Volkswagen åpnet Paris motor show med å vise fram konseptet I.D. som peker mot en kommende elbilfamilie. (Bilde: Volkswagen)

VW I.D.

I.D. betegnes som det største fra VW siden Bobla og Golf

Volkswagen lover 600 km rekkevidde i sin nye elbil.

Volkswagen åpnet ballet torsdag morgen på en bilmesse i Paris som ligger an til å bli tidenes mest «elektrifiserte».

Som VW har snakket om lenge, kommer selskapet om fire år med sin første elbil som er designet fra blanke ark og ikke er en elektrifisert versjon av en eksisterende modell, som e-Golf og e-Up.

Først ut er konseptet I.D, som peker mot en kommende elbilfamilie som blir satt i produksjon i 2020.

Snur opp ned på alt

Tyskerne har store ambisjoner for denne familien. Innen 2025, altså fem år etter lansering, er målet å produsere en million elbiler i året.

– For å gjøre dette mulig, må vi gjennom den største omveltningen i Volkswagens historie, sa VW-sjef Herbert Diess på pressekonferansen.

Han la fram dette som det viktigste selskapet har gjort siden Bobla og Golf.

Og understreket samtidig:

– Vår fremtid er elektrisk. Vi er klare for å konkurrere med Tesla, Apple og andre.

Som et mellomsteg mot de nye elektriske modellene, kommer en ny generasjon e-Golf med ny og kraftigere motor og større batteri som gir en rekkevidde på opp til 300 km.

VW I.D. ble vist fram på åpningen av Paris-messa.
VW I.D. ble vist fram på åpningen av Paris-messa. Foto: Volkswagen

Først på MEB-plattformen

Foreløpig er I.D. på konseptstadiet, men skal ifølge produsenten peke ut VWs nye designspråk for den elektriske porteføljen.

Dette er den første modellen på den såkalte MEB-plattformen («Modularer Elektrifizierungsbaukasten»).

Plattformen ble først vist frem på konseptbilen Budd-e under CES-messen i Las Vegas i januar.

I den nye plattformkonstruksjonen er blant annet batteriet plassert i dørken, som gjør det mulig å utnytte kupeen på en optimal måte. 

I.D. er først til å benytte VWs nye MEB-plattform.
I.D. er først til å benytte VWs nye MEB-plattform. Foto: Volkswagen

– Utvendig blir elbilens dimensjoner omtrent som dagens Golf, mens innvendig blir den som en Passat. Her kan fem personer kjøre komfortabelt i det som blir en ekte førstebil. Prisen vil være som en tilsvarende dieselbil i dag, sa Diess på pressekonferansen.

Lengden er 4,1 meter, cirka 15 centimeter mindre enn dagens Golf, mens akselavstanden er 2,75 meter, 12 cm mer. Med nedslåtte seter er bagasjeromvolumet 960 liter.

600 km

Volkswagen sier at den kommende serieproduserte modellen vil dele mye av teknologien og spesifikasjonene som konseptet som i dag ble presentert.

Det betyr i så fall en rekkevidde på opp til 600 kilometer, en elmotor som yter 125 kW og en akselerasjon fra 0 til 100 kilometer i timen på under åtte sekunder.

Rattet forsvinner

Golf utenpå, Passat innvendig.
Golf utenpå, Passat innvendig.

Hurtiglading opp til 80 prosent skal skje på en halvtime, og det ble også vist til at det legges til rette for trådløs lading.

De nye elbilene skal være i stand til å bli helt autonome, noe Volkswagen regner med at blir regulert innen 2025.

AR: Volkswagen har planer om å plassere mer informasjon i frontruta.
AR: Volkswagen har planer om å plassere mer informasjon i frontruta. Bilde: Volkswagen
VW I.D.
VW I.D. Foto: Volkswagen

Mens det i disse dager er mye snakk om å holde hendene på rattet når man diskuterer autonomi, for eksempel på Teslas nye autopilot, tar VW et steg lengre på konseptbilen:

Ved å trykke på logoen på rattet i minst tre sekunder, går bilen over i selvkjørende modus som kalles «I.D. Pilot».

Det er det ingen tvil om, for rattet forsvinner inn i dashbordet.

For øvrig er det et hendel- og knappefritt miljø i konseptbilden - kun en rekke trykkfølsomme skjermer akkompagnert av AR-løsninger på frontruta (utvidet virkelighet).

Få med deg «Nordic EV Summit 2017» den 7. februar 2017.

Kommentarer (53)

Kommentarer (53)