ELBIL

Volkswagen bygger egen batterifabrikk i Europa etter trykk fra de ansatte

Har vært krav fra fagforeningen.

Konseptutgave av den kommende Volkswagen-elbilen ID.
Konseptutgave av den kommende Volkswagen-elbilen ID. Bilde: Volkswagen
Marius ValleMarius ValleJournalist
13. nov. 2016 - 17:11

Volkswagen-direktør Matthias Müller bekrefter at bilfabrikanten skal bygge sin egen batterifabrikk i Europa. Dette kommer etter lang tids spekulasjon, og påtrykk fra Volkswagen-ansatte, melder nyhetsbyrået DPA.

Nyheten kom under avisen Handelsblatts Auto-Gipfel-konferanse i München denne uken.

Bernd Osterloh, lederen for Volkswagens største fagforening, har lenge vært en pådriver for at batteriproduksjonen skulle foregå i Europa.

Frykter å bli skviset ut

Økt fokus på elektrisk mobilitet har ført til frykt for at jobber blir skvist ut ved fabrikker involvert i produksjon av forbrenningsmotorer.

Osterloh skal angivelig ha truet med å bryte Volkswagens «pakt for fremtiden» dersom en batterifabrikk ikke ble etablert i Europa.

Dette er en avtale inngått mellom selskapet og dets ansatte i sommer, som innebærer økt effektivitet, produktivitet og lønnsomhet, med mål om å sikre konkurransedyktighet og arbeidsplasser, slik at de nødvendige investeringene for fremtidige produkter og lokasjoner kan sikres.

Volkswagen-sjef Matthias Müller under lanseringen av Porsche Panamera plug-in hybrid. <i>Foto: Porshce</i>
Volkswagen-sjef Matthias Müller under lanseringen av Porsche Panamera plug-in hybrid. Foto: Porshce

Volkswagen kunne like gjerne fått sine batterier produsert i Asia, og dermed kvittet seg med ansatte i Europa i takt med økningen elbilproduksjonen. Med egen batterifabrikk sikres nå ansatte jobb fremover. 

Biler med helelektriske drivlinjer krever mindre arbeid enn fossile drivlinjer.

I tillegg vil det være behov for IT-relaterte jobber i forbindelse med at selvkjørende biler kommer i produksjon.

Satser elektrisk

Volkswagen har allerede sagt at de vil lansere 30 elbiler de neste ti årene. 

Det gjør de både for å klare fremtidige utslippskrav, som vil legge opp til at fabrikantenes gjennomsnittlige utslipp skal ligge under 95 gram CO2 per kilometer.

Volkswagen har i tillegg malt seg inn i et PR-hjørne, etter at de ble fersket med buksene nede i å manipulere testresultater knyttet til utslipp.

Volkswagen-konsernet har allerede presentert elbil-plattformen MEB, som skal brukes på den kommende modellen ID.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Kan etableres i Salzgitter

Inngangen til Volkswagens Salzgitter-fabrikk. <i>Foto: Wikimedia Commons</i>
Inngangen til Volkswagens Salzgitter-fabrikk. Foto: Wikimedia Commons

Fabrikken skal ifølge DPAs kilder etableres i Salzgitter, hvor Volkswagen i dag produserer forbrenningsmotorer. 

Denne fabrikken har et areal på 2,8 millioner kvadratmeter, og produsererer i overkant av 1,5 millioner motorer til hele konsernet hvert år. Flere enn 6900 personer jobbet her i desember 2015, og fabrikken er en av verdens største motorfabrikker.

Det er ventet at Volkswagen vil gjøre milliardinvesteringer i oppbyggingen av batteriproduksjon. 

Å ha batteriproduksjonen i nærheten av bilproduksjonen gir uansett mening, ettersom det eliminerer lange transportetapper. 

Ukjent når fabrikken åpner

Når fabrikken er ventet å åpne, og hvor stor produksjonskapasitet den skal ha, er foreløpig ikke kjent. 

Det er heller ikke kjent i hvor stor grad Volkswagen selv skal produsere batteriet. Det er mulig å kjøpe inn celler, og montere disse til batteripakker, eller å produsere cellene også, slik Tesla gjør i samarbeid med Panasonic ved sin Gigafactory i USA.

Osterlohs syn er ifølge DPA at et selskap som Volkswagen bør produsere cellene også.

Müller ønsker ifølge DPA ikke å kommentere hvor mange arbeidsplasser batterifabrikken vil gi.

  • Les flere saker om elbil
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.