DEBATT

Veien til sirkulærsamfunnet består av tiltak – ikke utredninger

Til tross for at «alle» tilsynelatende er enige om at ressursbruken vår må bli mer sirkulær, uteblir den store omstillingen som trengs.

Elin Hansen i miljøstiftelsen Zero.
Elin Hansen i miljøstiftelsen Zero. Foto: Zero (f.v.), NTB
Elin Hansen, miljøstiftelsen Zero
20. jan. 2023 - 16:00

Sirkulærøkonomi har blitt et buzzword i diskusjoner om klima, miljø og bærekraft. Da norsk økonomi ble målt på dette for første gang i 2020, viste det seg at bare 2,4 prosent av ressursene føres tilbake i et kretsløp. Det er rimelig langt unna visjonen om et sirkulært lavutslippssamfunn. Begrepet står i fare for å bli en floskel. Det haster å fylle det med innhold.

Sommeren 2021 fikk Norge under regjeringen Solberg for første gang en nasjonal strategi for sirkulærøkonomi. Strategien fikk kritikk for å være  for diffus og avventende til kommende EU-regelverk, og ikke sannsynliggjøre rask nok omstilling i henhold til Parisavtalen. Norge har i motsetning til EU knapt rikket seg fra utslippsnivåene i 1990. Derfor må vi kutte mer enn 50 prosent innen 2030. DNV konkluderte i rapporten «Energy transition Norway» i november at Norge ikke er i rute for å nå klimamålene for 2030 og 2050.

Ofte mer kostbare

Sirkulære løsninger er i dag ofte mer kostbare enn sine lineære alternativer. Myndighetene ser imidlertid ut til å foretrekke å utrede og vente på regulering fra EU fremfor å iverksette virkemidler som utjevner kostnadsforskjeller mellom lineære og sirkulære løsninger. Det er i liten grad forurenser som betaler. Selv når næringslivet etterspør innføring av minstekrav til klimaløsninger, blir ikke forslagene tatt inn i virkemiddelapparatet.

Da teknisk forskrift for bygg ble revidert i 2022, oppfordret eiendomsbransjen bredt til innføring av minstekrav for klimagassutslipp. Dette ble ikke innført. Finanskomiteen stemte samme år ned et representantforslag om å innføre en materialavgift for all plast og komme tilbake i statsbudsjettet for 2023 med forslag til avgift på plastemballasje.

Like før jul kom utredning NOU 2022:20 om et helhetlig skattesystem. I innledningen viser Torvik-utvalget til at det norske skattesystemet siden skattereformen i 1992 har bygd på prinsippet om likebehandling av næringer, virksomhetsformer og investeringer. Senere anbefaler utvalget å fjerne alle fritak og reduserte satser i merverdiavgiftssystemet. Utvalgets tilnærming til sirkulærøkonomi er at det bør gjennomføres nye utredninger. Hvor høy skal den stabelen med utredninger bli før vi får fart på tiltakene?

Butikkmedarbeiderne i IKEA rer opp senger og forbereder butikken for de kommende gjestene.
Les også

– Hovedproblemet er overproduksjon

Forrige uke ga Stortinget sitt flertall til seks forslag om sirkulærøkonomi fra energi- og miljøkomiteen. Forslagene varierer i omfang fra kartlegging av hele virkemiddelapparatet og utarbeidelse av en tverrsektoriell strategi for massehåndtering, til tilrettelegging av materialbanker for ombruk av byggevarer. Høringskommentarer fra Klima- og miljødepartementet i september gav dessverre liten grunn til å forvente forsterket innsats. Daglig leder i Grønn Byggallianse har uttrykt skuffelse over at komiteen i forkant av innstillingen stemte ned flere forslag som kunne gitt mer konkrete og målbare tiltak.

Vi er i nærheten

Bildet er klokkeklart: Norge er ikke er i nærheten av å oppfylle ambisjonen om å være et foregangsland på sirkulærøkonomi, slik det står i den nasjonale strategien. Også myndighetens tankesett må stilles om. Et skattesystem basert på likebehandling kan for eksempel ikke forventes å gi den massive omstillingen vi står overfor, godt illustrert av den norske suksesshistorien om elektrifisering av transportsektoren. Oppdraget til offentlige utredninger bør derfor utvides til å identifisere reformer som kan gi et temposkifte i omstillingen som trengs for å nå klimamålene.

Mer enn utredninger trenger vi å få fart og skala på omstilling i praksis. Regulering som stiller minstekrav til klimaeffekt og mer sirkulære løsninger må innføres ‒ med dispensasjonsregler og insentiver i overgangsperioder om nødvendig. På områder som mangler konkret regulering, bør statlige tilskuddsorganer som Forskningsrådet, Innovasjon Norge og Enova gis utvidet mandat og midler til å støtte oppskalering av sirkulær omstilling. Utvidet mandat bør særlig prioritere tiltak med lav innovasjonshøyde hvor støtte til merkostnader er nødvendig inntil kritisk volum nås i markedet – eksempelvis etablering av regionale ombrukssentraler for byggematerialer.

Norge kan dessuten la seg inspirere av Sveriges «Delegation for cirkulär ekonomi» – et rådgivende organ med ekspert- og referansegrupper fra næringslivet som helt siden 2018 har bidratt til å formulere tiltak og virkemidler for sirkulær omstilling.

En fersk rapport fra DFØ viser hva som sinker byggenæringen i sirkulær omstilling: Det er vanskelig å oppnå en helhetlig tilnærming. Signalet kan jo komme godt med for lovutvalget som skal utrede revisjon av anskaffelsesregelverket frem mot november? I begynnelsen av februar arrangerer Klima- og miljødepartementet et stormøte om sirkulærøkonomi, hvor næringsliv og interesseorganisasjoner er invitert. ZERO etterlyser et sirkulært taktskifte. Er regjeringen klar?

Vanguard-prosjektet Kongsberg Group, SALT Ship Design, Sintef Ocean, Sjøforsvaret. Kongsberg-gruppen har utviklet et nytt standardisert, fleksibelt og skalerbart skipskonsept for Sjøforsvaret. Konseptet består av et basisfartøy som i utgangspunktet er 90 meter langt med 4.500 tonn deplasement, skalerbart og fleksibelt, som vil være et «moderskip» for en rekke ubemannede farkoster, avhengig av oppdrag, samt helikopter. Kan utvikles i fire versjoner: minejakt/-ryddding, indre kystoperasjoner,  ytre kysoperasjoner og isgående operasjoner. Standardisert moderfartøy for ubemannete og autonome droner/fartøy.
Les også

Maritimt forum: Insisterer på CO2-fond som beste tiltak for å kutte utslipp

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.