R fra da den satte rekordene i Pikes Peak og på Nürburgring tidligere i år. Blant annet var det såkalte «Drag Reduction System» (DRS) fjernet og batteriet redusert slik at sprintversjonen av elbilen veier under 1.000 kg inkludert sjåfør. 

Romain Dumas kunne notere seg for nok en rekord bak rattet på ID.R. Foto: Volkswagen AG

Sjåføren var som vanlig Romain Dumas, franskmannen som har kjørt ID.R fast siden starten. 

VW ID.R har to elmotorer som yter 500 kW/650 Nm. Ved å strippe bilen for nærmere 100 kg og mer optimalt oppsett, klarte Dumais å kjøre omtrent fire sekunder raskere i år enn da han deltok med ID.R i fjor sommer.

Volkswagen har hele tiden vært åpen på at ID.R-utviklingen i stor grad dreier seg om PR og symbolverdi. Det er en grunn til at bilen heter det den heter – det handler om å bygge opp ID-merkevaren. Med seg til Goodwood nå, hadde de med seg en tidligversjon av ID.3 samt konseptene ID Buzz og ID Vizzion.

Les også

Raskere enn Formel 1?

Den forrige Goodwood-rekorden fra 1999 ble satt med en McLaren MP4/13 som hadde en Mercedes-Benz V10-motor med 780 hk. Dette var bilen finske Mika Häkkinen vant sitt første av to F1-mesterskap med i 1998.

Han som satte rekorden var den fremadstormende tyskeren Nick Heidfeld som på denne tida var testsjåfør for McLaren-Mercedes.

Nick Heidfeld setter rekord med 41,6 sekunder i 1999

Rekordløpet for 20 år siden ble satt med dekk fra Bridgestone. Den japanske dekkleverandøren er ikke lenger involvert i Formel 1, men kan trøste seg med at de fortsatt beholder Goodwood-rekorden. ID.R kjørte nemlig med spesialtilpassede slicksdekk fra Bridgestone, Potenza med meget myk dekkblanding.

«Raskere enn Formel 1», skriver Volkswagen i pressemeldinga. Det begynner å bli rimelig åpenbart at elektriske drivlinjer er høyst konkurransedyktige både i bakkeløp og til å sette kjappe rundetider på bane. Men også Formel 1-bilene har utviklet seg på 20 år.

Det som kunne vært interessant å få svar på, er hvordan for eksempel årets Mercedes AMG F1 W10 EQ Power+, som dominerer Formel 1 på en måte vi ikke har sett siden McLaren i 1988-sesongen, ville gjort det opp Goodwood-bakken.

Les også

Kommentarer (21)

Kommentarer (21)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå