Norled

Velger verft før påske: Slik kan den aller første hydrogenfergen bli

Seks verft kjemper om kontrakten.

Norled og LMG Marin har fullført designen av det som blir verdens første hydrogendrevne bil- og passasjerferge. Den skal være ferdig til april 2021.
Norled og LMG Marin har fullført designen av det som blir verdens første hydrogendrevne bil- og passasjerferge. Den skal være ferdig til april 2021. (Illustrasjon: LMG Marin/Norled)

Seks verft kjemper om kontrakten.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 235,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

 

Verdens første hydrogendrevne bil- og passasjerferge skal være klar til testing om drøye to år.

– Norled og skipsdesigner LMG Marin har nå lagt siste hånd på fergedesignen.

Norled har fått noen tilbud fra verft og regner med å skrive kontrakt før påske, to år før fergene skal inn på sambandet.

Det er tre norske og tre utenlandske verft som er aktuelle, sier teknisk direktør Sigvald Breivik til TU.

Norled har fått kontrakten med Statens vegvesen på å trafikkere sambandet Hjelmeland-Nesvik-Skipavik i Rogaland. Kontrakten omfatter to ferger, den ene skal være helelektrisk med batterier og den andre gå minst 50 prosent på hydrogendrevet brenselcelle samt batterier.

Testperiode

Kontrakten gjelder fra 14. april 2021. Batterifergen skal være klar fra dag en, mens Norled har fram til sommeren med å teste ut hydrogenfergen.

– Målet er å ha begge klar til 1. april, men det er rom for mer tid til testing for hydrogenfergen. Det er mye ny teknologi som skal prøves ut og innfases, sier Breivik.

Fergene bygges i stål og skal ha plass til 80 biler, alle på samme dekk. Passasjersalong blir under bildekket.

Lavt tyngdepunkt

Statens vegvesen har satt krav om at fergen skal benytte flytende hydrogen. Den skal oppbevares i spesialtanker på taket. Total vekt blir åtte tonn, hvorav hydrogenet utgjør fire tonn.

Administrerende direktør Torbjørn Bringedal i LMG Marin sier at åtte tonn plassert høyt oppe ikke gir noen store stabilitetsutfordringer.

– Med dette fergedesignet og lavt tyngdepunkt, er det ikke noe problematisk med åtte tonn plassert høyt oppe, sier Bringedal til TU.

Selve tanken vil bestå av en innertank og en yttertank med vakuumisolasjon. Hydrogen må lagres på -252 grader for å være flytende.

Hydrogen-kompetanse

For å håndterer hydrogen flytende, benyttes mye av de samme designfilosofier som for flytende naturgass, LNG. Forskjellene er at H2 krever enda lavere temperatur og er bygget opp av mindre molekyler som slipper ut gjennom svært mange materialer.

– Vi samarbeider med Linde, som er det selskapet i verden som har mest kompetanse og erfaring med hydrogen, sier Bringedal til TU.

De viktigste leverandørene er valgt for lengst. Kontraktsformen med Statens vegvesen, det vil si som utviklingskontrakt, medførte at Norled underveis har måttet kunne dokumentere at de kunne innfri alle krav og spesifikasjoner.

Westcon Power & Automation er valgt som systemintegrator og elektroleverandør med tyske Linde Engineering på hydrogenteknologi og canadiske Ballard Power på brenselcelle. Norske Prototech er også med og bidrar med både brenselscelle og hydrogen-kompetanse.

– Vi etablerte tidlig et team med Westcon, Linde, Ballard, Prototech og LMG Marin som har jobbet tett og grundig med alle deler av prosjektet, sier Breivik.

Hydrogen-hub i Norge?

I utgangspunktet vil fergen bli fylt med fire tonn flytende hydrogen transportert med tankvogner fra Tyskland eller Frankrike. Det er beregnet at det vil gjøres hver tredje uke.

Norled etablerer et fast bunkringssted på et industrianlegg i nærheten av fergekaia ved  Hjelmeland. Norled håper transport av hydrogen på hjul fra kontinentet snart kan erstattes av mer lokalt og fossilfritt produsert hydrogen.

– Lokal hydrogenproduksjon vil utløse enormt mange prosjekter, både på ferger, nærskipstrafikk og hurtigbåter, sier Breivik til TU.

Ikon og ekvator

Han sier at hydrogenfergen er et viktig nytt skritt for Norled, som var først i verden med batteridrevet bil- og passasjerferge i 2015.

– Målet vårt er å skape et nytt ikon innen miljøvennlige ferjer, som etterfølger den ikoniske verdien til elfergen «Ampere», sier Breivik.

Ampere har siden mars 2015 til nå tilbakelagt en distanse tilsvarende over syv ganger jorda ved ekvator. Kun på strøm fra vannkraft.

– Nå tror vi at denne fergen vil endre historien med tanke på bruk av hydrogen i maritim næring. Det ønsker vi også å vise med vårt design. Det  uttrykker kraft, innovasjon og sikkerhet, sier Breivik.

Framtidsdrivstoff

Teknologiansvarlig i miljøorganisasjonen Zero, Marius Gjerset, har stor tro på hydrogen.

– Det kan bli stort som fornybart drivstoff til sjøs. Norled-fergen er som første prosjekt svært viktig, og vil bidra til å kommersialisere hydrogenløsninger og utvikle regelverket for dette. Zero tror hydrogen vil bli en viktig løsning fremover for å gjøre all tungtransport utslippsfri, sier Gjerset.

Norled har opplevde en helt enorm interesse fra inn- og utland, både medier og aktører som arbeider for mer bærekraftig skipsfart.

Norge har en unik mulighet til å skaffe seg et forsprang på maritim hydrogen ettersom vi både har tilgang på fornybar kraft til elektrolyse og naturgass med mulighet for å fange og lagre CO2 offshore.

Piloter

Det er også flere maritime hydrogenprosjekter på tegnebrett og i planlegging. Like før jul ble det tildelt støtte via Pilot-E-programmet til fire maritime hydrogen-prosjekter.

Bunkersskip for flytende hydrogen (LH2 - liquefied hydrogen) er utviklet av Moss Maritime, Wilhelmsen, DNV GL og Equinor.
Bunkersskip for flytende hydrogen (LH2 - liquefied hydrogen) er utviklet av Moss Maritime, Wilhelmsen, DNV GL og Equinor. Illustrasjon: Moss Maritime

Havila Kystruten har designet sine nye kystruteskip med plass til brenselceller og hydrogentanker. 

11 fylker og regioner samarbeider om en konkurranse for utvikling av hydrogendrevne  hurtigbåter.

For noen uker siden lanserte Moss Maritime, DNV GL, Wilhelmsen og Equinor et konsept for et hydrogen-bunkringsfartøy. Selskapene ser et stort potensial for hydrogen som drivstoff når den maritime næringen skal kutte sine utslipp drastisk.

Kommentarer (2)

Kommentarer (2)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå