Prosjekter

Vegvesenet slår sammen milliardprosjekter på Hadeland

Statens vegvesen slår sammen riksvei 4 Hadeland og E16 Jevnaker-Ringerike til en felles veiorganisasjon.

Statens vegvesen slår sammen veiprosjektene på riksvei 4 og E16 på Hadeland. Odd Johansen blir prosjektleder.
Statens vegvesen slår sammen veiprosjektene på riksvei 4 og E16 på Hadeland. Odd Johansen blir prosjektleder. Foto: Statens vegvesen
Jarle SkoglundJarle Skoglund– Journalist
12. okt. 2020 - 14:02

– Det er klare stordriftsfordeler med å slå sammen de to veiprosjektene på Hadeland, sier områdedirektør Ingunn Foss i Statens vegvesen, utbygging sør-øst i en pressemelding.

På E16 går anleggsmaskinene for fullt. Neste år vil mye av jobben være gjort. Det faller i tid sammen med at anleggsdriften starter opp igjen på riksvei 4. Mye tyder på at anleggsarbeidet deretter kan fortsette på E16 på Ringerike fra Eggemoen til Nymoen.

Riksvei 13 over Vikafjellet har fått nye skredtårn som skal sikre at veien er åpen og trygg til vinteren.
Les også:

Fjernstyrte skredtårn skal sikre fjell­overganger i vinter

Erfaren veibygger skal lede

Odd Johansen er nå prosjektleder for to milliardprosjekter med noen kilometers avstand på Hadeland. Da Johansen ble presentert som prosjektleder for riksvei 4 i april, sto han fram som en utålmodig vegbygger. Et halvt år senere må Johansen starte å rekruttere nye folk til prosjektorganisasjonen etter at regjeringen gjennom Statsbudsjettet nå vil starte utbygging av etappe to på riksvei 4 Hadeland i 2021.

Johansen (59) har 26 år bak seg i Statens vegvesen. Han kommer fra stillingen som prosjektleder for Fellesprosjektet Ringeriksbanen. Før det var han prosjektleder for E134 Gvammen-Århus i Seljord.

EU ønsker å verne om sine stålbedrifter, som luxembourgiske ArcelorMittal og tyske ThyssenKrupp, mot urettferdig konkurranse.
Les også:

Norge får unntak fra EUs nye ståltoll

Riktig vei til riktig pris

– Hva er de største utfordringene på riksvei 4 og E16 på Hadeland?

– På 4-ern skal vi i den nærmeste tiden få tre ulike kontrakter ut i markedet så raskt det lar seg gjøre, uten at det går utover kvaliteten. På E16 skal vi sammen med Skanska og PNC bygge avtalt vei til avtalt pris samtidig som vi har HMS på stell, sier Johansen.

Han skal nå bruke den nærmeste tiden på å bli godt kjent med sin nye ansatte på riggen på Jevnaker.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonsørinnhold
Rittal
KI og bærekraft endrer datasentrene

– Dette er jo stort sett folk som kjenner hverandre fra før. Vi bør ha de beste forutsetninger for å legge sammen to og to og få mer enn fire, sier Johansen.

Han har også ansvaret for E16 Kvamskleiva og riksvei 4 hele veien fra Oslo til Mjøsbrua.

SVs Ingrid Fiskaa er svært kritisk til avtalen Forsvarsdepartementet har inngått med selskapet i Elbit-konsernet. Her under Arendalsuka.
Les også:

Mener det er «ekstra ille» at Elbit-avtalen ble inngått i 2024

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.