SAMFERDSEL

Vegvesenet stengte 14 trebruer, kun fire bestod inspeksjonsrunden

Det er funnet betydelige avvik knyttet til prosjektering og utførelse i ti av de 14 bruene som ble stengt etter brukollapsen på Tretten.

Flisa bru er en av de ti trebruene det viser seg at har redusert bæreevne.
Flisa bru er en av de ti trebruene det viser seg at har redusert bæreevne. Foto: Sverre Viggen
Dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg. Abonnere for å få full tilgang til alt innhold.

Etter brukollapsen på Tretten 15. august i år stengte Statens vegvesen 14 tilsvarende fagverksbruer i tre. Nå er alle bruene inspisert, og det viser seg at hele ti av bruene ikke holder mål. 

En kombinasjon av både prosjekteringsfeil og monteringsfeil har ført til at seks av bruene er helt stengt i påvente av forsterkningstiltak, mens fire av bruene er åpnet med begrenset bæreevne. 

Kun fire trebruer bestod inspeksjonen og er bygget godt nok til å tåle tiltenkt trafikk uten forsterkningstiltak. 

Få likhetstrekk

Teknisk Ukeblad har gått gjennom inspeksjonsrapportene fortløpende etter hvert som de har kommet. Årsakene til at ti av bruene ikke oppfyller kravene, varierer.

– Det er funnet ganske mange ulike feil, så foreløpig ser vi ingen åpenbare likhetstrekk blant de bruene som ikke oppfyller kravene, sier avdelingsdirektør Nils Audun Karbø i Statens vegvesen.

Noe av det som går igjen, er imidlertid mangelfull hensynstakelse av temperaturer, fukt og vindkrefter, andre prosjekteringsfeil og manglende samsvar mellom prosjektering og bygging, samt monteringsfeil og skader som har svekket bruene bæreevne.   

– Nå skal vi gå grundig gjennom alle funnene og se etter sammenhenger. Vi må finne ut hvor feilene ligger. Enten det er snakk om mangler ved inspeksjonsrutiner, mangler ved gjennomføringen av inspeksjonene eller andre årsaker som gjør at det har oppstått såpass mange feil, sier Karbø.

Stopper trebrubygging

Som et resultat av inspeksjonsfunnene har Vegdirektoratet stoppet all godkjenning av fagverksbruer i tre inntil videre. 

– Betyr dette at dere mener at godkjenningsfunksjonen ikke er god nok? 

– Det kan jeg ikke si noe om per i dag, sier Karbø.

– Burde feilene som er oppdaget på de ti bruene med redusert bæreevne vært plukket opp av Vegdirektoratet under godkjenningen? 

– Det er det for tidlig å si noe om. Vi må gå mer inn i detaljene i de funnene vi har for å kunne konkludere med dette. 

– Det er Vegdirektoratet som godkjenner alle norske veibruer. Kan de samme feilene som nå er oppdaget på fagverksbruene i tre, også finnes på bruer av andre materialer? 

– Jeg har ikke noe grunnlag for å si noe om bruer bygget av andre materialer enn tre. Det er fagverksbruer av tre som har vært tema for denne gjennomgangen etter kollapsen på Tretten, så det er kun denne typen bruer vi har sett grundig gjennom. 

Mye arbeid gjenstår

Nå som alle fagverksbruene er ferdig inspisert, starter arbeidet med å gjennomføre fullstendige kontrollberegninger for alle bruene – med utarbeidelse av tilhørende dokumentasjon.

– Det er en svært omfattende prosess, som vil ta tid, sier Karbø.

Dette vil igjen være grunnlag for ny, endelig bæreevneklassifisering av de stengte bruene, noe som vil fastsettes av Vegdirektoratet.

– Betyr det at noen av bruene kan få en annen bæreevne enn tidligere, selv med forsterkningstiltak?

– Det er for tidlig å konkludere med om noen av bruene kan bli klassifisert for en annen bæreevne også etter forsterkningstiltak, svarer Karbø.

Les også

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.