VW brukte CES til nok en gang å unnskylde fadesen rundt sine dieselmotorer. Lanseringen av BUDD-e lettet litt på trykket og indikerte at konsernet har en spennende produktplattform for sine fremtidige elbiler (Foto: Jan M. Moberg)

ELBIL

Volkswagens neste elbil lanseres neste måned

Deres første rene elbil skal lanseres i Paris.

Volkswagens første heldyrkede elbil skal lanseres under bilmessen i Paris, ifølge tyske Wirtschaft Woche

Den oppmerksomme leser vil kanskje innvende at Volkswagen eGolf og eUp er rene elbiler, men i denne sammenhengen betyr det at bilen skal være utviklet som elbil fra topp til tå, og ikke være basert på en fossilutgave slik de nevnte to er.

Slik som BMWs i3, med andre ord, som også er bygget på en egen elbilplattform.

Opplysningene stammer fra Volkswagens styreformann Herbert Diess.

I intervjuet avslører han at bilen skal ha samme utvendige mål som en Golf, og samme innvendige plass som en Passat.

MEB-plattform

Det høres kanskje ut som magi, men ved å ta i bruk MEB-plattformen, som blant annet Audi Q6 E-tron skal bygges på, kan bilen designes ganske annerledes enn andre biler.

I likhet med blant andre Tesla, er batteriene her plassert flatt i dørken. Det gir stor frihet i den øvrige designen.

Så skal vi understreke at dette er spekulasjoner, ettersom herr Diess ikke avslørte stort annet enn dimensjonene i intervjuet. Men det ville vært en overraskelse dersom Volkswagen nå skulle lansere en rendyrket elbil som ikke var basert på MEB-plattformen.

Prototypen som skal vises i Paris, skal til slutt resultere i en bil du kan kjøpe sent i 2018 eller tidlig i 2019.

Britiske Autocar har bedt Volkswagen om flere detaljer, men de ønsker ikke å snakke så mye mer om den kommende bilen før bilmessen. Messen begynner i slutten av september.

Jobber med 500 km-elbil

Volkswagens konsernsjef Matthias Müller har tidligere sagt at de jobber med en elbil som skal være like ikonisk som Golf, og som har en rekkevidde på 500 kilometer, kan lades på et kvarter og som skal koste mindre enn en konvensjonell bil.

Bilen som skal vises frem i Paris kommer neppe til å oppfylle disse kravene, ettersom Müller har sagt at den skal komme før 2025. Men bilen kan godt tenkes å være et viktig steg på veien dit.

Gruppen i konsernet som jobber med å utvikle en slik elbil består angivelig av noen av de største ingeniørtalentene i Volkswagen. 

Ifølge Autocars kilder med kjennskap til prosjektet skal den aktuelle bilen være omtrent like høy som en Golf, og skal ta i bruk blodfersk teknologi, samtidig som prisen skal være overkommelig for de fleste.

Flere modeller på vei

MEB-plattformen ble først vist frem på konseptbilen Budd-e under CES-messen i Las Vegas i januar. Dette er en elektrisk «folkevognbuss», og er en demonstrasjon av hva som kan være mulig i fremtiden.

Etter presentasjonen sa en Volkswagen-talsperson at bilen ikke var en indikasjon på et kommende kjøretøy, men ifølge Autocars kilder jobber et team med å videreutvikle konseptet med tanke på lansering.

Det skal imidlertid ikke være den samme gruppen som utvikler den kommende bilen med 500 kilometers rekkevidde.

Vil riste av seg dieselgate med elbiler

Det som er helt sikkert er at Volkswagen gir gass med elektriske biler for å riste av seg dieselskandalen. Det kan bety at elbilen de skal vise frem i Paris kan være av det oppsiktsvekkende slaget.

Müller har tidligere sagt at Volkswagen vil ha 20 elektriske modeller i sitt utvalg innen 2020. Det inkluderer ladehybrider.

En oppgradert utgave av e-Golf med 300 kilometers rekkevidde skal også være på vei. Dette sies å være 2018-utgaven av bilen. 

  • Les flere saker om elbil.

Kommentarer (22)

Kommentarer (22)