28. mai lanserte Teknisk Ukeblad TU Bygg – et nisjenettsted for bygge- og eiendomsnæringen.
28. mai lanserte Teknisk Ukeblad TU Bygg – et nisjenettsted for bygge- og eiendomsnæringen.

KOMMENTAR: TU Bygg

Vi satser på nisjene

TU skal fokusere mer på det som tusenvis av teknologer har som sin bransje.

En av utfordringene vi har hatt med TU.no, er at vi dekker mange sektorer og bransjer. Vi skriver om alt fra antibiotikaresistens til batteriteknologi og neste generasjon helikopter. Med mer.

Likevel er det ikke til å komme fra at mange av våre lesere synes vi ikke skriver nok om nettopp deres interesse- og fagfelt. De har ofte rett. Det er langt mer å skrive om og omtale enn hva vi rekker over. 

Fokus på nisjer

Hva gjør vi så med det? Svaret er at vi prioriterer. Vi spisser oss mot enkelte nisjer. Derfor lanserte vi i forrige uke en egen nisje innen bygg- og eiendomsbransjen. TU Bygg heter satsingen, som har fått sine egne dedikerte ressurser. Allerede nå satser vi tre redaksjonelle ressurser innenfor denne store og spennende bransjen - som omsetter for hundrevis av milliarder av kroner årlig.

Målet er å gi bygge- og eiendomsnæringen en "mer dyptpløyende og fremtidsrettet tilnærming til byggenæringen enn det du finner på andre nettsteder", som vår nyhetsleder Knut Bjørheim på TU Bygg sier det. 

Bjørheim og vi andre i TU Media lover dere å ha fokus på fremtidens løsninger, både innen teknologi, miljøsatsinger og digitalisering. Vi lover å gi leserne innsikt - og forklare hvordan ting virker. Og vi vil følge planleggerne og rådgiverne tettere enn tidligere. 

Og selvsagt kommer vi til å være kritiske når det er på sin plass. 

Delvis automatisert

Det er også vårt mål å være oppdatert. I så måte har vi automatisert en del av innholdet - som for eksempel en oppdatert oversikt over de siste konkursene i bransjen. Noe som er særdeles nyttig informasjon for mange beslutnings- og samarbeidspartnere.

I den andre siden av spekteret gir vi deg oversikt over de siste anbudene, børsmeldingene og pressemeldinger fra bransjen. Og om hva som skjer med navn i bransjen. Nye kommer til - og mange flytter på seg.

Vi har et dedikert årsverk som utvikler "automatiserte" systemer for å gi deg slikt innhold. 

Nå også arkitekter

I tillegg til selve byggebransjen har vi også valgt å fokusere på eiendomsutvikling. Det hele starter tross alt med tilbud av tomter og arealer som skal matche et behov for leietakere eller boligkjøpere. Enten det er næringseiendom eller boliger. 

Sist, men ikke minst, ønsker vi også å skape en arena for spennende arkitektur. Et område mange mener vi har forsømt oss på opp gjennom årene. På TU Bygg ønsker vi å ta arkitektene på alvor. 

Flere nisjer i løpet av året

Ambisjonene er høye. Og vi gaper høyt. Men målet er at vi skal få fokusert på nettopp det områder som tusenvis av ingeniører, teknologer, byggherrer, investorer, leverandører og flere har som sin bransje.  

I skrivende stund har vi bare holdt på en uke. Responsen - i den moderne tids heteste forsommer - har vært overveldende. Det viser at bygge- og eiendomsbransjen har behov for mer godt innhold. Vi tror for øvrig at dette også gjelder i andre bransjer - og vil i løpet av året også lansere ytterligere et par nisjesatsinger. Slik at flere skal få sitt - blant eksisterende og nye lesere.

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå