SAMFERDSEL

Vil Oslo la sykkelpolitiet gå undercover for å avsløre grisekjøring?

Her er politistyrken som faktisk gjør det.

Vi vil nok ikke oppleve amerikanske tilstander med undercover sykkelpoliti langs norske bygater.
Vi vil nok ikke oppleve amerikanske tilstander med undercover sykkelpoliti langs norske bygater. Bilde: Thomas Olsen / NTB Scanpix
4. apr. 2014 - 19:02

"Neste gang du kjører forbi en syklist må du oppføre deg. Syklisten kan være en politimann i sivil," advarer nettavisen KHOU i Houston.

Etter en rekke dødsulykker sykler politiet nå "undercover" for å avsløre bilister som ikke tar hensyn til syklister. Blant annet har et eget Google-kart, der hver eneste dødsulykke er plottet inn med hendelsesforløp og ofte også navn på den døde, skapt mye oppmerksomhet. Kartet har det talende navnet "Houston Ghost Bikes".

– Polititjenestemennene er kledd som vanlige borgere som sykler rundt og rundt i byen, sier visepolitimester Mark Eisenmann i Houston-politiet.

Houston har egne regler for hvordan bilistene skal passere syklistene. De krever at bilene skal være minst 90 centimeter unna syklistene når de kjører forbi, og de skal holde en avstand på 1,8 meter når de kjører bak.

Les også:  Vil slippe syklister først fram i trafikken

Gir syklistene ansvaret

Politioverbetjent Hans Olav Lier, fagansvarlig for polititjeneste på vei ved Grønland politistasjon, sier at man ikke har tilsvarende konkrete regler i Norge, men at bilistene skal holde god avstand.

– Vil dere gjøre som i Houston og gå undercover?

– Dette vil vi nok aldri oppleve i Norge. Du vil aldri se politifolk kle seg i sivil og sykle rundt i byen på denne måten, sier Lier til Teknisk Ukeblad.

I stedet peker han på andre tiltak. Politioverbetjenten understreker at det er viktig å bygge ut sykkelfelt og sykkelstier, og at bilistene må ta hensyn til syklistene. Men han mener at også de syklende selv må ta hensyn.

– Vi har erfaring med at syklistene glemmer at de er kjørende. Og de glemmer en viktig ting til. Råker de ut for en ulykke, blir de den tapende part uansett, sier Lier.

Les også:  Hver av disse sykkelveiene skal takle 12.000 syklister i timen

"Selvskading"

Lier peker på at det er store mørketall for sykkelulykker.

– Det er utrolig mye av det jeg vil kalle “selvskading”. Det vil si at mange syklister skader seg fordi de ikke følger med. De koliderer i fortauskanter, gjerder og parkerte biler, og kjører sykkelhjulene ned i trikkeskinner. Slike ulykker blir ikke registrert, eller bare registrert hos legevakten. Men det vi med sikkerhet kan si er at slike ulykker fører til mange tapte dagsverk og studiedager på arbedsplasser og skoler.

– Har du en oversikt over hvor ofte syklistene har skylden og hvor ofte bilistene har skylden?

– Jeg har ikke den statistikken foran meg. Men det må to til for å danse tango, altså at det må to til for å skape en ulykke. Men fasiten er uansett at syklisten får det vondere enn bilisten. Derfor må syklistene tenke seg om. Selv om de har retten på sin side, trenger de ikke alltid stå på den retten.

Han viser til situasjoner der bilister har vikeplikt for syklister som kommer fra høyre. Dette er situasjoner der mange bilister er altfor dårlige til å tenke at syklistene har forkjørsrett. 

Les også:

Vi vil nok ikke oppleve amerikanske tilstander med undercover sykkelpoliti langs norske bygater.
Vi vil nok ikke oppleve amerikanske tilstander med undercover sykkelpoliti langs norske bygater.

Bøtelegger bilister

I andre tilfeller kan det være syklistene som har skylda. Han viser til at noen syklister prøver å benytte seg av en del fordeler som fotgjengerne har.Som når noen syklister tror det er lov å sykle mot enveiskjøring.

– De har gjerne hørt at det er lov noen steder i byen. Dermed vrir de det til at det er lov også andre steder. Men dette er altså kun lov i ett prosjekt nede i sentrum av Oslo.

– Men har du forståelse for at syklister vil si at det er nødvendig å bryte trafikkreglene for å sørge for sin egen sikkerhet i en by som ikke er tilrettelagt for sykling. For eksempel ved å sykle på rødt for å komme seg foran bilene og unngå å bli sneiet av bilister?

– Nei, jeg har ingen forståelse for slike argumenter. I den grad de skal bryte loven, må det være ved nødverge eller nødrett, ikke for eget forgodtfinnende. Det går på holdninger igjen.

– Men kunne ikke dere vært mer på hugget og ta bilister som utsetter syklistene for fare?

– Det gjør vi også. Når vi er på jobb og kjører gjennom Grønlandsleiret i Oslo der det er sykkelfelt på begge sider, er det biler som stanser og parkerer i sykkelfeltene. Da smeller vi til med gebyrer med en gang.

Les også: Norge bruker hundretalls millioner på "ubrukelige" sykkelfelt  

Ikke så ille

De syklende politiagentene i Houston har til nå vært 80 timer på veiene i sentrum av byen. Foreløpig har resultatene vist at bilistene ikke er så ille. Politiet har bare skrevet ut tre forelegg til bilister.

Ordningen er en del av en større masterplan for å få Houston til å bli en syklistvennlig by, med massiv utbygging av sykkelstier og sykkelfelt.

Politioverbetjent Hans Olav Lier på sin side vil ikke kommentere hvilke store grep han mener ville vært nødvendig for å gjøre Oslo til en mer sykkelvennlig by, og viser til at dette får være opp til politikerne.

Les også:

Opplever årlig dobling i elsykkelsalget

Dette er en steppemaskin og sparkesykkel i ett

Denne lille kofferten gjør sykkelen din elektrisk  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.